Kwartet Śląski / Piotr Lato / Piotr Sałajczyk Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin - NOSPR
Kwartet Śląski / Piotr Lato / Piotr Sałajczyk / Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin
Kompozytorzy Pokolenia 51’ zapoczątkowali w muzyce polskiej nurt nazwany przez Andrzeja Chłopeckiego neoromantyzmem. Będziecie mieli Państwo okazję zweryfikować ten pogląd, słuchając dwóch pierwszych utworów kolejnego koncertu naszego cyklu.
Rozpocznie go arcydzieło Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, jego ostatni Kwartet smyczkowy, nie tylko tonacją, ale przede wszystkim zwięzłością wypowiedzi nawiązujący do Kwartetu f-moll op. 95 Ludwiga van Beethovena. To pełnowymiarowe pod każdym względem dzieło romantyczne, pozwala w pełni poczuć słuchaczom i wykonawcom ducha romantyzmu. Wolna część op. 80, to chwytające za gardło Requiem dla Fanny, ukochanej siostry Feliksa. W kilka miesięcy po jej śmierci sam umiera, z tęsknoty.
Trio Eugeniusza Knapika na skrzypce, klarnet i fortepian swoim składem instrumentalnym nawiązuje do Kontrastów Béli Bartóka, ale również do suit Dariusa Milhauda, Aleksandra Harutiuniana, Historii żołnierza Igora Strawińskiego czy przeznaczonego również na ten skład Tria Arama Chaczaturiana. Ale to nie wpisywanie się w historię było ważne dla kompozytora, inspiracją była suma barw takiego właśnie składu instrumentalnego i sięgnięcie do istoty gatunku tria. Utwór zamówiony przez Waltera Verdehra w 2003 roku miał swoje prawykonanie w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” tego samego roku.
Czy wykonawcy mogą być inspiracją dla kompozytora? Dwa lata temu w Bernie wykonaliśmy na jednym koncercie IV Kwartet smyczkowy Bettiny Skrzypczak i Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga. Po koncercie, na którym była kompozytorka, narodził się pomysł napisania nowego utworu na ten klasyczny skład: fortepian i kwartet smyczkowy, skład obarczony wielką tradycją, ale też pozwalający na puszczenie wodzy wyobraźni barwowo-dźwiękowej. Posłuchajmy…
[Arkadiusz Kubica]
Czas trwania koncertu: ok. 80 min
Możliwe formy weryfikacji przy wejściu na wydarzenie:
- Unijny Certyfikat COVID
- Oświadczenie uczestnika wydarzenia (w przypadku braku certyfikatu szczepień)
- zasłoń nos i usta przy użyciu maski ochronnej od momentu wejścia do budynku NOSPR, przez cały czas trwania koncertu, aż do chwili opuszczenia siedziby. Niestosowanie się do wytycznych w tym zakresie może wiązać się z koniecznością opuszczenia wydarzenia przez uczestnika bez dokonania przez NOSPR zwrotu kosztów biletu;
- zachowaj bezpieczną odległość w budynku NOSPR – minimum 2 metry od innych osób;
- dezynfekuj ręce lub rękawiczki płynem dezynfekującym znajdującym się przy każdym wejściu;
- wydrukuj, wypełnij oświadczenie uczestnika wydarzenia (lub rodzica i opiekuna prawnego uczestnika) i przekaż obsłudze przed koncertem.
Oświadczenie uczestnika wydarzenia (pdf)
Oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego uczestnika wydarzenia (pdf)
Regulamin reżimu sanitarnego NOSPR (pdf)
Utwór Bettiny Skrzypczak jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Roberto Fonseca - W Rytmie Buena Vista
Sala koncertowa
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna