Deklaracja Dostępności - NOSPR
Deklaracja dostępności
Jednym z celów NOSPR jest tworzenie miejsca, które inspiruje, porusza i jest dostępne dla wszystkich. Dbamy o to, by każda wizyta była dla naszych gości miłym i pozytywnym doświadczeniem. To dla nas ważna obietnica, dlatego cały czas wprowadzamy rozwiązania, które poprawiają dostępność – w komunikacji, programie, cenach biletów i poruszaniu się po budynku. Chcemy, żeby nikt nie czuł się wykluczony.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do http://www.nospr.org.pl strony internetowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach.
Instytucja nie posiada aplikacji mobilnych.
Data publikacji strony internetowej: 6.11.2019
Data ostatniej dużej aktualizacji: 10.12.2025
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny, a następnie zaktualizowano na podstawie audytu przeprowadzonego przez uprawniony podmiot.
Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych. Można użyć klawisza [TAB] oraz [Shift] + [TAB] oraz [ENTER] na klawiaturze, aby nawigować na stronie.
Strona jest częściowo zgodna z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Poniżej wyszczególniono zidentyfikowane niezgodności wraz z lokalizacjami/przykładami i planem naprawczym.
Informacje zwrotne i kontakt
W przypadku problemów z dostępnością serwisu prosimy o kontakt:
Koordynatorka ds. dostępności: Katarzyna Spyra
- kontakt@nospr.org.pl
- tel.: 32 73 25 321 (pn–pt 9:00–17:00)
W sprawach rezerwacji, sprzedaży i miejsc specjalnych:
Dział Organizacji i Rozwoju Publiczności
- kontakt@nospr.org.pl,
- tel. 32 73 25 321
Kasa biletowa
- kasa@nospr.org.pl,
- tel. 32 73 25 312, 32 73 25 320;
Godziny funkcjonowania kas znajdują się w zakładce Kontakt.
Każdy ma prawo poprosić nas o zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej NOSPR lub wybranego jej elementu. Można także poprosić o przekazanie informacji w alternatywny, dostępny sposób (np. w formie ETR, nagrania, wydruku, rozmowy telefonicznej).
Zgłoszenie powinno zawierać:
- imię i nazwisko lub dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- informację, której strony lub treści dotyczy prośba,
- preferowany sposób kontaktu zwrotnego,
- (jeżeli dotyczy) informację, w jakiej formie alternatywnej mamy przekazać treść.
Jak realizujemy zgłoszenia:
- odpowiadamy na każde zgłoszenie nie później niż w ciągu 7 dni,
- jeśli realizacja wymaga więcej czasu, poinformujemy o nowym terminie (max. 2 miesiące),
- jeżeli nie możemy zapewnić dostępności, zaproponujemy inny sposób dostępu do informacji,
- w przypadku odmowy użytkownik ma prawo złożyć skargę na brak dostępności cyfrowej.
Szczegółową procedurę reguluje zarządzenie wewnętrzne NOSPR — pełny dokument dostępny jest tutaj:
Procedura zgłoszeń wewnętrznych NOSPR (pdf)
Po wyczerpaniu tej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich przez stronę: www.rpo.gov.pl.
Dostępność architektoniczna NOSPR
Dojazd i parkingi
Przestrzeń wokół budynku Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach dostosowana jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Chodniki i ścieżki są na jednym poziomie, bez progów.
W Strefie Kultury znajdują się parkingi z wyraźnie oznaczonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, zlokalizowanymi możliwie najbliżej wejścia głównego.
Osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunowie mogą pozostawić samochód przed wejściem głównym na maksymalnie 3 minuty, aby zakupić bilety, dokonać rezerwacji lub wygodnie wejść na wydarzenie, a następnie zaparkować pojazd na parkingu.
Wejścia do budynku
Wejścia do budynku są dostępne z poziomu terenu — nie ma schodów.
Po obu stronach budynku dostępne są wejścia z drzwiami obrotowymi i tradycyjnymi.
Powierzchnie kondygnacji są równe, bez różnic poziomów.
Dla osób poruszających się na wózkach dostępne są windy zapewniające wygodną komunikację pionową. Drzwi akustyczne wyposażone są w niskie progi (maks. 2 cm), pozostałe drzwi są bezprogowe.
W budynku na poziomie 1 znajduje się pokój dla opiekuna z dzieckiem.
Kasy biletowe
Kasy biletowe znajdują się na poziomie 0, w pobliżu wejścia głównego.
Pracownicy kas udzielają wsparcia osobom z niepełnosprawnościami i zapewniają im pierwszeństwo obsługi.
Wszystkie wydarzenia organizowane w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Na wydarzenia te przewidziane są zniżki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Oferujemy możliwość zakupu biletu specjalnego z 50 % ulgą w stosunku do ceny biletu normalnego dla osób z niepełnosprawnością ruchową i ich opiekunów (miejsce specjalne na wózek i krzesło dla opiekuna), osób z niepełnosprawnościami (miejsce siedzące na widowni).
Szatnie
Szatnie umiejscowione są na poziomie 0, w pobliżu kas. Są przystosowane do pozostawienia wózków oraz bagażu.
Pracownicy szatni i bileterzy pomagają osobom z niepełnosprawnościami w komfortowym korzystaniu z szatni i w przemieszczaniu się do sal koncertowych.
Restauracja i księgarnia
Na poziomie 0 znajduje się księgarnia, w której zapewniona jest obsługa osób z niepełnosprawnościami.
Pomieszczenia są dostępne i umożliwiają wygodne poruszanie się.
Toalety
Toalety dostępne dla osób z niepełnosprawnościami znajdują się na każdej kondygnacji, obok toalet ogólnodostępnych.
Sale koncertowe
- sala koncertowa
Na widowni dużej sali koncertowej dostępnych jest 6 miejsc dla osób poruszających się na wózkach oraz osób towarzyszących. Miejsca znajdują się po obu stronach widowni, na poziomie parteru, w centralnej części Amfiteatru, naprzeciwko sceny.
- sala kameralna
W sali kameralnej przewidziano 4 miejsca dla osób poruszających się na wózkach na poziomie +1. Dostęp do nich odbywa się bezpośrednio z poziomu danej kondygnacji.
Kompleks nagraniowy
Kompleks nagraniowy, położony niżej niż poziom parteru, jest wyposażony w podnośnik platformowy pionowy, umożliwiający dostęp osobom na wózkach.
Wsparcie pracowników
Pracownicy kas, szatni, bileterzy oraz pracownicy ochrony udzielają pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Osoby te mają pierwszeństwo w obsłudze oraz mogą liczyć na wsparcie w przemieszczaniu się po budynku i wejściu na koncerty.
Wsparcie dla osób z niepełnosprawnością słuchową
W NOSPR w Katowicach nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego, ani na miejscu, ani online.
W budynku działa jednak system wspierający osoby słabosłyszące. Używa on sygnału podczerwieni, co oznacza, że jest stabilny i nie zakłóca go inne oświetlenie czy urządzenia bezprzewodowe. System stosowany w NOSPR to BOSCH Integrus.
Jakie urządzenia wchodzą w skład systemu?
- modulator INT-TX04,
- promiennik podczerwieni LBB4512/00,
- odbiornik LBB4540/04,
- słuchawki LBB3441/10,
- pętla indukcyjna HDP-ILN.
Gdzie działa system?
- w dużej sali koncertowej — obejmuje całą widownię, także balkony,
- w sali kameralnej — działa na całej widowni.
System przesyła dźwięk na jednym kanale. Jeden nadajnik obsługuje obie sale, dzięki czemu w każdej z nich można odbierać sygnał dźwiękowy przygotowany zarówno dla dużej sali, jak i sali kameralnej.
Treść niedostępna
Na podstawie audytu dostępności przeprowadzonego w listopadzie 2024 r. strona internetowa nospr.org.pl nie spełnia następujących kryteriów WCAG 2.1:
1. Problemy krytyczne (Priorytet 1)
Brak pełnej dostępności z klawiatury w procesie zakupu biletu
– uniemożliwia realizację głównej funkcji serwisu
– naruszenie WCAG 2.1.1 (A)
Brak alternatywnych opisów tekstowych dla kluczowych elementów
– dotyczy m.in. logo, ikon koszyka i konta użytkownika
– naruszenie WCAG 1.1.1 (A)
Problemy z formularzami
– brak etykiet, niejednoznaczne komunikaty błędów
– naruszenie WCAG 3.3.2 (A)
2. Problemy wysokiego priorytetu (Priorytet 2)
Nieprawidłowa struktura nagłówków
– utrudnia nawigację osobom korzystającym z czytników ekranu
– naruszenie WCAG 1.3.1 (A)
Brak możliwości zamknięcia wyskakujących okien (popupów) klawiszem ESC
– naruszenie WCAG 2.1.2 (A)
Niewystarczający kontrast w głównej nawigacji
– naruszenie WCAG 1.4.3 (AA)
3. Problemy średniego priorytetu (Priorytet 3)
Brak deklaracji języka dla fragmentów w językach obcych
– naruszenie WCAG 3.1.2 (AA)
Problemy z responsywnością na tabletach (np. iPad)
– naruszenie WCAG 1.3.4 (AA)
Niespójna identyfikacja elementów interfejsu
– może dezorientować użytkowników technologii asystujących
– naruszenie WCAG 3.2.4 (AA)
4. Problemy niskiego priorytetu (Priorytet 4)
Brak możliwości zatrzymania automatycznej karuzeli / slidera
– naruszenie WCAG 2.2.2 (A)
Nieprawidłowe odstępy w tekście
– utrudnia dostosowanie odstępów przez użytkownika
– naruszenie WCAG 1.4.12 (AA)
Niespójna nawigacja dla czytników ekranu
– wymaga optymalizacji struktury i porządku odczytu
Informacja o planowanych poprawkach
Instytucja planuje wdrożyć naprawy zgodnie z harmonogramem wynikającym z audytu zewnętrznego.
W związku z planowaną aktualizacją strony internetowej, wskazane niezgodności będą sukcesywnie usuwane.
Pozostałe informacje
Wszystkie wydarzenia organizowane w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Na wydarzenia te przewidziane są zniżki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Oferujemy możliwość zakupu biletu specjalnego z 50 % ulgą w stosunku do ceny biletu normalnego dla osób z niepełnosprawnością ruchową i ich opiekunów (miejsce specjalne na wózek i krzesło dla opiekuna), osób z niepełnosprawnościami (miejsce siedzące na widowni).