Kwartet Śląski / Aleksandra Świgut Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin - NOSPR
Kwartet Śląski / Aleksandra Świgut / Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin
Andrzeja Krzanowskiego poznałem na letnim obozie nad jeziorem Lubie (niedaleko Drawska Pomorskiego). Uczestnikami byli uczniowie PSM im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, w tym Andrzej Krzanowski – obozowy akordeonista. Mimo że znałem ten instrument z domowego muzykowania (mój ojciec grał na nim amatorsko), Andrzej wieczorową porą, nad brzegiem jeziora, potrafił wyczarowywać z niego niesamowite dźwięki.
Po wakacjach Krzanowski był już studentem PWSM w klasie Henryka Mikołaja Góreckiego. Naszą znajomość przerwała jego nagła śmierć, która miała wpływ na całe środowisko.
II Kwartet smyczkowy należy do tych pierwszych dedykowanych Kwartetowi Śląskiemu. Andrzej Chłopecki pisał: „Świat kolorystyczny Krzanowskiego nie służy dźwiękowemu nowatorstwu – podporządkowany jest jakościom wyrazowym” i to głównie się liczyło, kiedy kompozytor pracował z nami nad swoim utworem. Był zawsze ciepłym i oddanym słuchaczem, to jest takim, który podąża za wykonawcą, który daje się wykonawcy prowadzić nawet w takiej rejony, których sam nie zakomponował.
Kiedy w grudniu 1999 roku członek Zarządu Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej prof. Werner Lubos zapytał nas po festiwalu „Kwartet Śląski i jego goście w Pałacu w Rybnej” kto mógłby napisać utwór na ich jubileusz, od razu padło nazwisko Aleksandra Lasonia. Był już wtedy doświadczonym kompozytorem kwartetowym i IV Kwartet „Tarnogórski” jest tego namacalnym dowodem. Marek Skocza na łamach Dziennika Zachodniego pisał: „Po wybrzmieniu ostatniego taktu IV Kwartetu smyczkowego Aleksandra Lasonia publiczność wykonawcom i kompozytorowi zgotowała standing ovation. Bo jest to dzieło niezwykle emocjonalne, wychodzące od bardzo długich pociągnięć smyczków i nagle objawiające góralski temperament i poczucie niezależności…”.
Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego to niewątpliwie najlepsze dzieło kameralne na kartach muzyki polskiej XIX wieku. Należy tylko żałować, że przedwczesna śmierć nie dopuściła do objawienia w pełni dojrzałości kompozytorskiej uczniowi Liszta.
[Arkadiusz Kubica]
Czas trwania koncertu: ok. 80 min
Gramy bezpiecznie!- zasłoń nos i usta przy użyciu maski ochronnej od momentu wejścia do budynku NOSPR, przez cały czas trwania koncertu, aż do chwili opuszczenia siedziby. Niestosowanie się do wytycznych w tym zakresie może wiązać się z koniecznością opuszczenia wydarzenia przez uczestnika bez dokonania przez NOSPR zwrotu kosztów biletu;
- zachowaj bezpieczną odległość w budynku NOSPR – minimum 2 metry od innych osób;
- dezynfekuj ręce lub rękawiczki płynem dezynfekującym znajdującym się przy każdym wejściu.
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR