9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej (wydarzenie przeniesione) - NOSPR
9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej (wydarzenie przeniesione)
Informujemy, że z przyczyn niezależnych od NOSPR, premiera instalacji zostaje przeniesiona na 10 października 2021 r. i odbędzie się w ramach jesiennej odsłony festiwalu.
Po zdjęciu tytułu z afisza, za kulisami sceny następuje rozszczelnienie elementów, które współtworzyły spektakl operowy. Wykonawcy i publiczność opuszczają teatr, partytury są zwracane do biblioteki, scenografia zostaje rozmontowana i wyniesiona ze sceny. Jej fragmenty, pozbawione kontekstu nadającego im sceniczne funkcje i status dzieła sztuki, stają się poprodukcyjnym odpadem, którego miejsce jest w magazynie. Nie są własnością swoich twórców – pozostają w posiadaniu instytucji, która jednak ani nie przywraca ich na scenę, ani nie poddaje utylizacji. Jedynie z konieczności ustąpienia miejsca nowym obiektom, z braku przestrzeni
w magazynie, zalegający element scenografii może znaleźć drogę na zewnątrz.
Punktem wyjścia dla instalacji dźwiękowej Ciasne przejście o stromych ścianach jest element scenografii spektaklu operowego wystawianego na scenie 33 lata temu. Jest nim horyzont teatralny stworzony dla inscenizacji opery Walkiria Ryszarda Wagnera – mierzący 30 m długości i 8 m szerokości, podwójnie impregnowany przeciwpożarowo, ręcznie malowany, płócienny brezent. Podczas przedstawień, zwieszany ze sztankietu w głębi sceny, horyzont zamykał swoją powierzchnią przestrzeń należącą do spektaklu. Po czternastu przedstawieniach, w 1989 roku trafił do magazynu i pozostał w nim przez 30 lat. Według pracownika teatru, którego zadaniem było oczyszczenie w 2019 roku magazynu z zalegających w nim przedmiotów, odcięcie znajdujących się na rewersie horyzontu stempli pozwala na potraktowanie go jak zwykły kawałek materiału – „starą szmatę”. Jeden gest wykonany na jego obrzeżach otwiera drogę do relokacji i reinterpretacji. Dokonują się one podczas Festiwalu Prawykonań w foyer siedziby NOSPR, gdzie historia horyzontu ma swój ciąg dalszy. Jej sednem jest pojęcie nieszczelności.
Tytułowe Walkirie z opery Ryszarda Wagnera opiekowały się duszami, które uchodziły z poległych w bitwie wojowników, kiedy ich ciała – w momencie śmierci – traciły swoją szczelność. Utrata fizycznej szczelności nie jest jednak tylko elementem mitycznej opowieści – jest stawką w wykonywaniu na żywo samej opery przez realne ciała kobiet. Stawiające głosowi nadludzkie wymagania, partie wokalne Walkirii niosą w sobie ryzyko wywołania nieszczelności krtani – stanu, w którym podczas śpiewu fałdy głosowe nie stykają się na całej swojej długości. Przedostające się przez powstałą szczelinę powietrze słyszalne jest jako charakterystyczny przydźwięk. Opisywany stan dyskwalifikuje z udziału w wykonaniu, sposobem na jego odwrócenie jest zaniechanie używania głosu.
Dźwięk nieszczelności może być właściwością głosu, ale i architektury – pojawić się może w każdym miejscu przejścia między wnętrzem a zewnętrzem. Na scenie teatru, jednym z takich miejsc przejścia jest horyzont – ze starogreckiego horízōn (kýklos) – „(krąg) oddzielający”. W swojej pierwotnej funkcji teatralnej odgradzał od siebie to, co ukrywane za sceną od tego, co pokazywane widowni; stanowił tło spektaklu i tłumił jego dźwięki. W foyer NOSPR „występuje solo” i tworzy krąg, który szczelnie zamyka przed spojrzeniem widza to, co w teatrze byłoby spektaklem rozgrywającym się na jego tle; zamiast tłumić dźwięki, tworzy szczelinę, którą dźwięk wydostaje się na zewnątrz. Ze sceny wychodzi do foyer, ze sztucznego oświetlenia – na światło dzienne. Jego obecność jest zredukowana do ucieleśniania własnej nazwy, jego słyszalnym korelatem staje się dźwięk nieszczelności.
Ciasne przejście o stromych ścianach opowiada historię pojedynczego obiektu wyjętego ze szczelnie zintegrowanej całości wagnerowskiego Gesamtkunstwerku (gesamt – „wspólne”, Kunstwerk – „dzieło”). Staje
w sprzeczności z ideą całości większej niż suma swoich elementów, a czyni to, wykorzystując nieszczelność struktur zarządzających zawartością magazynów instytucji teatralnych.
Barbara Kinga Majewska
Patroni medialni
Współorganizatorzy
Partnerzy
Partner motoryzacyjny
Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
NOSPR

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei
Tokio - Tokio Opera City

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
Tokio - AUBADE Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
Osaka – The Symphony Hall