Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej - NOSPR

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej

Niedziela
16:00
Wykonawcy
Barbara Kinga Majewska – autorka instalacji, śpiew/performerka
Aleksandra Batog – altówka/performerka
Danuta Sobik-Ptok – wiolonczela/performerka
Program
Barbara Kinga Majewska
„Ciasne przejście o stromych ścianach” – instalacja dźwiękowa (premiera)

Wydarzenie niebiletowane, wstęp wolny.

Po zdjęciu tytułu z afisza, w kulisach następuje rozszczelnienie całości, którą tworzyły wszystkie elementy spektaklu operowego. Wykonawcy schodzą ze sceny, publiczność opuszcza przestrzeń widowni, partytury zostają zwrócone do bibliotek, kostiumy i scenografia zmagazynowane. Elementy spektaklu pozbawione kontekstu, który narzucał im ich funkcje i nadawał status dzieła sztuki, stają się poprodukcyjnym odpadem. Nie są własnością swoich twórców – pozostają w posiadaniu instytucji, która jednak ani przywraca je na scenę, ani poddaje utylizacji. Dopiero konieczność zwolnienia przestrzeni w magazynie może stać się nowym otwarciem dla ich historii, bez obowiązku współdziałania na jednej scenie w służbie Gesamtkunstwerku (gesamt – wspólne, Kunstwerk – dzieło).

Punktem wyjścia dla instalacji dźwiękowej Ciasne przejście o stromych ścianach jest element scenografii – horyzont teatralny z inscenizacji opery Walkiria Ryszarda Wagnera – mierzący 36 metrów długości i 7 metrów szerokości, podwójnie impregnowany przeciwpożarowo, ręcznie malowany, płócienny brezent. Podczas przedstawień, zwieszany ze sztankietu w głębi sceny,   zamykał swoją powierzchnią przestrzeń należącą do spektaklu. Po czternastu przedstawieniach, trafił w 1989 roku do magazynu i pozostał w nim przez kolejne 30 lat. W 2019 roku, zdaniem pracownika teatru, którego praca polegała na uporządkowaniu magazynu, odcięcie znajdujących się na rewersie horyzontu stempli pozwala na traktowanie go jak zwykłego kawałka tkaniny. W ten sposób możliwa staje się jego relokacja do foyer siedziby NOSPR w Katowicach i reinterpretacja, której sednem jest pojęcie nieszczelności.

Tytułowe Walkirie z opery Ryszarda Wagnera opiekowały się duszami, które uchodziły z poległych w bitwie wojowników, kiedy ich ciała w wyniku otrzymanych ran traciły swoją szczelność. Utrata kontroli nad fizyczną szczelnością nie jest jednak tylko elementem mitycznej opowieści – jest stawką w wykonywaniu na żywo dzieła operowego przez realne ciała kobiet. Stawiające głosowi ponadludzkie wymagania, partie wokalne Walkirii niosą w sobie ryzyko wywołania nieszczelności krtani – stanu, w którym podczas śpiewu fałdy głosowe nie stykają się na całej swojej długości. Powietrze przedostające się w niekontrolowany sposób przez powstałą szczelinę słyszalne jest jako charakterystyczny przydźwięk. Opisywany stan dyskwalifikuje z udziału w wykonaniu, sposobem na jego odwrócenie jest zaniechanie używania głosu – zamknięcie ust.

Dźwięk nieszczelności może być właściwością głosu, ale i architektury – pojawić się może w każdym miejscu przejścia między wnętrzem a zewnętrzem. Na scenie, jednym z takich miejsc przejścia jest teatralny horyzont (ze starogreckiego horízōn (kýklos) – oddzielający (krąg)). Jako element scenografii, odgradza on od siebie to, co ukrywane za sceną od tego, co pokazywane widowni; stanowi tło spektaklu i tłumi jego dźwięki. W foyer NOSPR występuje solo i tworzy krąg, który szczelnie zamyka przed spojrzeniem widza to, co w teatrze byłoby spektaklem odgrywającym się na jego tle; zamiast tłumić dźwięki, tworzy dla nich rozległą i otwartą czarę. Ze sceny horyzont wychodzi do foyer, z teatralnego krajobrazu nocy, na światło dzienne.

Ciasne przejście o stromych ścianach opowiada historię pojedynczego obiektu, który zostaje odzyskany z operowego Gesamtkunstwerku. Staje w sprzeczności z ideą całości większej niż suma swoich elementów, a robi to dzięki nieszczelności struktur zarządzających zawartością magazynów instytucji teatralnych.

Barbara Kinga Majewska

Barbara Kinga Majewska - biografia (pdf)

Gramy bezpiecznie – aktualne zasady uczestnictwa w wydarzeniach w NOSPR – tutaj

Najbliższe koncerty

NOSPR / Bortolameolli / Zdunik / Jak brzmi morze?
S1Abonament
202419:30

NOSPR / Bortolameolli / Zdunik / Jak brzmi morze?

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Mikromusic z Górnej Półki
Koncerty zewnętrzne
202419:00
Mikromusic na scenie

Mikromusic z Górnej Półki

Sala koncertowa

Brak biletów
Feeria barw i emocji. Ranchera Flamenca
Koncerty specjalne / Muzyka świata
202419:30

Feeria barw i emocji. Ranchera Flamenca

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
A Body for Harnasie / Szymanowski / Gardner / NOSPR / McGregor / Williams
Koncerty specjalne
202420:00

A Body for Harnasie / Szymanowski / Gardner / NOSPR / McGregor / Williams

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Baśniowe obrazy w kameralistyce
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202419:30

Baśniowe obrazy w kameralistyce

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Bringuier / Hewitt / Za ocean i z powrotem
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Bringuier / Hewitt / Za ocean i z powrotem

Sala koncertowa

Kup bilet
Kwartet Śląski / Arcydzieła z kontrapunktem polskim: Zbigniew Bargielski
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202418:00

Kwartet Śląski / Arcydzieła z kontrapunktem polskim: Zbigniew Bargielski

Sala kameralna

Kup bilet
Metafizyka, kontrapunkt, piękno. Od Bacha do Mendelssohna.
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Metafizyka, kontrapunkt, piękno. Od Bacha do Mendelssohna.

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
CUCA ROSETA - KOBIECE FADO
Koncerty zewnętrzne
202419:30

CUCA ROSETA - KOBIECE FADO

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Hoshii – jazzowe pragnienia Kuby Więcka
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30

JazzKLUB / Hoshii – jazzowe pragnienia Kuby Więcka

Sala kameralna

Ostatnie bilety

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading