Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej - NOSPR

9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / Instalacja dźwiękowa Barbary Kingi Majewskiej

Wykonawcy
Barbara Kinga Majewska – autorka instalacji, śpiew/performerka
Aleksandra Batog – altówka/performerka
Danuta Sobik-Ptok – wiolonczela/performerka
Program
Barbara Kinga Majewska
„Ciasne przejście o stromych ścianach” – instalacja dźwiękowa (premiera)

Wydarzenie niebiletowane, wstęp wolny.

Po zdjęciu tytułu z afisza, w kulisach następuje rozszczelnienie całości, którą tworzyły wszystkie elementy spektaklu operowego. Wykonawcy schodzą ze sceny, publiczność opuszcza przestrzeń widowni, partytury zostają zwrócone do bibliotek, kostiumy i scenografia zmagazynowane. Elementy spektaklu pozbawione kontekstu, który narzucał im ich funkcje i nadawał status dzieła sztuki, stają się poprodukcyjnym odpadem. Nie są własnością swoich twórców – pozostają w posiadaniu instytucji, która jednak ani przywraca je na scenę, ani poddaje utylizacji. Dopiero konieczność zwolnienia przestrzeni w magazynie może stać się nowym otwarciem dla ich historii, bez obowiązku współdziałania na jednej scenie w służbie Gesamtkunstwerku (gesamt – wspólne, Kunstwerk – dzieło).

Punktem wyjścia dla instalacji dźwiękowej Ciasne przejście o stromych ścianach jest element scenografii – horyzont teatralny z inscenizacji opery Walkiria Ryszarda Wagnera – mierzący 36 metrów długości i 7 metrów szerokości, podwójnie impregnowany przeciwpożarowo, ręcznie malowany, płócienny brezent. Podczas przedstawień, zwieszany ze sztankietu w głębi sceny,   zamykał swoją powierzchnią przestrzeń należącą do spektaklu. Po czternastu przedstawieniach, trafił w 1989 roku do magazynu i pozostał w nim przez kolejne 30 lat. W 2019 roku, zdaniem pracownika teatru, którego praca polegała na uporządkowaniu magazynu, odcięcie znajdujących się na rewersie horyzontu stempli pozwala na traktowanie go jak zwykłego kawałka tkaniny. W ten sposób możliwa staje się jego relokacja do foyer siedziby NOSPR w Katowicach i reinterpretacja, której sednem jest pojęcie nieszczelności.

Tytułowe Walkirie z opery Ryszarda Wagnera opiekowały się duszami, które uchodziły z poległych w bitwie wojowników, kiedy ich ciała w wyniku otrzymanych ran traciły swoją szczelność. Utrata kontroli nad fizyczną szczelnością nie jest jednak tylko elementem mitycznej opowieści – jest stawką w wykonywaniu na żywo dzieła operowego przez realne ciała kobiet. Stawiające głosowi ponadludzkie wymagania, partie wokalne Walkirii niosą w sobie ryzyko wywołania nieszczelności krtani – stanu, w którym podczas śpiewu fałdy głosowe nie stykają się na całej swojej długości. Powietrze przedostające się w niekontrolowany sposób przez powstałą szczelinę słyszalne jest jako charakterystyczny przydźwięk. Opisywany stan dyskwalifikuje z udziału w wykonaniu, sposobem na jego odwrócenie jest zaniechanie używania głosu – zamknięcie ust.

Dźwięk nieszczelności może być właściwością głosu, ale i architektury – pojawić się może w każdym miejscu przejścia między wnętrzem a zewnętrzem. Na scenie, jednym z takich miejsc przejścia jest teatralny horyzont (ze starogreckiego horízōn (kýklos) – oddzielający (krąg)). Jako element scenografii, odgradza on od siebie to, co ukrywane za sceną od tego, co pokazywane widowni; stanowi tło spektaklu i tłumi jego dźwięki. W foyer NOSPR występuje solo i tworzy krąg, który szczelnie zamyka przed spojrzeniem widza to, co w teatrze byłoby spektaklem odgrywającym się na jego tle; zamiast tłumić dźwięki, tworzy dla nich rozległą i otwartą czarę. Ze sceny horyzont wychodzi do foyer, z teatralnego krajobrazu nocy, na światło dzienne.

Ciasne przejście o stromych ścianach opowiada historię pojedynczego obiektu, który zostaje odzyskany z operowego Gesamtkunstwerku. Staje w sprzeczności z ideą całości większej niż suma swoich elementów, a robi to dzięki nieszczelności struktur zarządzających zawartością magazynów instytucji teatralnych.

Barbara Kinga Majewska

Barbara Kinga Majewska - biografia (pdf)

Gramy bezpiecznie – aktualne zasady uczestnictwa w wydarzeniach w NOSPR – tutaj

Najbliższe koncerty

Orkiestra Muzyki Nowej / koncert online
NOSPR online
202119:30

Orkiestra Muzyki Nowej / koncert online

Wydarzenie online

Daniel Barenboim / Lawrence Foster / NOSPR
202119:30

Daniel Barenboim / Lawrence Foster / NOSPR / Koncert z okazji 80. rocznicy urodzin Lawrence’a Fostera

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Richard Bona & Alfredo Rodriguez Band (nowa data)
Koncerty zewnętrzne
202120:00

Richard Bona & Alfredo Rodriguez Band (nowa data) / Marcin Kydryński prezentuje Siesta w Drodze

Sala koncertowa

Kup bilet
Koncert laureata I nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina
202119:30
Pianista kończący z rozmachem wykonanie utworu.

Koncert laureata I nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina

Sala koncertowa

Brak biletów
NOSPR kameralnie / Lachner, Krommer & Gounod
NOSPR kameralnie / Mój Karnet
202119:30

NOSPR kameralnie / Lachner, Krommer & Gounod

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Pinchas Steinberg
S2Abonament
202119:30

NOSPR / Pinchas Steinberg

Sala koncertowa

Kup bilet
Camerata Silesia / Baculewski
Camerata Silesia / Mój Karnet
202118:00

Camerata Silesia / Baculewski / Koncert z okazji 70. rocznicy urodzin Krzysztofa Baculewskiego

Sala kameralna

Kup bilet
AUKSO / DJ Lenar / Marek Moś
AUKSO / Mój Karnet
202119:30

AUKSO / DJ Lenar / Marek Moś

Sala koncertowa

Kup bilet
Zaduszki Jazzowe / Sylvie Courvoisier Trio
JazzKLUB / Mój Karnet
202119:30

Zaduszki Jazzowe / Sylvie Courvoisier Trio

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Lawrence Foster / Elisabeth Kulman / Jochen Schmeckenbecher
S1Abonament
202119:30

NOSPR / Lawrence Foster / Elisabeth Kulman / Jochen Schmeckenbecher

Sala koncertowa

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading