Festiwal Prawykonań / NOSPR / Klauza / Bies / Krauze / Buczek / Legendy polskiego minimalizmu i modernizmu - NOSPR
Festiwal Prawykonań / NOSPR / Klauza / Bies / Krauze / Buczek / Legendy polskiego minimalizmu i modernizmu
Szanowni Państwo,
Informujemy, że podczas koncertu będą Państwo mogli skorzystać z oferty baru kawowego znajdującego się w ogólnodostępnej przestrzeni NOSPR.
Koncert inaugurujący Festiwal Prawykonań będzie okazją do spotkania różnych pokoleń i zderzenia odmiennych artystycznych doświadczeń. Posłuchamy aż trzech niewykonanych wcześniej w całości kompozycji nieżyjących już twórców. Zaczniemy od monumentalnego dzieła wybitnej, choć nieco zapomnianej polskiej kompozytorki Barbary Buczek. Anekumena. Koncert na 89 instrumentów to utwór składający się z siedmiu części, które zestawiane dowolnie pozwalają tworzyć nowe warianty, pełne zmiennych faktur, artykulacji, dynamiki. W 1975 roku podczas Warszawskiej Jesieni wykonane zostały zaledwie trzy spośród nich. Ogromne rozmiary dzieła (partytura ma metr wysokości!) sprawiły, że nie można było wtedy zaprezentować go w pełni. Dopiero teraz w NOSPR posłuchamy go na żywo w całości. Prawie 70 lat na premierę musiały także czekać młodzieńcze utwory Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Tomasza Sikorskiego. Uwertura nr 2 czołowej polskiej modernistki reprezentuje wczesny okres jej twórczości, gdy kompozytorka eksperymentowała z różnymi technikami. Mały koncert na fortepian i orkiestrę Sikorski – prekursor minimalizmu w muzyce polskiej – napisał, gdy miał zaledwie 17 lat. Również w tym dziele uwidaczniają się więc jeszcze poszukiwania indywidualnego języka muzycznego.
Zygmunt Krauze na Festiwalu Prawykonań także nie pojawi się z nową kompozycją. Jego Trzy kompozycje unistyczne na 30 instrumentów dętych powstały w 1964 roku jako utwór dyplomowy i dopiero teraz ujrzą światło dzienne. Dzieło to, zainspirowane malarstwem Władysława Strzemińskiego i jego teorią unizmu, stanowi próbę przeniesienia artystycznych założeń ze sfery wizualnej na warstwę dźwiękową.
Spotkanie z dawnymi, lecz dopiero teraz prezentowanymi premierowo kompozycjami uzupełnią nowe elektroniczne interludia Sławomira Kupczaka wykonywane na żywo przez kompozytora.
[Julia Broniowska]
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 100 minut
Mój Karnet Festiwalowy
Ten koncert może być częścią „Mojego Karnetu Festiwalowego – Festiwal Prawykonań 2025”. Skomponuj „Mój Karnet Festiwalowy” dowolnie, wybierając spośród różnych koncertów w ramach Festiwalu – więcej informacji.
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Partner
Patron medialny
Najbliższe koncerty
