Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra - NOSPR

Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra

Plan sali
Ceny biletów: 30-60 zł
Warner Classics / photographer Laure Bernard
Wykonawcy
Martyna Pastuszka – prowadzenie
Bruno de Sá – sopran męski
Yuriy Mynenko – kontratenor
Piotr Maculewicz – prelekcja
Program
Johann Adolf Hasse
Serenada „Antoniusz i Kleopatra”

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Przed koncertem, o godz. 18:30 zapraszamy do sali kameralnej na prelekcję, którą poprowadzi Piotr Maculewicz.

Premierowo w intrygującej tytułowej obsadzie: sopran męski i kontratenor!

Czy młodzieńcze dzieło Johanna Adolfa Hassego „Antoniusz i Kleopatra” to już opera czy jeszcze kantata? Do opery brakuje jej formatu: mamy minimalny skład solistów – tylko dwoje, zupełny brak akcji i dwie części, które trudno nazwać pełnowymiarowymi aktami. Równocześnie mamy pełny skład orkiestry i trzyczęściową Sinfonię – to z kolei cechy wykraczające poza schemat kantatowy. Jeśli nie opera i nie kantata, to co? W pół drogi między operą a kantatą, a więc – serenata.

„Antoniusz i Kleopatra” jest jednak dziełem totalnym. Brak akcji zostaje wynagrodzony cała gamą głębokich emocji ujętych w doskonale skomponowaną całość – obie części są idealnie symetryczne: każda z postaci wykonuje naprzemiennie po dwie arie, obie części kończą duety. Utwór zamówił u Hassego, neapolitański bankier i doradca królewski – Carlo Carmigiano i to właśnie w jego rezydencji odbyła się w sierpniu 1725 roku premiera tego dzieła. Wówczas rolę Kleopatry wykonywał będący u progu wielkiej kariery kastrat Farinelli, Markiem Antoniuszem była zaś wybitna, skądinąd afrykańskiego pochodzenia śpiewaczka Vittoria Tessi. Przewrotny to zabieg, aby obsadzić wykonawców w swoistej konwersji – rolę kobiety odgrywa kastrat, mężczyzną jest zaś kobieta. Nie powinno nas więc dziwić, że w roli Kleopatry usłyszymy Bruna de Sá. To śpiewak obdarzonym unikatową, dwuipółoktawową skalą głosu, instrumentem prawdziwie imponującym. Wspaniałej lekkości śpiewania w wysokim rejestrze mogłaby mu pozazdrościć niejedna śpiewaczka. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że nie jest on kontratenorem, czyli nie śpiewa falsetem. To rzadki przykład dorosłych mężczyzn, którzy nie przeszli mutacji głosu, dzięki czemu zachowali swoje chłopięce dyszkanty. Towarzyszyć mu będzie kontratenor Yuriy Mynenko, który wykona partię Antoniusza.

Treścią serenaty nie są wydarzenia – lecz emocje bohaterów. Marek Antoniusz wraca jako przegrany z bitwy pod Akcjum. Przyznaje, że wycofał się z walki, podążając za uciekającą z pola bitwy Kleopatrą. Ona z kolei przyznaje, że przestraszyła się perspektywy niewoli. Marek Antoniusz nie ma do niej pretensji, wyznaje swej królowej dozgonną miłość. Jest zakochany i zauroczony, a Hasse obdarza go głównie ariami liryczno-miłosnymi. Kleopatra silnie przeżywa porażkę i perspektywę upadku, bohaterką targają silne, gniewne emocje. Tak jak wybrała ucieczkę z pola bitwy, tak szybko wybiera śmierć zamiast niewoli. Pociąga za sobą kochanka – w końcu decydują się umrzeć razem.

Iwona Ramotowska

Czas trwania koncertu: ok. 110 minut

Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.

Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Najbliższe koncerty

OrgaNOWA symfonia kina / Filmy Bustera Keatona z muzyką na żywo
Koncerty organowe / Mój Karnet
202520:30
kadr z filmu Bustera Keatona

OrgaNOWA symfonia kina / Filmy Bustera Keatona z muzyką na żywo

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XXII”
NOSPR on Tour
202519:00
Witold Lutosławski

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XXII”

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

AUKSO x Warszawska Orkiestra Sentymentalna / Piosenki przedwojennej Warszawy
Orkiestry gościnne / Mój Karnet
202519:30
Orkiestra ze swoimi instrumentami

AUKSO x Warszawska Orkiestra Sentymentalna / Piosenki przedwojennej Warszawy

Sala koncertowa

Brak biletów
Il Giardino Armonico / Antonini / Faust / Muzyka Antonia Vivaldiego
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

Il Giardino Armonico / Antonini / Faust / Muzyka Antonia Vivaldiego

Sala koncertowa

Brak biletów
RAZ DWA TRZY i ICON ORKIESTRA KAMERALNIE
Koncerty gościnne
202518:00

RAZ DWA TRZY i ICON ORKIESTRA KAMERALNIE / pod dyrekcją Huberta Kowalskiego

Sala koncertowa

Kup bilet
Wyznania gejszy i inne perełki X muzy
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30

Wyznania gejszy i inne perełki X muzy

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Bleuse / Mossakowski / Koncert tysiąca piszczałek
S1Abonament
202519:30
Karol Mossakowski przy organach NOSPR

NOSPR / Bleuse / Mossakowski / Koncert tysiąca piszczałek

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

JazzKLUB / Tomeka Reid Quartet / Trzy strunowe i perkusja w post-bopowym galopie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Tommeka Reid

JazzKLUB / Tomeka Reid Quartet / Trzy strunowe i perkusja w post-bopowym galopie  

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Kalejdoskop / Muzyczne indywidualności
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyczne indywidualności / klasy 1-3

Sala kameralna

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading