Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra - NOSPR
Bruno de Sá / Yuriy Mynenko / {oh!} Orkiestra / Martyna Pastuszka / Antoniusz i Kleopatra
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Przed koncertem, o godz. 18:30 zapraszamy do sali kameralnej na prelekcję, którą poprowadzi Piotr Maculewicz.
Premierowo w intrygującej tytułowej obsadzie: sopran męski i kontratenor!
Czy młodzieńcze dzieło Johanna Adolfa Hassego „Antoniusz i Kleopatra” to już opera czy jeszcze kantata? Do opery brakuje jej formatu: mamy minimalny skład solistów – tylko dwoje, zupełny brak akcji i dwie części, które trudno nazwać pełnowymiarowymi aktami. Równocześnie mamy pełny skład orkiestry i trzyczęściową Sinfonię – to z kolei cechy wykraczające poza schemat kantatowy. Jeśli nie opera i nie kantata, to co? W pół drogi między operą a kantatą, a więc – serenata.
„Antoniusz i Kleopatra” jest jednak dziełem totalnym. Brak akcji zostaje wynagrodzony cała gamą głębokich emocji ujętych w doskonale skomponowaną całość – obie części są idealnie symetryczne: każda z postaci wykonuje naprzemiennie po dwie arie, obie części kończą duety. Utwór zamówił u Hassego, neapolitański bankier i doradca królewski – Carlo Carmigiano i to właśnie w jego rezydencji odbyła się w sierpniu 1725 roku premiera tego dzieła. Wówczas rolę Kleopatry wykonywał będący u progu wielkiej kariery kastrat Farinelli, Markiem Antoniuszem była zaś wybitna, skądinąd afrykańskiego pochodzenia śpiewaczka Vittoria Tessi. Przewrotny to zabieg, aby obsadzić wykonawców w swoistej konwersji – rolę kobiety odgrywa kastrat, mężczyzną jest zaś kobieta. Nie powinno nas więc dziwić, że w roli Kleopatry usłyszymy Bruna de Sá. To śpiewak obdarzonym unikatową, dwuipółoktawową skalą głosu, instrumentem prawdziwie imponującym. Wspaniałej lekkości śpiewania w wysokim rejestrze mogłaby mu pozazdrościć niejedna śpiewaczka. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że nie jest on kontratenorem, czyli nie śpiewa falsetem. To rzadki przykład dorosłych mężczyzn, którzy nie przeszli mutacji głosu, dzięki czemu zachowali swoje chłopięce dyszkanty. Towarzyszyć mu będzie kontratenor Yuriy Mynenko, który wykona partię Antoniusza.
Treścią serenaty nie są wydarzenia – lecz emocje bohaterów. Marek Antoniusz wraca jako przegrany z bitwy pod Akcjum. Przyznaje, że wycofał się z walki, podążając za uciekającą z pola bitwy Kleopatrą. Ona z kolei przyznaje, że przestraszyła się perspektywy niewoli. Marek Antoniusz nie ma do niej pretensji, wyznaje swej królowej dozgonną miłość. Jest zakochany i zauroczony, a Hasse obdarza go głównie ariami liryczno-miłosnymi. Kleopatra silnie przeżywa porażkę i perspektywę upadku, bohaterką targają silne, gniewne emocje. Tak jak wybrała ucieczkę z pola bitwy, tak szybko wybiera śmierć zamiast niewoli. Pociąga za sobą kochanka – w końcu decydują się umrzeć razem.
Czas trwania koncertu: ok. 110 minut
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Najbliższe koncerty
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 1-3
Sala kameralna
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 4-6
Sala kameralna
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna