Bruno de Sá - NOSPR
Bruno de SáSopran męski
‘Bruno de Sá ... zdumiewający … czysty sopran w wysokim rejestrze (…) Prawdziwy męski sopran zdolny do operowania tonami tak dźwięcznymi, że aż ciarki przechodzą. … potrafi zaśpiewać przepiękne cantabile z wplecionym olśniewającym mezza voce.’
[Opéra magazine]
Bruno de Sá, wybitny młody sopran męski, zebrał już wiele entuzjastycznych recenzji, zaś jego wyjątkowy głos i rzadko spotykany talent zdumiewają zarówno jego kolegów po fachu, krytyków jak i publiczność.
W 2015 roku miał miejsce jego pierwszy występ w większej roli – Sesto w Łaskawości Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta na deskach Teatro São Pedro w São Paolo: “… triumf …czeka go międzynarodowa kariera …” [concerto.com.br].
W sezonie 2016/2017 ponownie występował na scenie Teatro São Pedro, tym razem jako Gheraldino (Gianni Schicchi), Harry (Albert Herring), Cherubin (Wesele Figara) i Pierwsza dama (Czarodziejski flet). Podczas 20. edycji Festival Amazonas de Ópera był Pasterzem w Tannhäuserze, ak również solistą w Triunfo da Voz, koncercie upamiętniającym wielkiego kastrata Farinellego: “Bruno de Sá doprowadził publiczność do szaleństwa…” [L’Opera].
2019 roku był dla Bruna de Sá czasem debiutów w Europie, kiedy to zachwycił szerokie grono odbiorców swoją interpretacją roli Akisa w Polifemie Giovanniego Battisty Bononciniego pod kierownictwem muzycznym Dorothee Oberlinger (na Musikfestspiele Potsdam Sanssouci oraz na scenie Opery Margrabiów w Bayreuth). W sezonie 2019/20, Bruno de Sá dołączył do programu dla młodych artystów w Theater Basel, gdzie wykonywał rolę Małej Syrenki w Die Kleine Meerjungfrau w Baśniach Andersena Jhereka Bischoffa pod batutą Thomasa Wise’a (prapremiera), oraz Barbariny w Weselu Figara pod batutą Christiana Curnyna. Śpiewał też jako Sekstus w Juliuszu Cezarze Georga Friedricha Händla w reżyserii Petera Konwitschnego (Oper Halle), a także jako Isacio w Irene Johanna Adolpha Hasse z Helsinki Baroque Orchestra (na scenach Musiikkitalo Helsinki oraz Theater an der Wien).
Z początkiem sezonu 2020/2021 ponownie pojawił się w Bayreuth, by zaśpiewać partię Berarda w operze Carlo il Calvo Nicoli Porpory, przygotowanej przez Maxa Emanuela Cenčica (Bayreuth Baroque Opera Festival). Następnie, podjął się wykonania roli Abla w Il Primo Omicidio Alessandro Scarlattiego pod batutą Philippe’a Jaroussky’ego (Opéra de Montpellier i Whitsun Festival w Salzburgu), a także Volusia w Cajo Fabricio Johanna Adolpha Hasse z {oh!} Orkiestrą (Gliwice i Wiedeń). Z końcem sezonu, śpiewał rolę Nerona w Agrippinie Georga Friedricha Händla, w reżyserii Staffana Waldemara Holma i pod batutą Francesco Cortiego (Drottningholm).
Pośród niedawnych angaży znajdziemy debiut Brunona na Innsbruck Early Music Festival, w roli Aminty w Olimpiadzie Antonia Vivaldiego, pod batutą Alessandro de Marcchi, jego debiut w roli Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce Christopha Willibalda Glucka pod batutą Michaela Hoffstettera (Gluckfestspiele), barokowe pasticcio Sehnsucht w reżyserii Andreasa Rosara, w którym dyrygował Philip Armbruster (Oper Dortmund), Amintę w Aminta e Fillide Georga Friedricha Händla pod batutą George’a Petrou (Händel-Festspiele Göttingen), pasticcio Siface z Capella Cracoviensis, którą prowadził Jan Tomasz Adamus (Opera Rara Festival Kraków), Stabat mater Giovanniego Battisty Pergolesiego pod batutą Reinharda Goebela (Verbier Festival), Cleofide w Alessandro nell'Indie Leonarda Vinciego w reżyserii Maxa Emanuela Cenčica i pod batutą Martyny Pastuszki (Bayreuth Baroque), a także Stephano w Romeo i Julii Charlesa Gounoda w reżyserii Erica Rufa i pod batutą Pierre’a Duoussauda (Opéra de Rouen Normandie). Bruno koncertuje też w całej Europie z różnorodnymi programami solowym, nawiązując owocną współpracę z uznanymi zespołami, takimi jak prowadzone przez Francesco Cortiego il pomo d'oro, Les Accents, którym kieruje Thibault Noally, czy Dorothee Oberlinger i jej Ensemble 1700.
Sezon 2023/2024 młody sopranista otwarł solowym programem zatytułowanym Neapolitan School, przedstawionym na Bayreuth Baroque Opera Festival wraz z nuovo barocco prowadzoną przez Dimitrisa Karakantasa. W dalszej kolejności da koncerty na scenach całego świata, takich jak Teatro Colón w Buenos Aires (Argentyna), Beirut Chants Festival (Liban), Theatro São Pedro (Brazylia), The Concourse w Sydney (Australia), aż po koncert z Bursa State Symphony Orchestra w Bursie (Turcja). W Europie można go usłyszeć na żywo m.in.w Essen Philharmonie (Ruben Dubrowsky), Opéra Royal w Wersalu, Opéra de Rouen Normandie, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, i wreszcie w wiedeńskiej Staatsoper u boku takich gwiazd muzyki barokowej jak Cecilia Bartoli i Max Emanuel Cenčic.
Ponadto Bruno ponownie pojawi się na Gluckfestspiel, by zaśpiewać rolę Sesto w Łaskawości Tytusa Christopha Willibalda Glucka (Opera Margrabiów w Bayreuth, Ekhof Theater Gotha). Wykona też rolę Kleopatry w operze Marc'Antonio e Cleopatra Johanna Adolpha Hasse z {oh!} Orkiestrą prowadzoną przez Martynę Pastuszkę (Katowice, Dortmund), jak również Farnaspe w Adriano in Siria Carla Heinricha Grauna w reżyserii Dorothee Oberlinger, która to opera będzie wystawiona w teatrze pałacu Sanssouci w Poczdamie.
Bruno de Sá został wyróżniony OPER! Award 2020 oraz statuetką ForumOpéra 2022 w kategorii “Najlepszy nowy artysta roku”. Nagrywa na wyłączność dla Erato / Warner Classics, a jego pierwszy solowy album, zatytułowany Roma Travestita, który ukazał się we wrześniu 2022 roku, spotkał się z pochwałami zarówno krytyków, jak i słuchaczy na całym świecie.