Instytucje przyszłości - współpraca NOSPR i Konserthuset Stockholm - NOSPR
Sezon 25/26
Instytucje przyszłości - współpraca NOSPR i Konserthuset Stockholm

Instytucje przyszłości 2024-2025: NOSPR, Konserthsuet Stockholm i Instytut Polski w Sztokholmie
Bardzo udana współpraca artystyczna i organizacyjna trzech instytucji, rozpoczęta pod koniec roku 2021, jest z dużym powodzeniem realizowana również w roku bieżącym w formie projektu: „Instytucje przyszłości 2024-2025 - zadanie realizowane we współpracy z Konserthuset Stockholm i z Instytutem Polskim w Sztokholmie”.
Zadanie łączy trzy ścieżki tematyczne programu, koncentrując się na dwóch głównych: ukazaniu bogactwa polskiej kultury, zwłaszcza polskiej muzyki współczesnej, stającej się autentycznym i ciekawym źródłem inspiracji i twórczej aktywności na różnych polach; ze ścieżką drugą – promowaniem obrazu nowoczesnej Polski poprzez prezentowanie potencjału wiodącej polskiej instytucji działającej w obszarze kultury, jej innowacyjności, oryginalnej wizji zagospodarowania dziedzictwa kulturowego i wysoko wykwalifikowanych, zaangażowanych kadr.
Niezwykle istotne w realizacji zadania jest ogromne zaangażowanie ze strony głównego partnera zagranicznego – Konserthuset Stockholm, zwłaszcza w zakresie zagadnień merytorycznych, promocyjnych i organizacyjnych.
Pierwszy z koncertów organizowanych w ramach ubiegłorocznej odsłony projektu odbył się 31 maja 2024 r. w Millesgården w Sztokholmie. W programie znalazły się następujące utwory: Józef Koffler – Kwartet smyczkowy nr 2 „Ukraińskie szkice”, Aleksander Tansman – „Tryptyk” na kwartet smyczkowy oraz wybór pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu na baryton i kwintet smyczkowy. Wykonawcami koncertu byli młodzi muzycy związani z programem Akademia NOSPR: Aleksandra Rymarowicz – skrzypce, Maryia Traihel – skrzypce, Dorota Malmor – altówka, Monika Wursten – wiolonczela, Jianmeg Li – kontrabas oraz Jarosław Kitala – baryton.
Publiczność została przywitana przez dyrekcję placówki, koncert poprowadziła w języku angielskim Aleksandra Batog. Prelekcja dotyczyła miejsca muzyki polskiej na mapie muzycznej świata, roli MKiDN w propagowaniu polskiej kultury na przykładzie projektu współpracy z Konserthuset i Instytutem Polskim, szczegółowego omówienia programu; zawierała też informację o fakcie finansowania projektu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Inspirująca”.
Gośćmi koncertu, który zgromadził 200 osób byli m.in Ambasador Pełnomocny i Nadzwyczajny Rzeczpospolitej Polskiej w Królestwie Szwecji Joanna Hofman, Dyrektorka Instytutu Polskiego w Sztokholmie Marta Poznańska wraz z innymi pracownikami Instytutu oraz odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi w działalności na rzecz środowisk polonijnych w Szwecji i promowanie polskiej kultury i historii Jolanta Halkiewicz.
Koncert został wykonany na bardzo wysokim poziomie artystycznym, cieszył się dużym zainteresowaniem i bardzo dobrym odbiorem publiczności. Na uwagę zasługuje niezwykłe miejsce realizacji – Muzeum w w Millesgården. To dom artysty zbudowany w 1908 roku przez rzeźbiarza Carla Millesa i jego żonę malarkę Olgę Milles; obecnie znane muzeum z kolekcją antyków, rozległym ogrodem rzeźb, galerią sztuki, sklepem muzealnym i restauracją. Działalność koncertowa jest nowością w tym miejscu, została zapoczątkowana z inicjatywy Kariny Svensson i Jonatana Samuelssona z partnerskiej instytucji NOSPR - Konserthuset Stockholm, a koncert z muzyką polską wspaniale wpisał się w zapotrzebowanie sukcesywnie zwiększającej się z każdym kolejnym organizowanym koncertem publiczności.
23 listopada 2024 miał miejsce kolejny koncert w ramach projektu realizowanego wspólnie wraz z partnerami ze Szwecji. Został wykonany przez uczestników V edycji Akademii NOSPR wraz z uczestnikami RSPO Academy. Dyrygował Vincent Kozlovsky, a w programie znalazły się następujące utwory: Anna Clyne -1987 for bass flute, bass clarinet, violin, cello and tape, Carl Nielsen - Wind Quintet, Folke Rabe - Basta for trombone solo, Witold Lutosławski - Mała suita, Grażyna Bacewicz - Koncert na smyczki.
W koncercie udział wzięli: Małgorzata Bobińska - flet, Emilia Reske - flet, flet basowy, Małgorzata Cieszko - obój, Clara May Teahan - obój, Maksymilian Błaszczyński - klarnet, Astrid le Clercq - klarnet, klarnet basowy, Sabina Aran – fagot, Martyna Żukowska - fagot, Ingrid Aukner - waltornia, Mateusz Zimnik - trąbka, Michał Salwa - puzon, Cezary Łagan - perkusja, Małgorzata Bardak – skrzypce, Nikodem Frach – skrzypce, Eve Gillieron – skrzypce, Katarzyna Górna - skrzypce, Martyna Kaszkowiak – skrzypce, Ekin Kuzukiran – skrzypce, Karolina Bednarz - altówka, Roksana Krechowiecka - altówka, Mikołaj Szymański - altówka, Aleksandra Baszak – wiolonczela, Cecilia Hutnik – wiolonczela, Wiktoria Zorychta – wiolonczela, Hubert Róg - kontrabas, Krzysztof Syrzisko – kontrabas.
Koncert poprowadził Jonatan Samuelsson, przedstawiając program i wykonawców koncertu i przekazując informacje o realizatorach i donatorach przedsięwzięcia. Wydarzenie było promowane we wszystkich kanałach promocyjnych współpracujących instytucji i zostało entuzjastycznie przyjęte przez licznie zgromadzoną publiczność. Powstały promocyjne materiały audio-video i fotograficzne, których autorem jest Grzegorz Mart.
Wydarzenia, które miały miejsce w ramach realizowanego w tym roku projektu, to udział w sztokholmskiej Nocy Kultury i kolejny koncert w Millesgården.
Podczas ostatniej Nocy Kultury w Sztokholmie - 26 kwietnia 2025 r. – po raz pierwszy nasza współpraca przybrała formę czterech koncertów przyjaznych sensorycznie. Koncerty przyjazne sensorycznie „Pianissimo” organizujemy w NOSPR już od czterech lat, doceniając możliwość połączenia wartości artystycznej z wielopłaszczyznową dostępnością - stąd pomysł, entuzjastycznie przyjęty przez stronę szwedzką, aby włączyć je do projektu. Cztery mini recitale fortepianowe Tymoteusza Biesa zaprezentowały dzieła wybitnych osobowości polskiej muzyki artystycznej: Fryderyka Chopina (Mazurki, op. 17: e-moll, nr 2, a-moll, nr 4; Nokturny, op. 9: h-moll nr 1, Es-dur nr 2), Wojciecha Kilara (Mazurek a-moll) i Karola Szymanowskiego (Preludia op. 1: nr 2, 6, 9).
Kolejne przedsięwzięcie w ramach współpracy miało miejsce 3 czerwca 2025 w Muzeum Millesgården w Sztokholmie. Publiczność została przywitana przez Karinę Svensson - współorganizatorkę ze strony Konserthuset Stockholm, koncert poprowadziła w języku angielskim Aleksandra Batog. Na plenerowej scenie wystąpili muzycy V edycji programu Akademia NOSPR: Zofia Trybus, Roksana Krechowiecka, Wiktoria Zorychta, Roksana Szrubarz, Małgorzata Cieszko, Paweł Libront, Martyna Żukowska i Angela Warzyńska. Młodzi muzycy wykonali Serenadę nr 2 Aleksandra Tansmana i Kwintet dęty Tadeusza Szeligowskiego oraz 3 części Kwintetu dętego Romana Maciejewskiego. Koncert cieszył się dobrą frekwencją i entuzjastycznym odbiorem publiczności.
Ostatnie przedsięwzięcia w ramach tegorocznego projektu zaplanowano na początek grudnia 2025 i będzie to koncert połączonych Akademii RSPO Academy i Akademii NOSPR w Konserthuset Stockholm oraz wizyta studyjna RSPO Academy w Katowicach.
Zadanie realizowane we współpracy z Konserthuset Stockholm i z Instytutem Polskim w Sztokholmie dofinansowano ze środków MKiDN w ramach programu „Kultura inspirująca” w wysokości 440 000 złotych.