Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recitale mistrzowskie / Konstantin Scherbakov - NOSPR

Recitale mistrzowskie / Konstantin Scherbakov

Niedziela
18:00
Wykonawcy
Konstantin Scherbakov – fortepian
Program

Ludwig van Beethoven

6 Bagatel op. 126

Wariacje i fuga Es-dur op. 35 na temat własny (Eroica Variations)

Ludwig van Beethoven/Ferenc Liszt – III Symfonia Es-dur Eroica (transkrypcja fortepianowa)

Symfonia „Eroica” op. 55 (1806) była dziełem epokowym i przełamującym wszelkie konwencje, począwszy od czasu trwania (ok. 50-55 minut) a skończywszy na formie czy postaci tematów (dysonujący ton na końcu krótkiego tematu pierwszego Wagner nazwał pierwszą nowoczesną nutą w historii muzyki). Beethoven wykorzystał w niej materiał, który gromadził od dłuższego czasu: przede wszystkim z baletu Twory Prometeusza op. 43 (1801), skąd zapożyczony został temat finału oraz – również w finale brzmiący – temat taneczny (kontredans), skomponowany jeszcze przed baletem prometejskim. Etapem na drodze do symfonii były także fortepianowe Wariacje i fuga Es-dur op. 35 (1802), znane dziś pod „anachronicznym” tytułem Eroica-Variationen, też nawiązujące do baletu i zapowiadające finał symfonii.
Jej symbolika jest przebogata: Prometeusz jest tu alegorią Napoleona (choć Beethoven wycofał tę dedykację po koronacji Bonapartego w roku 1804). Jako mityczny wzorzec służy wersja Goethego, w której Prometeusz jest twórcą człowieka, nad którym nie ciąży już zależność od bogów. Ale człowiek nie spełnia jego oczekiwań, i tylko litość sprawia, że Prometeusz nie niszczy swego dzieła, zaś człowiek powoli osiąga dojrzałość. Część druga to marsz żałobny po śmierci Tytana – to nauka, że wszystkie stworzenia są śmiertelne. Scherzo to powrót Prometeusza do życia. Finał – jego apoteoza. W XIX wieku tylko mieszkańcy wielkich miast, i to nielicznych, mogli słuchać koncertów symfonicznych. Upowszechnieniu tej literatury służyły transkrypcje fortepianowe. Franciszek Liszt, na usilne prośby wydawców, „przełożył” na fortepian całą Beethovenowską „dziewiątkę”.
Ostatnim dziełem fortepianowym Beethovena są Bagatele op. 126. Zapowiadają już romantyczny cykl miniatur (kolejne ogniwa łączą się łańcuchem subtelnych harmonicznych powiązań) a także specyficzną poetykę ironii, której mistrzem będzie Robert Schumann. Ironia ta zawiera się w grze prowadzonej ze schematami formalnymi. Ale nie tylko. Wysyłając Bagatele, Beethoven pisał do wydawcy: „To chyba najlepsza rzecz jaką kiedykolwiek napisałem”. [Marcin Trzęsiok]  

Najbliższe koncerty

Słynna Serenada z filmu Miloša Formana
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
instrumenty na sali koncertowej NOSPR

Słynna Serenada z filmu Miloša Formana

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Inauguracja instalacji dźwiękowej Lines autorstwa Andersa Linda
202513:00
zdjęcie instalacji muzycznej

Inauguracja instalacji dźwiękowej Lines autorstwa Andersa Linda

Foyer NOSPR

JazzKLUB / Laborka, czyli wizytówka jazzowego Krakowa (koncert odwołany)
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:00
Grupowe zdjęcie zespołu

JazzKLUB / Laborka, czyli wizytówka jazzowego Krakowa (koncert odwołany)

Sala kameralna

JazzKLUB / Kosmonauci / Emocjonalne melodie, złożone rytmy
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Kosmonauci

JazzKLUB / Kosmonauci / Emocjonalne melodie, złożone rytmy

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka świata
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka świata
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 4-6

Sala kameralna

NOSPR / Boreyko / Czumburidze / Serenada, czyli noc i miłość
S2Abonament
202519:30

NOSPR / Boreyko / Czumburidze / Serenada, czyli noc i miłość

Sala koncertowa

Kup bilet
Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata
Muzyka świata
202519:30
Cocanha

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata

Sala kameralna

Kup bilet
Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności
Koncerty organowe / Mój Karnet
202512:00
Julian Gembalski grający na organach NOSPR

Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności

Sala koncertowa

Kup bilet
"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR
202516:00

"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR

Sala kameralna

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading