Kwartet Śląski i goście / Pierwszy koncert z cyklu: Dziwaczne i osobliwe - NOSPR
Kwartet Śląski i goście / Pierwszy koncert z cyklu: Dziwaczne i osobliwe
To już 12. sezon w NOSPR, podczas którego Kwartet Śląski prezentuje autorski cykl koncertów. Tym razem artyści zabiorą nas w różnorodną i zaskakującą muzyczną podróż pod hasłem Dziwaczne i osobliwe. To okazja do zaprezentowania rzadko wykonywanych, niezwykle innych i charakterystycznych utworów muzycznych. Każdy z nich pozwoli zapoznać się z nową, często burzliwą historią, nieoczywistą formą i brzmieniem. Przed nami cykl pięciu spotkań, które wymykają się schematom i odkrywają nieznane oblicza kwartetu smyczkowego, także z udziałem innych instrumentów.
Joseph Haydn kwartety smyczkowe pisał przez całe życie. Często uznawany jest za ojca tego gatunku, bo to właśnie w jego twórczości ukształtowała się klasyczna forma gatunku, bazująca na czteroczęściowym cyklu. Modelowe dzieła Haydna stanowiły inspirację dla Mozarta, Beethovena i wielu innych późniejszych kompozytorów. Nie bez powodu pierwszy z cyklu koncertów Kwartet Śląski otworzy właśnie utworem tego twórcy. Przekornie jednak artyści zdecydowali się wykonać ostatnie dzieło kameralne Haydna, które wymyka się ustanowionym przez niego regułom formalnym. Pracę nad utworem Haydn rozpoczął w 1802 roku, ale z niewyjaśnionych przyczyn przerwał ją, gdy napisał dwie środkowe części. Do dziś kompozycja funkcjonuje więc w niedokończonej formie, będąc symbolem schyłku zarówno klasycznego kwartetu smyczkowego, jak i twórczości Haydna.
Program koncertu uzupełnią utwory kompozytorów, których znamy przede wszystkim jako wielkich symfoników przełomu XIX i XX wieku, zaś ich twórczość kameralna wykonywana jest znacznie rzadziej. Muzykolog Wilhelm Altmann twierdził jednak, że już sam Kwintet altówkowy F-dur z 1879 roku mógłby zapewnić Antonowi Brucknerowi ważne miejsce w historii muzyki. Utwór przeznaczony na dwoje skrzypiec, dwie altówki i wiolonczelę zaskakuje symfonicznym rozmachem i nietypowymi półtonowymi połączeniami między kolejnymi ustępami części. Całość uzupełni historia miłosna pod postacią dzieła Richarda Straussa z 1941 roku. Jego sekstet smyczkowy będący introdukcją do opery Capriccio wykonywany jest na scenie jako kompozycja Flamanda, który właśnie muzyką pragnął wyrazić miłość do hrabianki Madeleine.
[Julia Broniowska]
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 100 minut
Zapraszamy na kolejny koncert z cyklu: Dziwaczne i osobliwe.
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Najbliższe koncerty

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Tymoteusz Bies
Sala kameralna

NOSPR / Liebreich / Raubo / Jubileusz 90-lecia orkiestry
Sala koncertowa

Oprowadzanie specjalne po siedzibie NOSPR
Sala koncertowa

Familijny koncert przyjazny sensorycznie „Espressivo” / Czereśnie
Sala kameralna

JazzKLUB / Studio Jazzowe Polskiego Radia pod kierownictwem Nikoli Kołodziejczyka oraz goście
Sala koncertowa
Kup bilet
Familijny koncert przyjazny sensorycznie „Espressivo” / Czereśnie
Sala kameralna

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi
Sala warsztatowa NOSPR