Kwartet Śląski i goście / Cykl koncertów: Dziwaczne i osobliwe (1) - NOSPR
Kwartet Śląski i goście / Cykl koncertów: Dziwaczne i osobliwe (1)
To już 12. sezon w NOSPR, podczas którego Kwartet Śląski prezentuje autorski cykl koncertów. Tym razem artyści zabiorą nas w różnorodną i zaskakującą muzyczną podróż pod hasłem Dziwaczne i osobliwe. To okazja do zaprezentowania rzadko wykonywanych, niezwykle innych i charakterystycznych utworów muzycznych. Każdy z nich pozwoli zapoznać się z nową, często burzliwą historią, nieoczywistą formą i brzmieniem. Przed nami cykl pięciu spotkań, które wymykają się schematom i odkrywają nieznane oblicza kwartetu smyczkowego, także z udziałem innych instrumentów.
Joseph Haydn kwartety smyczkowe pisał przez całe życie. Często uznawany jest za ojca tego gatunku, bo to właśnie w jego twórczości ukształtowała się klasyczna forma gatunku, bazująca na czteroczęściowym cyklu. Modelowe dzieła Haydna stanowiły inspirację dla Mozarta, Beethovena i wielu innych późniejszych kompozytorów. Nie bez powodu pierwszy z cyklu koncertów Kwartet Śląski otworzy właśnie utworem tego twórcy. Przekornie jednak artyści zdecydowali się wykonać ostatnie dzieło kameralne Haydna, które wymyka się ustanowionym przez niego regułom formalnym. Pracę nad utworem Haydn rozpoczął w 1802 roku, ale z niewyjaśnionych przyczyn przerwał ją, gdy napisał dwie środkowe części. Do dziś kompozycja funkcjonuje więc w niedokończonej formie, będąc symbolem schyłku zarówno klasycznego kwartetu smyczkowego, jak i twórczości Haydna.
Program koncertu uzupełnią utwory kompozytorów, których znamy przede wszystkim jako wielkich symfoników przełomu XIX i XX wieku, zaś ich twórczość kameralna wykonywana jest znacznie rzadziej. Muzykolog Wilhelm Altmann twierdził jednak, że już sam Kwintet altówkowy F-dur z 1879 roku mógłby zapewnić Antonowi Brucknerowi ważne miejsce w historii muzyki. Utwór przeznaczony na dwoje skrzypiec, dwie altówki i wiolonczelę zaskakuje symfonicznym rozmachem i nietypowymi półtonowymi połączeniami między kolejnymi ustępami części. Całość uzupełni historia miłosna pod postacią dzieła Richarda Straussa z 1941 roku. Jego sekstet smyczkowy będący introdukcją do opery Capriccio wykonywany jest na scenie jako kompozycja Flamanda, który właśnie muzyką pragnął wyrazić miłość do hrabianki Madeleine.
[Julia Broniowska]
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Najbliższe koncerty

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei
Tokio Opera City

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
Toyama, Aubade Hall