Poranek organowy vol. II / Przez XIX i XX wiek z organami - NOSPR
Poranek organowy vol. II / Przez XIX i XX wiek z organami
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Koncert zorganizowany został wokół wydarzeń związanych z 70. rocznicą śmierci Grzegorza Fitelberga, kompozytora od lat patronującego działalności NOSPR, który dał się poznać światu jako charyzmatyczny dyrygent osiągając wielkie sukcesy nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Dyrygował zespołami na całym świecie m.in. w Piotrogrodzie, Moskwie, Wiedniu, Paryżu, w którym współpracował z Diagilewem, Buenos Aires, Nowym Jorku i Toronto. W 1934 założył Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Warszawie, którą prowadził do 1939. Wystąpił z nią na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937, na której orkiestra zdobyła złoty medal. Po wojnie przeniósł zespół do Katowic, stanął na czele Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, był też profesorem w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. To dlatego właśnie u nas, od 1980 odbywa się Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski i Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki jego imienia.
Solistką koncertu będzie Elżbieta Karolak. Zaproponowała ona program, który ma przybliżyć bogactwo polskiej literatury organowej. Został podzielony na trzy części. Pierwsza rozpocznie się o godz. 10.30 muzyką Augustyna Blocha i Mieczysława Surzyńskiego, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej muzyki organowej nurtu romantycznego. Kompozytor ten eksperymentował z ramami harmonicznymi muzyki XIX wieku. Słychać to wyraźnie w „Chant triste” z op. 36 - skomplikowanym pod względem harmonicznym, skomponowanym na bazie rozszerzonej tonalności.
O godz. godz. 12.00 posłuchamy utworów Jospeha Kromlickiego i Aleksandra Tansmana, należącego do najczęściej wykonywanych w świecie kompozytorów polskich. Wreszcie ostatnia część, o godz. 13.30, to III Symfonia Organowa „Lourdes” Feliksa Nowowiejskiego, o którym mówi się, że w dziedzinie organów jego wielkość jest bezdyskusyjna. Utwór zawiera elementy programowości, a głównym tematem III Symfonii jest maryjna pieśń pochodzenia francuskiego - „Po górach, dolinach”. Oryginalna wersja pieśni liczy aż 60 zwrotek i zawiera opis objawień i kultu Maryi w Lourdes.
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet organowy” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna