Pieśni kompozytorów śląskich / Bogusławski, Świder, Bauć, Kubica-Cypek, Markiewiczówna, Stępień - koncert online XIX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej - NOSPR
Pieśni kompozytorów śląskich / Bogusławski, Świder, Bauć, Kubica-Cypek, Markiewiczówna, Stępień - koncert online / XIX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej
Zapraszamy serdecznie do oglądania koncertu online.
Zgodnie z wytycznymi sanitarnymi z dnia 4 listopada 2020 r. od 7 do 29 listopada wszystkie instytucje kultury, w tym nasza, pozostaną zamknięte dla publiczności.
Informacja o możliwych formach rozliczenia środków za koncert
Koncert pieśni rozpoczną ascetyczne w wyrazie Kontemplacje (1969) Edwarda Bogusławskiego (1940-2003), czołowego twórcy śląskiego, profesora kompozycji związanego przez wiele lat z katowicką Akademią Muzyczną. Trzy pieśni zostały napisane do fragmentów wiersza Róża II Mieczysławy Buczkówny. Poetycka recytacja sopranu na tle subtelnych, statycznych brzmień fortepianu tworzy tajemniczą, uduchowioną przestrzeń, pełną dyskretnych kolorów.
Chamber Music. Sześć pieśni do słów Jamesa Joyce`a (1980) zostały skomponowane przez Józefa Świdra (1930-2014), jednego z najwybitniejszych twórców śląskich, wieloletniego profesora kompozycji Akademii Muzycznej w Katowicach, który znany jest publiczności przede wszystkich ze swoich licznych dzieł chóralnych. Kameralny, impresjonistyczny w klimacie cykl pieśni jest „nacechowany refleksją o zmienności i ulotności uczucia miłosnego, zawodnego i mającego swoje znaczenie także w otoczeniu przyrody, która rekompensuje bóle trudnej miłości” (Jolanta Szulakowska-Kulawik).
Pieśń Strój (2016) Tomasza Baucia (ur. 1995), studenta kompozycji prof. Eugeniusza Knapika, wyrasta z estetyki ludowego witalizmu. Punktem wyjścia jest wedle słów twórcy „połączenie naturalistycznego brzmienia z modalną powabnością melodii”. „Pieśń rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: ekstatycznego doświadczenia oraz poetyckiej, impresyjnej scenerii”.
Cykl trzech Sonetów do słów Williama Szekspira (2019/2020) Adrianny Kubicy-Cypek (ur.1996), studentki kompozycji prof. Aleksandra Lasonia, tworzą według słów samej kompozytorki „trzy niezależne sceny muzyczne, których emocjonalna narracja została narzucona przez moją interpretację tekstów”. „Nicią łączącą wszystkie części, poza jednorodnym językiem muzycznym i umieszczonymi przeze mnie autocytatami, jest dwoistość i dwuznaczność, pojawiająca się w kilku kontekstach, dotycząca jednak najważniejszych tematów, które zawarł w sonetach Szekspir — miłości, piękna, moralności i tęsknoty”.
Władysława Markiewiczówna (1900-1982) była wybitną pianistką i kompozytorką, która w 1929 roku stworzyła klasę fortepianu w nowo powstałym Śląskim Konserwatorium Muzycznym w Katowicach. Dzięki jej wybitnym uczniom, z prof. Andrzejem Jasińskim na czele, katowicka Akademia Muzyczna stała się prestiżową uczelnią znaną z kształcenia najbardziej uzdolnionych pianistów. Jej twórczość obejmuje w większości dzieła fortepianowe, w tym wiele utworów pedagogicznych przeznaczonych dla dzieci oraz pieśni, które pozostają w estetyce neoklasycznej i czerpią inspirację z muzyki ludowej.
Listy miłosne przez wieki zmieniały swoją formę, ale ich treść pozostaje uniwersalna. Niespełnione lub zakazane uczucie prowadzi do wewnętrznego rozdarcia, staje się obsesją prowadzącą do rozpaczy. Teksty cyklu Five Letters to the Beautiful Knight (2018/2020) Wojciech Stępnia (ur. 1977), absolwenta kompozycji prof. Eugeniusza Knapika, pochodzą z fragmentów poematów trubadura Raimbaut de Vaqueiras. Raimbaut kochał wojnę i piękną Beatriz, małżonkę Henryka z Caret, którą nazywał „Pięknym Rycerzem”. Poszczególne pieśni, ułożone w formie pięciu listów, ukazują niespełnioną miłość jako walkę zakończoną klęską.
Podczas koncertu teksty pieśni będą wyświetlane w języku polskim.
Edward Bogusławski – Kontemplacje (teksty) (pdf)
Józef Świder – „Chamber music” (teksty) (pdf)
Tomasz Bauć – Strój (teksty) (pdf)
Adrianna Kubica-Cypek – Sonety (teksty) (pdf)
Władysława Markiewiczówna – Pieśni (teksty) (pdf)
Wojciech Stępień – Five Letters to the Beautiful Knight (teksty) (pdf)
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR