Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Pieśni Getto / André Ochodlo & The Odem’s Quintet Koncert upamiętniający 80. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim - NOSPR

Pieśni Getto / André Ochodlo & The Odem’s Quintet / Koncert upamiętniający 80. rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim

Poniedziałek
19:30
Portret André Ochodlo
Piotr Dłubak
Wykonawcy
The Odem’s Quintet:
Adam Żuchowski – kontrabas, aranżacje, kierownictwo muzyczne
Phillip Dornbusch – klarnet & klarnet basowy
Mateusz Smoczyński – skrzypce
Maksymilian Kreft – perkusja
Piotr Mania – piano
Serhiy Savchenko – aranżacja przestrzeni

Przed koncertem prosimy o zapoznanie się z nowymi informacjami dot. parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Mordechaj Gebirtig - tłumaczenia wierszy w przekładzie Agnieszki Osieckiej (pdf)

André Ochodlo to jeden z najbardziej znanych i uznanych współczesnych interpretatorów pieśni jidysz. Koncertował w niemal całej Europie, a także w USA, Kanadzie i Izraelu. Ostatnio gorąco oklaskiwano go w słynnym wiedeńskim klubie jazzowym Porgy & Bess w ramach festiwalu KlezMORE. Nagrywał także programy dla wielu europejskich, amerykańskich i izraelskich stacji telewizyjnych. Jest autorem Yiddishland – unikalnej na skalę światową kolekcji dwunastu albumów CD, zawierającej między innymi sto dwadzieścia nowych pieśni jidysz, napisanych specjalnie dla André Ochodlo przez dwunastu wybitnych polskich kompozytorów do wierszy największych żydowskich poetów XX wieku.

Większość pieśni, jakie usłyszymy w koncercie Ghetto pochodzi z kolekcji Yiddishland do poezji m. in. Kadii Molodowsky, Abrahama Sutzkevera, Itzika Mangera, Mordechaja Gebirtiga czy Yitzkhaka Katzenelsona. Są to głębokie, niekiedy wręcz wstrząsające, a stylistycznie bardzo zróżnicowane przekazy poetycko-muzyczne najwyższej próby.

Ważnym elementem spektaklu będzie również narracja w języku polskim, dzięki której każdy z widzów będzie mógł jeszcze głębiej przeżyć piękno przedstawianej poezji. Trzy pieśni André Ochodlo wykona po polsku w znakomitych przekładach samej Agnieszki Osieckiej (wśród nich słynna „Żegnaj mi, Krakowie!”).

 

 

Agnieszka Osiecka – spotkanie z poezją jidysz:

Mordechaj Gebirtig – bard, kompozytor, poeta żydowski pokolenia Tuwima – był przed wojną szeroko znany. Jego piosenki rozchodziły się tłumnie po miasteczkach galicyjskich i miastach w postaci śpiewników i solidnie wydanych zbiorów docierały do Warszawy i dalej, za granice kraju. Po wojnie ukazały się w doskonałych przekładach Jerzego Ficowskiego, ale łatwiej je dziś przeczytać niż posłuchać. Gebirtig był autorem niezwykle płodnym. Gdyby nie zginął w czasie wojny, jego spuścizna liczyłaby nie dwa, ale trzy, cztery opasłe tomy. Ostatnio dzięki serdecznej zachęcie przyjaciół, zaczęłam tłumaczyć te złote piosenki i chcę wyznać, że doświadczam uczucia swoistej harmonii. Czuję się, jakbym rozprawiała i przyjaźniła się z kimś z bliskiej rodziny, z kim bawiłam się kiedyś, w dzieciństwie, i nagle – zamglone rysy tego kogoś i wspólnie oglądane pejzaże, pod wpływem muzyki wynurzają się z mgły. Sporo w życiu tłumaczyłam, ale nigdy nie doświadczałam podobnego powinowactwa. Kiedyś, kiedy z Andrzejem Jareckim – i to pod opieką Konrada Świnarskiego – pokusiłam się o tłumaczenie Brechta, czułam się niezręcznie jak skrępowana zbroją. Później, kiedy „Hair” olśniło mnie na krótki czas, próbowałam zmierzyć się z piosenką hipisowską, ale tu za dużo znów pakowałam Agnieszki O, a za mało zostawiałam narkotycznych zapachów Central Parku. I tak dalej, i tak dalej. Z Gebirtigiem jest inaczej. Im dalej w las, tym lepiej się w tym lesie czuję. (…) Nie raz i nie dwa, ślęcząc nad Gebirtigiem myślałam jednocześnie o ojcu. Skojarzenia najprostsze, bo przede wszystkim geograficzne: wyraźna galicyjskość, rozlewność, prostota. Im bliżej jednak była wojna i zagłada, tym wyraźniejsza wydaje się różnica postaw tych dwóch mężczyzn, pokoleniowo bardzo wszak sobie bliskich: ojciec lubił ludzi, ale nie miał co do nich żadnych złudzeń. Gebirtig – przeciwnie. Ze zdumieniem i przerażeniem przyglądał się, jakie pokłady egoizmu i sobiepaństwa wywleka z nas wojna. Prawdopodobnie uważał nasze dusze za coś w rodzaju świetlistych bursztynów: tylko w niektórych zalęga się robak.

Rzeczywistość roku 1940 każe poecie całkiem inaczej postrzegać świat i jego mieszkańców, całkiem inaczej pisać i śpiewać.

Agnieszka Osiecka, Warszawa, 1995

Więcej informacji: https://ochodlo.com/

 

Logo Konsulatu Niemiec we Wrocławiu

Specjalne podziękowania dla Pana Andrzeja Elżbieciaka

    Najbliższe koncerty

    Możdżer Danielsson Fresco BEAMO
    Koncerty gościnne
    202419:00

    Możdżer Danielsson Fresco BEAMO

    Sala koncertowa

    Kup bilet
    JazzKLUB / Szalona wyobraźnia / James Brandon Lewis’ Red Lily Quintet
    JazzKLUB / Mój Karnet
    202419:30
    Kirk Knuffke na estradzie

    JazzKLUB / Szalona wyobraźnia / James Brandon Lewis’ Red Lily Quintet

    Sala kameralna

    Kup bilet
    Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty.
    Koncerty gościnne
    202418:00

    Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon

    Sala kameralna

    NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
    S1Abonament
    202419:30
    dyrygent Łukasz Borowicz

    NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej

    Sala koncertowa

    Ostatnie bilety
    Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
    Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
    202419:30
    zdjęcie grupowe orkiestry

    Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

    Sala koncertowa

    Kup bilet
    Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
    Koncerty gościnne
    202417:00

    Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

    Sala koncertowa

    Kup bilet
    Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
    Koncerty gościnne
    202420:30

    Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

    Sala koncertowa

    Kup bilet
    JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
    JazzKLUB / Mój Karnet
    202419:30
    Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

    JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

    Sala kameralna

    Kup bilet
    "Pianissimo" / koncert sensoryczny
    Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
    202419:30
    skrzypaczka na estradzie NOSPR

    "Pianissimo" / koncert sensoryczny

    Sala kameralna

    Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
    Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
    202418:00

    Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

    NOSPR

    100

    Potrzebujemy podstawowych danych
    0
    Loading