Dopamina, degrengolada i księżyc planetoidy - NOSPR
Dopamina, degrengolada i księżyc planetoidy
Szanowni Państwo,
informujemy, że w związku z wydarzeniami odbywającymi się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Spodku – 7. Śląskim Festiwalem Nauki Katowice oraz widowiskiem otwarcia Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024 „KATOPOLIS” w dniach 9 i 10 grudnia (sobota i niedziela) parkingi miejskie A, B i C w Strefie Kultury, znajdujące się w najbliższym otoczeniu siedziby NOSPR zostały udostępnione przez Miasto Katowice na wyłączność organizatorom. W związku z tym zaparkowanie w bezpośrednim sąsiedztwie NOSPR będzie znacznie utrudnione. Szczegółowe informacje o prarkingach - więcej.
Program koncertu został skomponowany na zasadzie kontrastu – prawykonania młodych kompozytorów zestawiono z klasyką muzyki współczesnej. Taki zresztą jest cel programowy całego cyklu Muzyka najnowsza, któremu przewodzi zespół Orkiestry Muzyki Nowej pod batuta Szymona Bywalca.
Kammermusik nr 1 Paula Hindemitha ma stanowić dla prawykonań Tomasza Opałki i Mateusza Ryczka punkt oparcia i odniesienia do kontekstu najnowszej historii muzyki. Kompozycja Hindmitha to dzieło neoklasyczne, wirtuozowskie, brzmiące już dziś klasycznie, wręcz staroświecko. Jeszcze 30 lat temu było uważane jednak za absolutną nowość, w traktowaniu muzycznych pomysłów i ich instrumentacji. Pierwszy Kammermusik, prawykonany w 1922 roku, przeznaczony był na dwunastoosobową orkiestrę. Po premierze Hindemith został uznany za enfant terrible lat dwudziestych. Krytycy pisali z trwogą:
„Wreszcie! Wreszcie muzyka współczesna zdołała osiągnąć degrengoladę stylu życia naszego społeczeństwa, ze swoimi najbardziej frywolnymi i wulgarnymi formami. Człowiekiem, który doprowadził do tego, jest kompozytor Paul Hindemith w swoim Kammermusik op. 24. Mamy do czynienia z muzyką, o jakiej żaden niemiecki kompozytor posiadający choćby odrobinę przyzwoitości nie odważył się nawet pomyśleć! To muzyka lubieżności!
Jak na tym tle prezentować się będą pozostałe utwory? Dimorphos (księżyc planetoidy Didymos) na dwa niskobrzmiące instrumenty klarnetowe, daje duże pole do popisu wykonawcom na wykorzystanie wszystkich ciekawych efektów współczesnych technik wykonawczych tych instrumentów. Również Dopamina, skomponowana na trąbkę dla Piotra Nowaka, ma szansę spowodować wzrost tego hormonu u słuchaczy.
Alexandra Kozowicz
Czas trwania koncertu: ok. 75 minut
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet odkrywcy” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Wykonanie utworów Mateusza Ryczka oraz Tomasza J. Opałki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez NIMiT
Najbliższe koncerty
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 1-3
Sala kameralna
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 4-6
Sala kameralna
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna