Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

{oh!} Orkiestra Historyczna Concerto Grosso: Émigré to British Isles - NOSPR

{oh!} Orkiestra Historyczna / Concerto Grosso: Émigré to British Isles

Magdalena Hałas
Wykonawcy
Martyna Pastuszka – skrzypce, prowadzenie
Małgorzata Malke – skrzypce
Program
Francesco Scarlatti
Concerto Grosso c-moll nr 2
Francesco Scarlatti / Alessandro Scarlatti
Concerto Grosso F-dur nr 8
Francesco Scarlatti
Concerto Grosso a-moll nr 3
Concerto Grosso D-dur nr 9
Francesco Geminiani
Sonata skrzypcowa G-dur op. 1 nr 1 (oprac. w formie concerto grosso: Charles Avison)
Arcangelo Corelli
Sonata skrzypcowa C-dur op. 5 nr 3 (oprac. w formie concerto grosso: Francesco Geminiani)
Francesco Scarlatti
Concerto grosso E-dur nr 1
Concerto grosso e-moll nr 4

Bywa, że słowa zmieniają znaczenie. Tak właśnie się stało z łacińskim czasownikiem concertare, który w epoce klasycznej oznaczał tyle, co walczyć, spierać się, w najlepszym zaś razie współzawodniczyć. W średniowieczu – z przyczyn niewyjaśnionych dotąd przez etymologów – stopniowo tracił pierwotny wydźwięk, aż wreszcie zaczęto używać go w sensie pozytywnym: dojść do porozumienia. Może pomieszał się komuś z innym czasownikiem, a może ktoś doszedł do optymistycznego wniosku, że każdy spór trzeba w końcu zażegnać. Włoskie określenie concerto, zapewne już w znaczeniu zgodnego współbrzmienia, pojawiło się po raz pierwszy w traktacie Praetoriusa Syntagma musicum. Stąd już niedaleko do typowo barokowej formy concerto grosso – kompozycji, której materiał muzyczny rozkłada się między niewielką grupę solistów (concertino) i resztę zespołu (ripieno). Takie utwory pisywał już Alessandro Stradella, choć sam termin pojawił się dopiero w 1698 roku. Na dzisiejszym koncercie zabrzmią kompozycje dwóch współpracowników i przyjaciół wielkiego kontynuatora formy, Georga Friedricha Händla – concerti grossi Francesca Scarlattiego, mniej znanego brata słynnego Alessandra, oraz Sonata skrzypcowa G-dur Francesca Geminianego, opracowana jako concerto grosso przez jego ucznia Charlesa Avisona. Program uzupełni Sonata C-dur Arcangela Corellego – w podobnym ujęciu Geminianiego, którego właśnie Corelii wprowadził w arkana tej formy. Przed nami owoce zgodnej i pięknej współpracy trzech pokoleń kompozytorów barokowych.

Czas trwania koncertu łącznie z przerwą ok. 90 min.

Najbliższe koncerty

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Beethoven/Elgar/Dvořák
Scena Młodych
202019:30

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa Beethoven/Elgar/Dvořák

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Koncert laureata konkursu Jazz Juniors 2019
JazzKLUB / Mój Karnet
202019:30

Koncert laureata konkursu Jazz Juniors 2019

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR Kameralnie / Grupa altówek NOSPR
NOSPR kameralnie / Mój Karnet
202019:30

NOSPR Kameralnie / Grupa altówek NOSPR

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Paolo Bortolameolli
NOSPR on Tour
202019:00

NOSPR / Paolo Bortolameolli / Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XVII

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Hagen Quartet
Po mistrzowsku / Mój Karnet
202018:00

Hagen Quartet

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Dawid Podsiadło
Koncerty zewnętrzne
202019:00

Dawid Podsiadło / Leśna Muzyka

Sala koncertowa

Dawid Podsiadło
Koncerty zewnętrzne
202019:00

Dawid Podsiadło / Leśna Muzyka

Sala koncertowa

Erik Friedlander’s Throw a Glass
JazzKLUB / Mój Karnet
202019:30

Erik Friedlander’s Throw a Glass

Sala kameralna

Ostatnie bilety
NOSPR / Bertrand de Billy / Pascal Rogé
S1Abonament
202019:30

NOSPR / Bertrand de Billy / Pascal Rogé

Sala koncertowa

Kup bilet
Philippe Herreweghe / Orchestre des Champs-Élysées
Muzyka Dawna / Mój Karnet
202019:30

Philippe Herreweghe / Orchestre des Champs-Élysées

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
0
Loading