Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

{oh!} Orkiestra Historyczna Concerto Grosso: Émigré to British Isles - NOSPR

{oh!} Orkiestra Historyczna / Concerto Grosso: Émigré to British Isles

Magdalena Hałas
Wykonawcy
Martyna Pastuszka – skrzypce, prowadzenie
Małgorzata Malke – skrzypce
Program
Francesco Scarlatti
Concerto Grosso c-moll nr 2
Francesco Scarlatti / Alessandro Scarlatti
Concerto Grosso F-dur nr 8
Francesco Scarlatti
Concerto Grosso a-moll nr 3
Concerto Grosso D-dur nr 9
Francesco Geminiani
Sonata skrzypcowa G-dur op. 1 nr 1 (oprac. w formie concerto grosso: Charles Avison)
Arcangelo Corelli
Sonata skrzypcowa C-dur op. 5 nr 3 (oprac. w formie concerto grosso: Francesco Geminiani)
Francesco Scarlatti
Concerto grosso E-dur nr 1
Concerto grosso e-moll nr 4

Bywa, że słowa zmieniają znaczenie. Tak właśnie się stało z łacińskim czasownikiem concertare, który w epoce klasycznej oznaczał tyle, co walczyć, spierać się, w najlepszym zaś razie współzawodniczyć. W średniowieczu – z przyczyn niewyjaśnionych dotąd przez etymologów – stopniowo tracił pierwotny wydźwięk, aż wreszcie zaczęto używać go w sensie pozytywnym: dojść do porozumienia. Może pomieszał się komuś z innym czasownikiem, a może ktoś doszedł do optymistycznego wniosku, że każdy spór trzeba w końcu zażegnać. Włoskie określenie concerto, zapewne już w znaczeniu zgodnego współbrzmienia, pojawiło się po raz pierwszy w traktacie Praetoriusa Syntagma musicum. Stąd już niedaleko do typowo barokowej formy concerto grosso – kompozycji, której materiał muzyczny rozkłada się między niewielką grupę solistów (concertino) i resztę zespołu (ripieno). Takie utwory pisywał już Alessandro Stradella, choć sam termin pojawił się dopiero w 1698 roku. Na dzisiejszym koncercie zabrzmią kompozycje dwóch współpracowników i przyjaciół wielkiego kontynuatora formy, Georga Friedricha Händla – concerti grossi Francesca Scarlattiego, mniej znanego brata słynnego Alessandra, oraz Sonata skrzypcowa G-dur Francesca Geminianego, opracowana jako concerto grosso przez jego ucznia Charlesa Avisona. Program uzupełni Sonata C-dur Arcangela Corellego – w podobnym ujęciu Geminianiego, którego właśnie Corelii wprowadził w arkana tej formy. Przed nami owoce zgodnej i pięknej współpracy trzech pokoleń kompozytorów barokowych.

Czas trwania koncertu łącznie z przerwą ok. 90 min.

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Czarodziejska tuba - Daniel Herskedal
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30

JazzKLUB / Czarodziejska tuba - Daniel Herskedal

Sala kameralna

Kup bilet
Muzyka najnowsza / Alchemia akordeonu i elektroniki
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202419:30

Muzyka najnowsza / Alchemia akordeonu i elektroniki

Sala kameralna

Kup bilet
Familijny koncert przyjazny sensorycznie "Espressivo" 
Espressivo – cykl familijnych koncertów przyjaznych sensorycznie
202412:00
Etnos Ensamble Zespół Etniczny

Familijny koncert przyjazny sensorycznie "Espressivo" 

Sala kameralna

Siła blachy (koncert przeniesiony)
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202418:00

Siła blachy (koncert przeniesiony)

Sala koncertowa

Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024
Koncerty zewnętrzne
202419:00

Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024

Sala koncertowa

Kup bilet
Czułe struny / Natalia Kukulska śpiewa Chopina
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Czułe struny / Natalia Kukulska śpiewa Chopina

Sala koncertowa

Chris Botti
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Chris Botti

Sala koncertowa

Audycje organowe / klasy I-III szkół podstawowych
Audycje organowe
202409:30
dzieci na widowni NOSPR

Audycje organowe / klasy I-III szkół podstawowych

Sala koncertowa

Audycje organowe / klasy I-IV liceum
Audycje organowe
202411:00
grupa nastolatków w NOSPR

Audycje organowe / klasy I-IV liceum

Sala koncertowa

Audycje organowe / seniorzy
Audycje organowe
202412:30
publiczność

Audycje organowe / seniorzy

Sala koncertowa

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading