Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

{oh!} Orkiestra Historyczna Concerto Grosso: Émigré to British Isles - NOSPR

{oh!} Orkiestra Historyczna / Concerto Grosso: Émigré to British Isles

Magdalena Hałas
Wykonawcy
Martyna Pastuszka – skrzypce, prowadzenie
Małgorzata Malke – skrzypce
Program
Francesco Scarlatti
Concerto Grosso c-moll nr 2
Francesco Scarlatti / Alessandro Scarlatti
Concerto Grosso F-dur nr 8
Francesco Scarlatti
Concerto Grosso a-moll nr 3
Concerto Grosso D-dur nr 9
Francesco Geminiani
Sonata skrzypcowa G-dur op. 1 nr 1 (oprac. w formie concerto grosso: Charles Avison)
Arcangelo Corelli
Sonata skrzypcowa C-dur op. 5 nr 3 (oprac. w formie concerto grosso: Francesco Geminiani)
Francesco Scarlatti
Concerto grosso E-dur nr 1
Concerto grosso e-moll nr 4

Bywa, że słowa zmieniają znaczenie. Tak właśnie się stało z łacińskim czasownikiem concertare, który w epoce klasycznej oznaczał tyle, co walczyć, spierać się, w najlepszym zaś razie współzawodniczyć. W średniowieczu – z przyczyn niewyjaśnionych dotąd przez etymologów – stopniowo tracił pierwotny wydźwięk, aż wreszcie zaczęto używać go w sensie pozytywnym: dojść do porozumienia. Może pomieszał się komuś z innym czasownikiem, a może ktoś doszedł do optymistycznego wniosku, że każdy spór trzeba w końcu zażegnać. Włoskie określenie concerto, zapewne już w znaczeniu zgodnego współbrzmienia, pojawiło się po raz pierwszy w traktacie Praetoriusa Syntagma musicum. Stąd już niedaleko do typowo barokowej formy concerto grosso – kompozycji, której materiał muzyczny rozkłada się między niewielką grupę solistów (concertino) i resztę zespołu (ripieno). Takie utwory pisywał już Alessandro Stradella, choć sam termin pojawił się dopiero w 1698 roku. Na dzisiejszym koncercie zabrzmią kompozycje dwóch współpracowników i przyjaciół wielkiego kontynuatora formy, Georga Friedricha Händla – concerti grossi Francesca Scarlattiego, mniej znanego brata słynnego Alessandra, oraz Sonata skrzypcowa G-dur Francesca Geminianego, opracowana jako concerto grosso przez jego ucznia Charlesa Avisona. Program uzupełni Sonata C-dur Arcangela Corellego – w podobnym ujęciu Geminianiego, którego właśnie Corelii wprowadził w arkana tej formy. Przed nami owoce zgodnej i pięknej współpracy trzech pokoleń kompozytorów barokowych.

Czas trwania koncertu łącznie z przerwą ok. 90 min.

Najbliższe koncerty

Koncert online / Glinka, Glière, Szostakowicz i Chopin
NOSPR kameralnie / Koncerty online
202019:30

Koncert online / Glinka, Glière, Szostakowicz i Chopin

Sala kameralna

Orkiestra Muzyki Nowej / Szymon Bywalec / Koncert z publicznością
Orkiestra Muzyki Nowej
202019:35

Orkiestra Muzyki Nowej / Szymon Bywalec / Koncert z publicznością

Sala kameralna

Koncert online / Chór Polskiego Radia
Chór Polskiego Radia / Koncerty online
202019:30

Koncert online / Chór Polskiego Radia / transmisja na żywo

Sala koncertowa

Kwartet Śląski / koncert z publicznością transmitowany na żywo
Kwartet Śląski / Koncerty online
202018:00

Kwartet Śląski / koncert z publicznością transmitowany na żywo

Sala kameralna

Kup bilet
Koncert online / Rossini, Mozart i Strawiński
NOSPR kameralnie / Koncerty online
202019:30

Koncert online / Rossini, Mozart i Strawiński

Sala kameralna

Koncert online / Orkiestra Muzyki Nowej
Orkiestra Muzyki Nowej / Koncerty online
202019:30

Koncert online / Orkiestra Muzyki Nowej / transmisja koncertu z 9 lipca

Sala kameralna

Soap&Skin
Koncerty zewnętrzne
202020:00

Soap&Skin / Tauron Nowa Muzyka

Sala koncertowa

Zielona Wyspa Śląsk (nowa data)
202019:00

Zielona Wyspa Śląsk (nowa data)

Sala koncertowa

Kup bilet
NOSPR / Pinchas Steinberg
S2Abonament
202019:30

NOSPR / Pinchas Steinberg

Sala koncertowa

NOSPR / Pinchas Steinberg (wariant B)
S2Abonament
202019:30

NOSPR / Pinchas Steinberg (wariant B)

Sala koncertowa

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading