NOSPR i Antoni Wit / „Piąta” Mahlera i „Piąta” Schuberta - NOSPR
NOSPR i Antoni Wit / „Piąta” Mahlera i „Piąta” Schuberta
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Andrzejem Sułkiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.
Z kolei po koncercie zapraszamy na spotkanie z Antonim Witem –Dyrektorem – Kierownikiem Artystycznym NOSPR w latach 1983-2000. Rozmowa odbędzie się w sali koncertowej, a poprowadzi ją red. Andrzej Sułek. Czas trwania spotkania: ok.30 minut.
Coś się zaczyna, coś się kończy – parafraza tytułu pewnego znanego opowiadania mogłaby posłużyć za komentarz do dwóch Piątych Symfonii: Franza Schuberta i Gustava Mahlera. Są jak dwa kamienie milowe znaczące początek i koniec drogi XIX-wiecznej symfoniki.
Ta pierwsza powstała w 1816 roku, druga – w latach 1901–1902. Schubert nie był, przynajmniej wówczas, „typowym” symfonikiem – uwarunkowany ograniczeniami dostępnych sił wykonawczych, starał się im podporządkować, nie pozwalając sobie na dumną bezkompromisowość i ryzyko pisania z rozmachem, ale „do szuflady”. Dlatego jego Piąta jest pod względem obsady orkiestrowej dość skromna – bez klarnetów, trąbek i kotłów – tak, jak skromna była amatorska orkiestra, którą miał do dyspozycji. I tak, jak pełna pokory była też jego postawa wobec Haydna i Mozarta, których można by uważać za stylistycznych i estetycznych patronów Symfonii B-dur. Schubert nawet jeszcze nie spoglądał w stronę osiągnięć Beethovena.
Piąta Mahlera jest z kolei punktem zwrotnym w jego dorobku symfonicznym: to świadectwo spełnionego i zwieńczonego małżeństwem uczucia do Almy. Symfonia ta, kreśląc monumentalny łuk dramaturgiczny od żałoby do triumfu, staje się zwierciadłem osobistych emocji kompozytora, a zarazem stanowi ukoronowanie romantycznej symfoniczności w jej XIX-wiecznym wydaniu.
Andrzej Sułek
Czas trwania koncertu: ok. 120 minut
Partner Główny koncertów abonamentowych NOSPR w sezonie 2023/2024
Najbliższe koncerty

Festiwal Prawykonań / Podróż do świata emocji / Opera kameralna dla dzieci
NOSPR

Strefa Ruchu / Jak dziś brzmi muzyka polska?
Foyer NOSPR

Układy improwizowane / wernisaż wystawy ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk
Foyer NOSPR

Festiwal Prawykonań / NOSPR / Klauza / Bies / Krauze / Buczek / Legendy polskiego minimalizmu i modernizmu
Sala koncertowa
Kup bilet
Festiwal Prawykonań / Kwartet Śląski / NeoQuartet / Przemiany brzmienia kwartetu
Sala kameralna
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Granice niczego – Krzysztof Knittel w rozmowie z Michałem Mendykiem
Foyer NOSPR

Festiwal Prawykonań / Podróż do świata emocji / Opera kameralna dla dzieci
NOSPR

Festiwal Prawykonań / Podróż do świata emocji / Opera kameralna dla dzieci
NOSPR

Festiwal Prawykonań / Camerata Silesia / Orkiestra Muzyki Nowej / Muzyka nowej rzeczywistości
Sala kameralna
Brak biletów