Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Lyniv / Ovcharenko / Muzyka schyłku i tragicznych doświadczeń - NOSPR

NOSPR / Lyniv / Ovcharenko / Muzyka schyłku i tragicznych doświadczeń

Piątek
19:30
Plan sali
Ceny biletów: 65-120 zł
Wykonawcy
Oksana Lyniv – dyrygentka
Illia Ovcharenko – fortepian
Program
Sergiej Bortkiewicz
II Koncert fortepianowy op. 28
Anton Bruckner
IX Symfonia d-moll (ed. L. Nowak)

Gdy Bruckner pisał IX Symfonię, towarzyszyło mu przeczucie rychłego kresu życia. Gorąco pragnął ukończyć swoje dzieło, z drugiej strony przestrach budziło fatum symbolicznej Dziewiątki, które przywodziło na myśl Beethovena i jego ostatnie dzieło symfonicznego cyklu. Słabnące siły i podupadające zdrowie kierowały myśli Brucknera w stronę wieczności i „ukochanego Boga” („dem lieben Gott”), któremu zresztą tymi właśnie słowami dedykował swój ostatni twórczy wysiłek. Trwał on wyjątkowo długo – z ostatnią symfonią zmagał się Bruckner od 1887 do 1896 roku. Wraz ze świadomością kurczącego się czasu kompozytorowi coraz silniej towarzyszyło pragnienie ukończenia duchowego testamentu, jednak ostatecznie, umierając 11 października 1896 roku, pozostawił IX Symfonię z czwartą częścią w stanie fragmentarycznym. Jak każde nieukończone dzieło wielkiego kompozytora, tak i to rodzi pokusę rekonstrukcji. I choć podjęto kilka takich prób (przez Carragana oraz Samale, Mazzucę, Phillipsa i Cohrsa), to podczas koncertu zabrzmi IX Symfonia w kształcie opublikowanym przez powojennego redaktora dzieł Brucknera Leopolda Nowaka – kończąca się na niebiańskiej części trzeciej Adagio: Langsam, feierlich

O Brucknerze często mówi się w kontekście niezrozumienia dla jego twórczości, a także ostracyzmu, jakiego doświadczał ze strony konserwatywnego wiedeńskiego środowiska muzycznego. Podobny los spotkał urodzonego w 1877 roku w Charkowie Siergieja Bortkiewicza. Dziś niemal całkowicie zapomniany, wymieniany bywa w rozmaitych kompendiach i opracowaniach jako kompozytor rosyjski, kiedy indziej jako pochodzący z Rosji pianista i kompozytor austriacki lub też twórca ukraiński. Tymczasem Bortkiewicz przyszedł na świat w szlacheckiej rodzinie polskiego pochodzenia. Wszyscy więc się po trosze do niego przyznają, a jednocześnie dla każdej z tych nacji jest chyba Bortkiewicz za mało swojski… Wiele też z jego kompozytorskiego dorobku uległo rozproszeniu i zaginęło. 

Przez wiele lat poza obiegiem wykonawczym pozostawał też jego niezwykły II Koncert fortepianowy c-moll na lewą rękę napisany około 1924 roku na zamówienie Paula Wittgensteina, tego samego, dla którego Ravel napisał Koncert D-dur: pianisty, który stracił prawe ramię podczas I wojny światowej. Wittgenstein z powodzeniem wielokrotnie wykonywał ten koncert i był o tej kompozycji jak najlepszego zdania. A że miał wyłączne prawa wykonawcze, po jego śmierci w 1961 roku utwór popadł w całkowite zapomnienie.  

Kompozycja Bortkiewicza demonstruje mistrzowskie opanowanie faktury orkiestrowej i pianistycznej przy nietypowym układzie formalnym. Jest jednoczęściowy, ale dzieli się na cztery sekcje: Allegro dramatico – Allegretto – Allegro dramatico – Allegro vivo.  

Andrzej Sułek 

W dniach 20–30 sierpnia możesz kupić koncerty tej serii w zestawie 9 koncertów, zostać posiadaczem abonamentu NOSPR i cieszyć się dodatkowymi przywilejami.  

Od 2 września koncert ten będzie dostępny w otwartej sprzedaży. 

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 110 minut

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Najbliższe koncerty

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata
Muzyka świata
202519:30
Cocanha

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności
Koncerty organowe / Mój Karnet
202512:00
Julian Gembalski grający na organach NOSPR

Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR
202516:00

"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR

Sala kameralna

Brak biletów
Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej
202519:30

Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej

Sala koncertowa

Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
członkowie kwartetu

Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru

Sala kameralna

Kup bilet
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR
Koncerty gościnne
202520:00

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski
S3Abonament
202512:00
dyrygentka Tabita Berglund

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00
Zespół Orkiestry Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Tomasz Stańko Experience

JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko

Sala kameralna

Brak biletów
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading