Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Lawrence Foster - NOSPR

NOSPR / Lawrence Foster

Piątek
19:30
Dyrygent
Wykonawcy
NOSPR
Karen Gomyo – skrzypce
Program

Johannes Brahms – Uwertura tragiczna d-moll op. 81 (11")

Benjamin Britten – Koncert skrzypcowy (31")

Antonín Dvořák – Tańce słowiańskie op. 46 (36")

 

Szanowni państwo,

informujemy, że z przyczyn zdrowotnych w koncercie nie wystąpi Arabella Steinbacher.

Koncert skrzypcowy Benjamina Brittena wykona Karen Gomyo.

 

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Grażyną Brewińską, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Johannes Brahms (1833–1897) lubił pracować jednocześnie nad dwoma utworami o radykalnie odmiennym wyrazie. Tak też było w przypadku dwóch uwertur: Akademickiej op. 80, napisanej z okazji przyznania kompozytorowi tytułu doktora honorowego przez Uniwersytet Wrocławski, i Tragicznej op. 81 (1880). To drugie dzieło nie jest okolicznościowe, choć niewykluczone, że myślał Brahms o muzyce do Fausta Goethego, który miał być wystawiany w wiedeńskim Burgtheater. Tak czy owak, w Uwerturze tragicznej wykorzystał szkice pochodzące jeszcze z lat 1860. W rzeczy samej, siła dramatu przywodzi na myśl I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 (1859) – nawet tonacja pozostaje ta sama.

Koncert skrzypcowy op. 15 (1939) napisał Benjamin Britten (1913–1976) w pierwszych tygodniach pobytu w Stanach Zjednoczonych. Ujęty został w formę nietypową: po lirycznej introdukcji i błyskotliwym scherzo nadchodzi zwieńczenie, które otwiera nagle przepastne głębie – w formie posępnych wariacji w typie archaicznej passacaglii (rozwiązanie powielone później w koncertach Waltona i Szostakowicza). To pierwsza passacaglia w twórczości Brittena. Ilekroć będzie sięgał po tę formę w przyszłości, powiąże ją z tematyką śmierci. Być może jest tak też w Koncercie skrzypcowym, jego finał rodził się bowiem, kiedy z Europy dochodziły dramatyczne wieści o inwazji Hitlera na Polskę. Także wahania, w epilogu, między tonacjami d-moll a D-dur są symboliczne: to oscylacja między rozpaczą a nadzieją, śmiercią a ukojeniem, doczesnością o wiecznością.

Do powstania Tańców słowiańskich (op. 46 –1878; op. 72 – 1886) Antonína Dvořáka (1841–1904) przyczynił się Johannes Brahms, i to podwójnie. To na jego Tańcach węgierskich wzorował się czeski kompozytor, a poza tym to właśnie Brahms namówił swego wydawcę, Fritza Simrocka, by ten zamówił u Dvořáka, nieznanego wówczas i ubogiego artysty, utwory fortepianowe na cztery ręce. Kiedy nadesłane Duety morawskie odniosły sukces artystyczny i finansowy, Simrock zaproponował nowy kontrakt. Przedmiotem były Tańce słowiańskie, również na cztery ręce. Dalej wszystko potoczyło się gładko. Niebywałe powodzenie Tańców sprawiło, że od razu uzyskały one szatę orkiestrową, zaś kilka lat później powstał drugi zbiór, równie entuzjastycznie przyjęty. Nazwy gatunkowe są tu zresztą nieco mylące, gdyż Dvořák (inaczej niż Brahms w Tańcach węgierskich) nie cytuje folkloru. Pisze muzykę autonomiczną, zręcznie posługując się idiomem ludowym.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
S3Abonament
202512:00
Tine Thing Helseth

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading