Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Lawrence Foster - NOSPR

NOSPR / Lawrence Foster

Piątek
19:30
Dyrygent
Wykonawcy
NOSPR
Karen Gomyo – skrzypce
Program

Johannes Brahms – Uwertura tragiczna d-moll op. 81 (11")

Benjamin Britten – Koncert skrzypcowy (31")

Antonín Dvořák – Tańce słowiańskie op. 46 (36")

 

Szanowni państwo,

informujemy, że z przyczyn zdrowotnych w koncercie nie wystąpi Arabella Steinbacher.

Koncert skrzypcowy Benjamina Brittena wykona Karen Gomyo.

 

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Grażyną Brewińską, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Johannes Brahms (1833–1897) lubił pracować jednocześnie nad dwoma utworami o radykalnie odmiennym wyrazie. Tak też było w przypadku dwóch uwertur: Akademickiej op. 80, napisanej z okazji przyznania kompozytorowi tytułu doktora honorowego przez Uniwersytet Wrocławski, i Tragicznej op. 81 (1880). To drugie dzieło nie jest okolicznościowe, choć niewykluczone, że myślał Brahms o muzyce do Fausta Goethego, który miał być wystawiany w wiedeńskim Burgtheater. Tak czy owak, w Uwerturze tragicznej wykorzystał szkice pochodzące jeszcze z lat 1860. W rzeczy samej, siła dramatu przywodzi na myśl I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 (1859) – nawet tonacja pozostaje ta sama.

Koncert skrzypcowy op. 15 (1939) napisał Benjamin Britten (1913–1976) w pierwszych tygodniach pobytu w Stanach Zjednoczonych. Ujęty został w formę nietypową: po lirycznej introdukcji i błyskotliwym scherzo nadchodzi zwieńczenie, które otwiera nagle przepastne głębie – w formie posępnych wariacji w typie archaicznej passacaglii (rozwiązanie powielone później w koncertach Waltona i Szostakowicza). To pierwsza passacaglia w twórczości Brittena. Ilekroć będzie sięgał po tę formę w przyszłości, powiąże ją z tematyką śmierci. Być może jest tak też w Koncercie skrzypcowym, jego finał rodził się bowiem, kiedy z Europy dochodziły dramatyczne wieści o inwazji Hitlera na Polskę. Także wahania, w epilogu, między tonacjami d-moll a D-dur są symboliczne: to oscylacja między rozpaczą a nadzieją, śmiercią a ukojeniem, doczesnością o wiecznością.

Do powstania Tańców słowiańskich (op. 46 –1878; op. 72 – 1886) Antonína Dvořáka (1841–1904) przyczynił się Johannes Brahms, i to podwójnie. To na jego Tańcach węgierskich wzorował się czeski kompozytor, a poza tym to właśnie Brahms namówił swego wydawcę, Fritza Simrocka, by ten zamówił u Dvořáka, nieznanego wówczas i ubogiego artysty, utwory fortepianowe na cztery ręce. Kiedy nadesłane Duety morawskie odniosły sukces artystyczny i finansowy, Simrock zaproponował nowy kontrakt. Przedmiotem były Tańce słowiańskie, również na cztery ręce. Dalej wszystko potoczyło się gładko. Niebywałe powodzenie Tańców sprawiło, że od razu uzyskały one szatę orkiestrową, zaś kilka lat później powstał drugi zbiór, równie entuzjastycznie przyjęty. Nazwy gatunkowe są tu zresztą nieco mylące, gdyż Dvořák (inaczej niż Brahms w Tańcach węgierskich) nie cytuje folkloru. Pisze muzykę autonomiczną, zręcznie posługując się idiomem ludowym.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

NOSPR / Boreyko / Czumburidze / Serenada, czyli noc i miłość
S2Abonament
202519:30

NOSPR / Boreyko / Czumburidze / Serenada, czyli noc i miłość

Sala koncertowa

Kup bilet
Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata
Muzyka świata
202519:30
Cocanha

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata

Sala kameralna

Kup bilet
Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności
Koncerty organowe / Mój Karnet
202512:00
Julian Gembalski grający na organach NOSPR

Gembalski / Organowe improwizacje / Od baroku do współczesności

Sala koncertowa

Kup bilet
"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR
202516:00

"Lubię wracać...do NOSPR" / koncert finałowy uczestników warsztatów NOSPR

Sala kameralna

Brak biletów
Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej
202519:30

Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej

Sala koncertowa

Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
członkowie kwartetu

Eliot Quartett / Muzyka z poczuciem humoru

Sala kameralna

Kup bilet
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR
Koncerty gościnne
202520:00

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski
S3Abonament
202512:00
dyrygentka Tabita Berglund

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00
Zespół Orkiestry Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Tomasz Stańko Experience

JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko

Sala kameralna

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading