NOSPR / Borowicz / Jablonski / Powrót w nieznane - NOSPR
NOSPR / Borowicz / Jablonski / Powrót w nieznane
Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Różą Światczyńską, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.
Nie wiemy o nich praktycznie nic. Ich losy kończą się przedwcześnie, bez sukcesów, niedługo po prawykonaniu. Do wydania partytur nie dochodzi. A jednak opusy te nigdy nie opuszczają katalogów twórców – ba, wskazują je oni wśród swych najważniejszych artystycznych dokonań!
Mowa co prawda o kompozytorach, którzy wpisali się w annały przede wszystkim jako wykonawcy – Andrzej Czajkowski był cenionym pianistą, najmłodszym polskim laureatem V Konkursu Chopinowskiego, a Grzegorz Fitelberg zasłużonym dyrygentem, założycielem OSPR, poprzedniczki NOSPR – niemniej wiele ich dzieł potwierdza wysokiej próby rzemiosło, inwencję oraz nowatorskie podejście.
Czasem nawet zbyt nowatorskie, bo prawdopodobnie i ten powód stał za zniknięciem I Koncertu fortepianowego i II Symfonii z estrad. Z Drugą rozprawili się krytycy warszawscy po jej prawykonaniu w 1907 roku. „Kto jej nie słyszał, niech wyobrazi sobie dużą orkiestrę symfoniczną strojącą hałaśliwie instrumenty przez jakieś pół godziny, a dowie się, w jak miłe […] obfituje harmonie, jaką ma treść i szatę instrumentacyjną” – grzmiał jeden z nich, zarzucając autorowi „dziwactwa” w stylu Wagnera i Straussa.
Pół wieku później dziwactwo, działanie instynktowne i chaotyczne zarzucono Czajkowskiemu. Sam Artur Rubinstein doradzał mu większą śpiewność w melodiach, przestrzegając, że w innym wypadku wyjdzie mu „trzeci koncert Bartóka”. Kompozytor sugestii jednak nie przyjął, bo – jak pisał – nie chciałby skończyć z… „piątym koncertem Rachmaninowa”.
Gra z formą, orkiestracyjne nowinki i energetyczny blask – obecne w obu tych różnych utworach – które niegdyś tak się nie spodobały, dziś uwodzą, a dodatkowo przyciągają tajemnicą. Warto wejść na te nieznane ścieżki i sprawdzić, czy przypadkiem nie przegapiliśmy czegoś cennego w historii muzyki…
Piotr Mika („Ruch Muzyczny”)
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 100 minut
*Dziękujemy Gabinetowi Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie za udostępnienie materiałów II Symfonii A-dur op. 20 Grzegorza Fitelberga.
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Najbliższe koncerty


Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Sala koncertowa

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Sala kameralna


{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Sala kameralna
Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi
Sala warsztatowa NOSPR



