Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i Świat - NOSPR

Kwartet Śląski / To co najlepsze. Polska i Świat

Sobota
19:30
Wykonawcy
Linus Roth – skrzypce
José Gallardo – fortepian
Marcin Trzęsiok – prowadzenie cyklu
Program

Eugeniusz Knapik – Kwartet smyczkowy

Joanna Szymala - prawykonanie utworu dedykowanego prof. Eugeniuszowi Knapikowi z okazji 65 urodzin

Ernest Chausson – Koncert D-dur op. 21 na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy

Kwartet smyczkowy (1980), napisany na zamówienie Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich, jak dotąd jedyny w katalogu twórczości Eugeniusza Knapika (ur. 1951), został przez Andrzeja Chłopeckiego nazwany „arcydziełem polskiej kameralistyki” . W roku 1984 uhonorowano go I nagrodą na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (notabene, w konkursie tym słuchano nagrania Kwartetu Śląskiego). Kompozytor objaśnia: „Moim zamiarem było napisanie utworu nawiązującego do apogeum rozwojowego, jakie forma ta osiągnęła w kwartetach Beethovena. Mówiąc o nawiązaniu mam oczywiście na myśli nie samą technikę kompozytorską czy budowę formalną Beethovenowskich kwartetów, lecz ich ciężar gatunkowy”. Dzieło składa się z dwóch części: I. Gąszcz, II. Pieśń. Przez labirynt przeciwieństw wiedzie krętą ścieżką ku sferom niebiańskiej słodyczy, nie całkiem jednak wolnym od ziemskiej melancholii.

Joanna Szymala (ur. 1989) ukończyła studia kompozytorskie w klasie prof. Eugeniusza Knapika w roku 2013 (doktoranckie w roku 2016) . O swej twórczości pisze tak: „Muzykę pojmuję przede wszystkim jako sztukę abstrakcyjną, stąd większość moich kompozycji to utwory zaliczające się do tzw. muzyki absolutnej. Kompozycje te są z reguły odzwierciedleniem moich upodobań estetycznych, które ciągle ewoluują. Niezmienny natomiast jest fakt, iż szczególnym dla mnie czynnikiem kształtującym wyraz utworu muzycznego jest barwa. Postrzegam ją jako wypadkową przede wszystkim takich elementów jak harmonika, instrumentacja oraz faktura, które są ze sobą ściśle powiązane. Dużą uwagę przywiązuję także do wyrazistej narracji oraz przejrzystej koncepcji formalnej, tak aby każdy utwór stanowił spójną całość.”

Ernest Chausson (1855-1899) był uczniem Césara Francka i kontynuował linię estetyczną swego mistrza – niedogmatyczną predylekcję do muzyki „czystej”, wspieraną zresztą przez Narodowe Towarzystwo Muzyczne, któremu patronował Camille Saint-Saëns. Nie wykluczało to flirtów z muzyką programową, co specjalnie nie dziwi, zważywszy, że należał Chausson do kręgu francuskich wyznawców Wagnera. Koncert D-dur op. 21 (1891), w którym pierwszym solistą był sam Eugène Ysaÿe, ogłoszono w Paryżu arcydziełem. Dziwiła (i do dziś zadziwia) jego nowatorska obsada – soliście, zamiast orkiestry, towarzyszy kwintet fortepianowy, z wirtuozowską partią pianistyczną. Utwór podejmuje wzorce formalne wypracowane przez Francka, z syntetycznym finałem, w którym powracają tematy wcześniejszych części. Ale są tu też nawiązania do muzyki XVIII wieku (w Sicilienne), czyli epoki, w której kompozytorzy francuscy (Couperin, Rameau) mianem concert tytułowali dzieła kameralne – przeznaczone do słuchania, nie do tańca.    
[Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading