Kwartet Śląski / Między Wschodem a Zachodem - NOSPR
Kwartet Śląski / Między Wschodem a Zachodem
Festiwal Kwartet Śląski i jego goście
Andrzej Panufnik – II Kwartet smyczkowy Messages
Wolfgang Amadeusz Mozart – Kwintet klarnetowy A-dur KV 581
O II Kwartecie Przesłania (1980) Andrzej Panufnik napisał: „Kiedy miałem siedem czy osiem lat, moim ulubionym zajęciem podczas wakacji spędzanych na wsi było przykładanie ucha do drewnianych słupów telegraficznych i wsłuchiwanie się w dźwięki wytwarzane przez druty wibrujące na wietrze. Po chwili takiego słuchania przekonany byłem, że słucham prawdziwej muzyki. Przystępując do pisania II Kwartetu smyczkowego postanowiłem opisać te dziecinne fantazje, które zasugerowały mi zarówno kształt utworu, jak i jego materiał muzyczny. Utwór rozpoczyna się dokładnie tak, jak pamiętam z dzieciństwa: od całkowitej ciszy, z której wyłania się z trudem słyszalny akord, stopniowo przekształcany w linie melodyczne, przewijające się przez utwór w rozmaitych odcieniach poetyckiej ekspresji, by w końcu powrócić do pierwszego akordu, który rozpływa się w ciszy”.
Ukończony jesienią 1789 Kwintet klarnetowy należy do późnych dzieł Mozarta (choć Wolfgang Amadeusz miał wówczas tylko 33 lata). Podobnie jak Koncert klarnetowy (1791), Kwintet napisany został dla Antona Stadlera – wiedeńskiego klarnecisty (a właściwie basecisty), który zachwycał subtelnością frazy, wyśpiewanej miękko i czule, niby ludzkim głosem. Taki też charakter ma Kwintet: pełen odcieni lirycznych i pogodnej melancholii. Rygory klasycznej konstrukcji są tu poluzowane, muzyka zapowiada już Schuberta i romantyczne odczucie świata. [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR