Metafizyka, kontrapunkt, piękno. Od Bacha do Mendelssohna. - NOSPR
Metafizyka, kontrapunkt, piękno. Od Bacha do Mendelssohna.
Szanowni Państwo,
informujemy, że z przyczyn niezależnych od NOSPR Krzysztof Lukas nie wystąpi tego wieczoru. Podczas koncertu usłyszymy Arkadiusza Bialica. Zmianie uległ również program koncertu. Bilety zakupione w kasach NOSPR można zwrócić poprzez formularz rozliczenia środków lub wizytę w kasach NOSPR.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Fenomen artysty odkrywanego po śmierci zdarza się, gdy ten wyprzedza swoją epokę. Tak było w przypadku Johanna Sebastiana Bacha. W oczach jemu współczesnych był wybitnym organistą i pedagogiem. Pozostawał jednak zapoznanym kompozytorem, mimo że ambasadorami jego sztuki byli synowie i uczniowie w środowisku lipskim i berlińskim.
Odkrycie na wielką skalę Bacha jako kompozytora nastąpiło dopiero w XIX wieku – impuls ku temu dało przełomowe wykonanie Pasji według św. Mateusza. Jak chce anegdota, partytura tego arcydzieła została odnaleziona przypadkiem… na targu rybnym! Po prostu ryby były zawinięte w zapisany papier nutowy. Tak właśnie Feliks Mendelssohn-Bartholdy natknął się na rękopis Pasji. Pozostałą część manuskryptu odzyskał z kufra na strychu domu, który zajmował rzeźnik, a w którym niegdyś mieszkał Bach.
Mendelssohn doprowadził do wykonania Pasji w Berlinie w 1829 roku – w setną rocznicę jej prapremiery. Od tego czasu dzieła Bacha weszły na stałe do repertuaru. Powstało wiele towarzystw wydających dzieła kompozytora, organizujących festiwale poświęcone jego twórczości czy prowadzących prace badawcze. Bach nie był aż tak odległy w czasie, ale choćby ze względu na użycie kontrapunktu należał zdecydowanie do muzyki „dawnej”, a współcześni Mendelssohna doceniali nasycenie pierwiastkiem metafizycznym. Dla muzyków stał się więc tym, czym dla literatów i aktorów dzieła Szekspir, a dla malarzy – średniowiecze i prerafaelicki renesans.
Wydania Das wohltemperierte Klavier odcisnęły piętno na muzyce fortepianowej doby romantyzmu – nie tylko na preludiach i fugach Mendelssohna, ale także na dorobku Chopina, który wprawdzie fug nie pisał, ale chętnie tworzył preludia. Ślad ten nosi także twórczość Johannesa Brahmsa, który na organy komponował z rozmachem i w wielkim stylu, i całych rzesz kompozytorów następnych pokoleń (aż do współczesności, m.in. Maxa Richtera). Na program niedzielnego koncertu złożą się – oprócz kompozycji samego Bacha – utwory organowe inspirowane renesansem jego muzyki. Historyczna rola jego twórczości polega bowiem przede wszystkim na syntezie dorobku muzycznego epok minionych i przygotowaniu nowych prądów, zwłaszcza romantyzmu.
Alexandra Kozowicz
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet organowy” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna