Joey Alexander / Wschodząca gwiazda jazzu / Festiwal Katowice Kultura Natura - NOSPR
Joey Alexander / Wschodząca gwiazda jazzu / Festiwal Katowice Kultura Natura
Zachęcamy do wysłuchania eseju autorstwa Tomasza Gregorczyka poświęconego programowi koncertu: NOSPR podcast
Herbie Jeffrey Hancock powiedział o nim, że musi być inkarnacją któregoś z wielkich muzyków jazzowych, a Wynton Marsalis spontaniczne zaproponował mu udział w koncercie swojego zespołu. Słuchając fortepianowych improwizacji nastoletniego chłopca, dosłownie (można to zobaczyć na nagraniach!) przecierał oczy ze zdumienia!
Słuchając, sami improwizujemy
Czy improwizacja jest Świętym Graalem inwencji i kreatywności? Choć można ją uznać prawdopodobnie za najbardziej rozpowszechnioną praktykę muzyczną, to zarazem jest ona najmniej zbadana i rozumiana. Ta obserwacja mówi coś istotnego o naturze tego zjawiska: w próbach jego uchwycenia jest coś zasadniczo sprzecznego z jego istotą. Zgodne z tym stwierdzeniem są liczne wypowiedzi muzyków, również jazzowych, podkreślających transgresyjny wymiar improwizowania. Nie zawsze i nie wszędzie, ale doświadczenie solisty bywa przekroczeniem nie tylko ograniczeń, a nawet i świadomości grającego muzyka. Artysta staje się – a przynajmniej ma takie poczucie – raczej medium niż źródłem płynących przez niego dźwięków.
A jednocześnie improwizatorzy często potrzebują narzędzia, które pomaga im przełamać nawykowe odruchy grającego – kompozycji. I nie ma chyba w historii jazzu utworów, które byłyby tak wyraźnym zaproszeniem do podróży w nieznane, jak twórczość Theloniousa Monka.
Nie jest przypadkiem, że to od Monka zaczęła się fascynacja jazzem Joeya Alexandra, że po jego utwory sięgał bodaj najczęściej i jemu poświęcił koncertową płytę. I choć urodzony na indonezyjskiej wyspie Bali pianista od lat komponuje własny materiał, pozostaje on przesiąknięty Monkowskim duchem. A wybierając się na koncert Alexandra – ale i każdego znakomitego muzyka, który naprawdę pojął, czym jest jazz – pamiętajmy jeszcze o jednym. Nasze poznanie nie jest bierne. Zwykle zapominamy o tym, że słuchając improwizacji, improwizujemy wraz z muzykiem. Że jako odbiorcy muzyki jazzowej również jesteśmy improwizatorami, a nasz umysł doświadcza wówczas owej magii działania spontanicznego i intuicyjnego. Niespodziewanego. Tu i teraz.
Tomasz Gregorczyk
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut
Bilety:
Zachęcamy do zakupu karnetu festiwalowego ze zniżką (20% w przypadku co najmniej trzech koncertów i 25% w przypadku co najmniej pięciu koncertów) - więcej informacji.
Sprawdź wydarzenia towarzyszące Festiwalu KKN!
Organizator
Współorganizatorzy
Patroni medialni
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna