Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Filozofia fenomenu – Buxtehude, Bach, Gembalski - NOSPR

Filozofia fenomenu – Buxtehude, Bach, Gembalski

Plan sali
Ceny biletów: 25-60 zł
Grzesiek Mart
Wykonawcy
Agnieszka Nowok-Zych – prowadzenie
Program
Johan Adam Reinken
Toccata in G
Johann Sebastian Bach
Fantazja i fuga (niedokończona) c-moll, BWV 562
Dietrich Buxtehude
Passacaglia d-moll
Johann Sebastian Bach
Preludium i fuga e-moll BWV 548
Carl Philipp Emanuel Bach
VI Sonata a-moll (Allegro assai – Adagio – Allegro)
Johann Sebastian Bach
Passacaglia c-moll BWV 582
Julian Gembalski
B – A - C - H (improwizacja)

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Recital profesora Juliana Gembalskiego jest próbą filozoficznego ujęcia fenomenu twórczości największego kompozytora w dziejach kultury Zachodu. Najbardziej rozpoznawalny obecnie autor utworów organowych epoki baroku, nie był przecież jedynym kompozytorem tworzącym na ten instrument. Lipski kantor z podziwem i szacunkiem odnosił się zwłaszcza do sztuki wykonawczej i twórczości starszego kolegi po fachu, Dietricha Buxtehudego. Przebył nawet ponad 450 kilometrów (pieszo!) z Arnstadt do Lubeki, aby poznać go osobiście i wysłuchać jego gry. Trzykrotnie odwiedzał też Hamburg, żeby posłuchać czterdzieści lat starszego – Johana Adama Reinkena. Koncerty organowe tych kompozytorów-organistów musiały wywrzeć silny wpływ na preludia, toccaty i fugi, które Bach komponował później.

Układając program na piątkowy wieczór profesor Gembalski kierował się chęcią przybliżenia kunsztownej spuścizny mistrza polifonii, właśnie w szerokim kontekście kompozytorów, którzy tworzyli przed nim samym (Johan Adama Reinken, Dietrich Buxtehude) ale także, tych, którzy tworzyli po nim (syn Carl Philipp Emanuel Bach). Zawarł także kompozycje Bacha, pełne ukrytej symboliki, a przy tym niezwykle wirtuozowskie. Monumentalna Passacaglia i fuga c-moll BWV 582, to wczesna kompozycja Bacha, będąca imponującym świadectwem kunsztu i inwencji młodego artysty. W Preludium i fudze e–moll BWV 548, usłyszymy silnie schromatyzowany temat (a zastosowanie chromatyzacji, prawie zawsze oznacza, że kompozytor chce nam coś ważnego powiedzieć). Utwór ten, ze względu na ogromne rozmiary, nazwany jest niekiedy „symfonią dwuczęściową”. Natomiast Fantazja i fuga c-moll to mroczna i surowa kompozycja. Historia jej powstania jest dość zaskakująca. Pierwsze ogniwo, fantazja, zostało napisane przez kompozytora podczas pobytu w Weimarze w latach 1708–1717. Niedokończoną fugę dodano natomiast dużo później – w 1745 roku. Badacze nie są zgodni co do tego, czy rzeczywiście jest dziełem Bacha. Niektórzy stawiają hipotezy, że napisał ją jeden z jego uczniów bądź synów. Prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się jak było naprawdę i dlaczego kompozycja ta nie została dokończona. Jednak tę właśnie część utworu, której kompozytor (bądź jego uczeń czy syn) nie dokończył, posłuchamy w improwizacjach profesora Gembalskiego. Tematem jego improwizacji będzie także słynne muzyczne motto zamknięte w dźwiękach „B-A-C-H”.

Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet organowy” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.

Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu

Czas trwania koncertu: ok. 60 minut

Najbliższe koncerty

Grupa Rodzina mini
Grupa Rodzina mini
202410:00

Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)

Sala kameralna

Roberto Fonseca - W Rytmie Buena Vista
Koncerty gościnne
202419:30

Roberto Fonseca - W Rytmie Buena Vista

Sala koncertowa

Brak biletów
Możdżer Danielsson Fresco BEAMO
Koncerty gościnne
202419:00

Możdżer Danielsson Fresco BEAMO

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Szalona wyobraźnia / James Brandon Lewis’ Red Lily Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Kirk Knuffke na estradzie

JazzKLUB / Szalona wyobraźnia / James Brandon Lewis’ Red Lily Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty.
Koncerty gościnne
202418:00

Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon

Sala kameralna

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
S1Abonament
202419:30
dyrygent Łukasz Borowicz

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading