Kwartet Śląski / Arcydzieła z kontrapunktem polskim: Witold Lutosławski - NOSPR
Kwartet Śląski / Arcydzieła z kontrapunktem polskim: Witold Lutosławski
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Kwartet Śląski – 44 lat doświadczenia, ponad 150 prawykonań dzieł kameralnych, tysiące występów w najsłynniejszych salach koncertowych świata, ponad 60 albumów płytowych, ponad 20 nominacji, 9 statuetek „Fryderyka” i najważniejszy – „muzyczny Oscar”, czyli Gramophone Classical Music Award.
Specjalizują się w odkrywaniu, propagowaniu i nagrywaniu muzyki polskiej – słyną z dokonywania prawykonań pod okiem kompozytorów. Porzucając tradycyjny, hierarchiczny model uprawiania muzyki. Zespół kładzie nacisk na wymianę pomiędzy muzykami z innych zespołów kameralnych. Częścią owej wymiany są również regularnie odbywające się warsztaty z muzykami, kameralistami czy kompozytorami.
W tym sezonie łączyć będą arcydzieła muzyki kameralnej z kwartetami kompozytorów polskich – Witolda Lutosławskiego, Zbigniewa Bargielskiego, Krzysztofa Meyera, Henryka Mikołaja Góreckiego, Joanny Wnuk Nazarowej i Andrzeja Panufnika. Wszystko… z okazji okrągłych urodzinowych rocznic.
Koncert zadedykowany został Witoldowi Lutosławskiemu, który skończyłby w tym roku – 110 lat. Stąd w programie – jego Kwartet smyczkowy. Kompozytor pozostawił po sobie tylko jeden utwór tego gatunku. Muzycy Kwartetu Śląskiego zapytali kiedyś mistrza: „Czy napisze maestro kolejny kwartet?”. Lutosławski odpowiedział: „No wypadałoby!”. Nie zdążył. Niemniej jednak utwór przeszedł do historii muzyki, jako dzieło wyjątkowe ale… obalające idee kwartetu smyczkowego w tradycyjnym rozumieniu formy. Dlaczego?
Kwartet smyczkowy jako zespół musi stanowić całość, jeden organizm. Główną ideą jest granie razem, wspólne oddychanie, wspólne poczucie pulsu. Lutosławski złamał tę zasadę: każdy z instrumentów gra odrębną partię. Co więcej kompozytor wprowadza technikę aleatoryzmu, partytura praktycznie nie istniała. Dopiero żona Lutosławskiego – Danuta, wymyśliła sposób na zapisanie kompozycji na papierze – choć nie czyta się jej w pionie, jak inne partytury. Mnóstwo w niej odnośników o treści: „Jak skończysz grać, daj znać altowioliście”. Dziś techniki te nie są już szokujące, ale w roku 1964 – utwór wzbudzał olbrzymie emocje. W programie także Witold Maliszewski, nauczyciel Witolda Lutosławskiego, uczeń samego Nikołaja Rimski-Korsakowa. Skomponował on Kwintet smyczkowy z dwiema wiolonczelami. Muzykom Kwartetu Śląskiego towarzyszyć będzie znakomity szwedzki wiolonczelista Mats Lidström, członek jury pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.
Wieczór rozpocznie się ostatnim Kwartetem smyczkowy Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To wybitne pod wieloma względami dzieło romantyczne, pozwalające w pełni poczuć słuchaczom i wykonawcom ducha romantyzmu. Wolna część to chwytające za gardło Requiem dla Fanny, ukochanej, zmarłej przedwcześnie siostry Feliksa. W kilka miesięcy po jej śmierci sam umiera, z tęsknoty.
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet kameralny” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Czas trwania koncertu: ok. 110 minut (łącznie z przerwą)
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna