9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / NOSPR / Franck Ollu - transmisja live - NOSPR
9. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / NOSPR / Franck Ollu - transmisja live
Z przykrością informujemy, że koncert odbędzie bez udziału publiczności. Podobnie jak Państwo, cieszyliśmy się ogromnie na to spotkanie. Niestety stanęły mu na drodze trudności związane z pandemią.
Jednocześnie serdecznie zapraszamy na transmisję online, koncert będzie dostępny na profilu Facebook NOSPR, kanale YouTube oraz stronie internetowej NOSPR.
Informacja o możliwych formach rozliczenia środków za koncert.
Dziękujemy za to, że są Państwo z nami online!
Informujemy, że z przyczyn niezależnych od NOSPR zmianie uległ program koncertu. Utwór Hanny Kulenty zostanie wykonany podczas jesiennej odsłony Festiwalu, utwór Adama Bałdycha zostanie wykonany podczas koncertu 23 kwietnia 2021.
Joanna Woźny – „Inner Piece” na orkiestrę symfoniczną i solistów kwartetu Kwartludium
Bardzo ważnym punktem obsady utworu jest włączenie solistów jako przeciwstawnych aparatowi orkiestry na zasadzie barokowego concerto grosso. Wiążące się z tym aspekty to technika koncertująca jako współdziałanie z jednej oraz jako współzawodniczenie z drugiej strony.
Innym istotnym elementem kompozycji są dźwiękowe zapożyczenia z trzech klasycznych utworów muzyki nowej autorstwa Karlheinza Stockhausena, Arnolda Schönberga i Edgara Varèse’a. Cytaty te stanowią niejako pozamuzyczny charakter utworu i źródło kompozytorskiej inspiracji.
Na płaszczyźnie strukturalnej mamy do czynienia z poddaniem materiału muzycznego ciągłej fluktuacji – zestawieniem płynnych przejść z nagłymi kontrastami, opartych zarówno na kompresji, jak i radykalnym podziale (rozpadzie) tkanki dźwiękowej.
Joanna Woźny
Joanna Woźny - biografia (pdf)
Mikołaj Laskowski – utwór na orkiestrę symfoniczną, elektronikę i wideo
Utwór będzie zgłębiać idee ucieleśniania dźwięku, somaestetyki (estetyki związanej z ciałem) oraz zorientowanych na relacje strategii dźwiękowego performansu, eksplorowanych w ostatnich latach w ramach autorskiej serii Deep Relaxation oraz w autonomicznych kompozycjach koncertowych.
Punktem wyjścia dla koncepcji utworu będzie dźwiękowe opracowanie i artystyczna transformacja zarówno codziennych, powtarzalnych czynności i związanych z nimi dźwięków, jak i zapośredniczanych przez nie i projektowanych na nie pragnień. Niezależne partie instrumentów orkiestrowych będą oparte w dużej mierze na rozszerzonych technikach wykonawczych. Techniki te będą inspirowane nagraniami ASMR („zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i innych obszarach ludzkiego ciała. Zjawisko to może zostać wywołane poprzez wizualne, słuchowe, dotykowe i zapachowe bodźce zewnętrzne”) zawierającymi dźwięki dotykania, pocierania, głaskania, drapania i delikatnego uderzania w różne przedmioty. Owe techniki wykonawcze będą wykorzystane głównie w partiach instrumentów smyczkowych, harfy, fortepianu oraz perkusji. Instrumenty te będą dotykane i pocierane za pomocą dłoni, smyczków oraz rozmaitych przedmiotów codziennego użytku, takich jak różne rodzaje gąbek, szczoteczek do zębów, szczotek do paznokci, szczotek do butów, płatków kosmetycznych, kawałków tkaniny itd. Powyższe techniki zostaną wykorzystane w sposób zarówno czysto dźwiękowy, jak i wizualny, budując połączenia i analogie z warstwą wideo utworu.
Partie instrumentów dętych będą oparte głównie na dźwiękach eksplorujących intymną relację pomiędzy wykonawcą/wykonawczynią a jego/jej instrumentem. Wykorzystane będą głównie dźwięki związane z oddechem i szeptem, różnymi rodzajami zadęcia, gwizdaniem oraz wieloma rodzajami szumu.
Zakotwiczenie kompozycji w codziennej rzeczywistości i eksploracja uniwersalnych pragnień związanych z intymnością i bliskością sprawi, że będzie ona przystępna dla szerokiego grona słuchaczy.
Zwrócenie uwagi na dźwięki natury i dźwięki naszego najbliższego otoczenia oraz uwrażliwienie na potencjał brzmieniowy przedmiotów codziennego użytku i zachęcenie do ich muzycznego wykorzystania stanowią o edukacyjnej wartości utworu.
Mikołaj Laskowski
Mikołaj Laskowski - biografia (pdf)
Artur Zagajewski – „und nur dieser Wind” na orkiestrę
jest bezpiecznie
jest spokojnie
serce tak czyste
oczy powolne
jest bezpiecznie
jest spokojnie
usta tak krwawe
słowa bezdomne
i tylko
i tylko
i tylko ten wiatr
[Siekiera, Jest bezpiecznie]
Kompozycja und nur dieser Wind powstawała w okresie od września 2020 roku do stycznia 2021.
Artur Zagajewski
Rozwijaj z nami online
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Patroni medialni
Współorganizatorzy
Partnerzy
Partner motoryzacyjny
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna