Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

9. Festiwal Prawykonań / NOSPR / Franck Ollu - NOSPR

9. Festiwal Prawykonań / NOSPR / Franck Ollu

Niedziela
18:00
Plan sali
Ceny biletów: 15 zł
Dyrygent
Wykonawcy
Matthijs Koene – fletnia Pana
Paweł Gusnar – saksofon
Katarzyna Krzewińska – live electronics
Program
Hanna Kulenty
„Ad-Umbro” na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną
Marcin Stańczyk
„Live” na saksofon, zespół i taśmę
Katarzyna Krzewińska
„#nofilter” na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics

Przed koncertem o godz. 17.00 zapraszamy do Strefy Ruchu na Festiwalu Prawykonań. Spotkanie odbędzie się we foyer NOSPR na II piętrze. Uczestnictwo w spotkaniu możliwe po okazaniu biletu na wieczorny koncert.

Strefa Ruchu to seria spotkań z kompozytorami prowadzonych przez dziennikarzy Ruchu Muzycznego, który (wraz z Polskim Wydawnictwem Muzycznym) jest partnerem festiwalu. W rozmowie wezmą udział bohaterowie wieczoru: Hanna Kulenty, Katarzyna Krzewińska i Marcin Stańczyk, spotkanie poprowadzi Dominika Micał.

Gramy bezpiecznie – aktualne zasady uczestnictwa w wydarzeniach w NOSPR – tutaj

Hanna Kulenty – Ad-Umbro na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną

Ideę utworu Ad-Umbro (z łacińskiego: „nacieniować”, „naszkicować”, „krótko przedstawić”, „wskazać”, „naśladować”) nosiłam w sobie od ponad roku. Latem 2018 roku poznałam bowiem wirtuoza fletni Pana – Matthijsa Koene z Holandii.

Nigdy nie wpadłabym na pomysł napisania utworu na taki nietypowy instrument, ale po wysłuchaniu kilku koncertów Matthijsa i przekonaniu się jakie ma on możliwości techniczne
i muzyczne, zapragnęłam napisać dla niego kolejną kompozycję, opartą na mojej nowej, od kilku lat stosowanej technice, którą nazwałam „musique surrealistique”. Aby naszkicować, nacieniować, krótko przedstawić i wskazać na mój surrealizm, potrzebowałam do tego celu również orkiestry. A zatem: fletnia Pana – jako źródło dźwięku podstawowego. Orkiestra – jako cień, niby chór w tragedii greckiej. Albo odwrotnie. Zamiana ról przewidziana jak najbardziej, aby stworzyć ten mój surrealistyczny świat „światłocieni”, warstw muzycznych czy łuków emocjonalnych, widzianych w różnych perspektywach, przestrzeniach czasowych, trójwymiarowo – jeśli można to tak określić.

Bardzo trudno jest mi nazwać słowami moją muzykę, którą noszę w sercu, uszach
i głowie, dlatego pozwolę sobie, trochę w poetycki sposób, przybliżyć ideę mojego surrealizmu: „musique surrealistique”. Składam elementy muzyczne, struktury, charaktery, emocje, czyli moje łuki w taki sposób, aby mojej, i tak już nie do końca przewidywalnej formie muzycznej, nadać charakter jeszcze bardziej nieprzewidywalny, zaskakujący, trzymający
w jeszcze większym transie.

Moja forma muzyczna jest w pewnym sensie przewidywalna emocjonalnie. Łatwo odczytać struktury, które stosuję, rozróżnić obsesyjne motywy czy warstwy brzmieniowe. Mój język muzyczny, charakterystyczny dla Kulenty, nie zaskakuje coraz to nowymi pomysłami samego języka muzycznego, ale wykorzystaniem do maksimum tego, co sobie zaplanowałam w danym utworze. Trzyma się to wszystko w napięciu i tworzy kompaktowy kolaż moich struktur.

Ad–Umbro to kolejna próba mojego naśladowania realnego, czyniąc go surrealnym.

Na dzisiaj chcę dalej tworzyć i rozwijać swoje wizje, odkrywać dalej moje „musique surrealistique” i współpracować ze znakomitymi wirtuozami – jakim jest niewątpliwie Matthijs Koene, i ze znakomitymi orkiestrami – jaką jest NOSPR!

Hanna Kulenty

Hanna Kulenty - biografia (pdf)

Marcin Stańczyk – Live na saksofon, zespół i taśmę

Live is now

Live is true

Live is wait

Live is will

Live is wonder

Live is and

Live is real

Live is play

Live is reach

Live is full

Live is be

alive

Marcin Stańczyk

Marcin Stańczyk - biografia (pdf)

Katarzyna Krzewińska – „#nofilter” na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics

Inspiracją do powstania utworu była książka Nie ma Mariusza Szczygła, wyróżniona w 2019 roku Nagrodą Literacką Nike. Zbiór reportaży łączy temat pustki, braku, żałoby po stracie.  W kontekście pandemicznej rzeczywistości tematy te wydały mi się bardzo aktualne i skłoniły do rozmyślań na temat naszego codziennego „nie ma”. Utwór  #nofilter  to refleksja nad „komputeryzacją” świata i próba zobrazowania zalewającego nas szumu informacyjnego, który paradoksalnie wzmaga uczucie pustki i tęsknoty.

Katarzyna Krzewińska

Katarzyna Krzewińska - biografia (pdf)

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Patroni medialni

Współorganizatorzy

Partnerzy

Partner motoryzacyjny

Wydawcą utworów Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Najbliższe koncerty

Muzyka najnowsza / Alchemia akordeonu i elektroniki
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202419:30

Muzyka najnowsza / Alchemia akordeonu i elektroniki

Sala kameralna

Kup bilet
Familijny koncert przyjazny sensorycznie "Espressivo" 
Espressivo – cykl familijnych koncertów przyjaznych sensorycznie
202412:00
Etnos Ensamble Zespół Etniczny

Familijny koncert przyjazny sensorycznie "Espressivo" 

Sala kameralna

Siła blachy (koncert przeniesiony)
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202418:00

Siła blachy (koncert przeniesiony)

Sala koncertowa

Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024
Koncerty zewnętrzne
202419:00

Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024

Sala koncertowa

Kup bilet
Czułe struny / Natalia Kukulska śpiewa Chopina
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Czułe struny / Natalia Kukulska śpiewa Chopina

Sala koncertowa

Chris Botti
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Chris Botti

Sala koncertowa

Audycje organowe / klasy I-III szkół podstawowych
Audycje organowe
202409:30
dzieci na widowni NOSPR

Audycje organowe / klasy I-III szkół podstawowych

Sala koncertowa

Audycje organowe / klasy I-IV liceum
Audycje organowe
202411:00
grupa nastolatków w NOSPR

Audycje organowe / klasy I-IV liceum

Sala koncertowa

Audycje organowe / seniorzy
Audycje organowe
202412:30
publiczność

Audycje organowe / seniorzy

Sala koncertowa

JazzKLUB / David Murray Quartet – gigant saksofonu
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30

JazzKLUB / David Murray Quartet – gigant saksofonu

Sala kameralna

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading