The Orchestra of the Age of Enlightenment / Ian Bostridge - NOSPR
The Orchestra of the Age of Enlightenment / Ian Bostridge
Henry Purcell -
The Fairy-Queen Z. 629
Ouverture
Come all ye songsters of the sky… - aria z II aktu
Hornpipe z III aktu
If Music be the Food of Love Z. 379b
Fantasia a 4 G-dur Z. 742
John Blow -
Ground g-moll
Three Elegies Upon the Much Lamented Loss of our Late Most Gracious Queen Mary:
No, Lesbia, no, you ask in vain
Chaconne G-dur
Henry Purcell -
Oedipus Z. 582
II. Music for a While
The Fairy-Queen Z. 629
Chaconne C-dur z V aktu
***
John Blow -
Venus and Adonis
Ouverture
Cupid’s Entry
The Grace’s Dance
Gawot
Sarabanda
Ground
Henry Purcell -
Sweeter than Roses Z. 585
The Prophetess, or The History of Dioclesian Z. 627
First Music
Incassum Lesbia, incassum rogas Z. 383
Chacony g-moll Z. 730
Hymn Now that the sun hath veiled his light Z. 193
King Arthur, or The British Worthy Z. 628
Hornpipe g-moll z III aktu
John Blow (1648-1708) i Henry Purcell (1659-1695) byli najwybitniejszymi kompozytorami angielskimi XVII wieku. Obaj blisko zaprzyjaźnieni muzycy zajmowali po sobie lub równocześnie podobne stanowiska (organistów i kompozytorów) w londyńskim opactwie Westminsterskim czy kapeli królewskiej Chapel Royal. Przez lata przyjaźnie rywalizowali, zajmując się podobnymi gatunkami muzycznymi. Program dzisiejszego koncertu umożliwia porównanie ich warsztatu kompozytorskiego w pokrewnych dziełach scenicznych (Venus and Adonis Blowa i Dido and Aeneas Purcella), żałobnych pieśniach na śmierć królowej Marii (No, Lesbia, no Blowa, Incassum Lesbia Purcella) czy opartych na basach ground (powtarzających się schematach melodyczno-harmonicznych) utworach instrumentalnych. Prócz tego usłyszymy kilka pieśni solowych Purcella i jego fantazję na 4 instrumenty.
Choć talentem kompozytorskim Purcell przewyższał Blowa, to często wzorował się na dziełach swego starszego przyjaciela. Widać to najwyraźniej na przykładzie Dido and Aeneas (1689) i Venus and Adonis (1683). Oba utwory należą do typowo brytyjskiego gatunku scenicznego zwanego maską, złożonego z następstwa pieśni, tańców i dużej liczby chórów. Oba są trzyaktowe, w obu panuje dość szybka akcja a tytułowe postaci śpiewają sopranem i barytonem, wreszcie w obu kulminacyjny punkt wyrazowy pojawia się w finale a w partyturach odnaleźć można wyraźne wpływy opery włoskiej (nieliczne arie i recytatywy). Gdy Blow przez całe życie wiernie oddawał się przede wszystkim twórczości religijnej (anthems, services, motety) a maska Venus and Adonis jest jego jedynym dziełem scenicznym, Purcell pod koniec życia pisał głównie muzykę teatralną. Prócz maski Dido and Aeneas był autorem muzyki do 45 sztuk mówionych (pieśni Sweeter than Roses z Pausaniasa i Music for a while z Oedipusa) i 4 semi oper, gdzie udział muzyki jest większy niż w mówionych tragediach i komediach (np. The Fairy-Queen, The Prophetess, or The History of Dioclesian i King Arthur).
Piotr Wilk
Najbliższe koncerty
NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
Sala koncertowa
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR