Spacer dźwiękowy po NOSPR - NOSPR
Spacer dźwiękowy po NOSPR
Praktyki pejzażu dźwiękowego Raymonda Murraya Schafera i pogłębionego słuchania Pauline Oliveros powstały w latach 70. na potrzeby edukacyjne, miały pomóc studentom rozwinąć umiejętność aktywnego słuchania. Były odpowiedzią na ogarniające świat kryzysy klimatyczne i polityczne. Formalnie proste, niewymagające przygotowania muzycznego, mają na celu działać nie tylko na wyobraźnię dźwiękową , ale przede wszystkim zwiększyć wrażliwość na naturę zjawisk dźwiękowych - ludzkich, zwierzęcych, atmosferycznych, geologicznych, kosmicznych. Mimo swojej prostoty zestawy ćwiczeń (Sonic Meditations Oliveros i Ear Cleaning Schafera) wynikały z wieloletnich studiów nad dźwiękiem i jego kontekstami. Kładły szczególny nacisk na znaczenie procesu strojenia słuchu i uwagi do otaczającego nas świata, efektem finalnym była poszerzona świadomość słuchacza. Z czasem stały się one podstawą dla koncepcji opisujących świat przy pomocy zmysłu słuchu, jak i dziedzin nauki jak ekoakustyka i badania nad dźwiękiem (sound studies).
Koncepcje Oliveros i Schafera wpisują się w szerszą perspektywę traktowania ciszy jako równoważnego dźwiękom element muzyki. Cisza pozwalająca w pełni wybrzmieć brzmieniu kompozycji, złapaniu oddechu, ale też daje szansę na wsłuchanie się w brzmienie tego oddechu, w akustykę przestrzeni koncertu, dźwiękom dobiegającym przez drzwi i okna z zewnątrz do sali koncertowej. Dźwiękom, które mogą się okazać równie ciekawe i znaczące jak te zapisane w partyturze. Na to zjawisko zwrócił uwagę Eric Satie, twórca koncepcji muzyki jako mebla domowego, tła do życia codziennego. Zafascynowany nim John Cage poszedł dalej, zadając pytanie o możliwość funkcjonowania muzyki bez dźwięków instrumentów, opartej jedynie na przypadku rządzącym pejzażem dźwiękowym.
Spacery dźwiękowe towarzyszące koncertom sensorycznym poświęcimy tropieniu muzyki ciszy ukrytej w zakamarkach budynku NOSPRu, miejsc niecodziennych akustycznie, przeważnie umykające uwadze uczestników koncertów. Muzykę zostawimy na boku, pozwolimy wybrzmieć architekturze, a nasze uszy uwrażliwimy na pełen zakres naturalnych i antropocentrycznych zjawisk akustycznych przy pomocy praktyk pejzażu dźwiękowego i głębokiego słuchania.
“Cisza to nie to co słyszymy, cisza to co komunikujemy” Dick Higgins
Daniel Brożek - pracujący we Wrocławiu, aktywny na polach sztuki i studiów nad dźwiękiem oraz krytyki muzycznej. Kurator Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki Survival i cyklu warsztatowo-koncertowego Canti Spazializzati. Współpracuje z magazynem Glissando, Pracownią Badań Pejzażu Dźwiękowego Uniwersytetu Wrocławskiego, galerią PLATO w czeskiej Ostrawie, festiwalem Sanatorium Dźwięku, prowadzi bloga Canti Illuminati. Wykładowca studiów podyplomowych Dźwięk i Audiosfera. W projekcie Czarny Latawiec jest autorem albumów muzycznych, instalacji dźwiękowych i utworów dla teatru.
Formularz będzie otwarty w poniedziałek, 12 grudnia 2022 o godz. 14.00
Spotkania odbywają się w ramach projektu „NOSPR udostępniony” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Najbliższe wydarzenia edukacyjne
”Zaczarowany ołówek” / Familijne kino organowe
Sala koncertowa
Przyjaciel, którego nie było / Przedstawienie muzyczne na podstawie opowiadania Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel / starsze przedszkolaki 5-6 lat i klasy 1-3
Sala kameralna
Przyjaciel, którego nie było / Przedstawienie muzyczne na podstawie opowiadania Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel / starsze przedszkolaki 5-6 lat i klasy 1-3
Sala kameralna
Koncert symfoniczny NOSPR dla szkół
Sala koncertowa
Kalejdoskop / Księżniczka Muzalinda / starsze przedszkolaki (5-6 lat) i klasy 1-3
Sala kameralna
Czas na muzykę - warsztaty dla seniorów
Sala warsztatowa NOSPR
Kalejdoskop / Księżniczka Muzalinda / starsze przedszkolaki (5-6 lat) i klasy 1-3
Sala kameralna
Audycje organowe / klasy IV-VI szkół podstawowych
Sala koncertowa
Audycje organowe / dorośli z wyzwaniami rozwojowymi
Sala koncertowa