Sarah Connolly / Joseph Middleton / Festiwal Katowice Kultura Natura - NOSPR
Sarah Connolly / Joseph Middleton / Festiwal Katowice Kultura Natura
RobertSchumann – Miłość i życie kobiety op. 42 (sł. Adalbert Chamisso)
Hugo Wolf -
Auch kleine Dinge können uns entzücken (sł. Paul Heyse)
Gesang Weylas (sł. Eduard Mörike)
Nachtzauber (sł. Joseph von Eichendorff)
Mignon IV: Kennst du das Land (sł. Johann Wolfgang Goethe)
Die Zigeunerin (sł. Joseph von Eichendorff)
***
Albert Roussel -
Le bachelier de Salamanque op. 20 nr 1 (sł. René Chalupt)
Le jardin mouillé op. 3 nr 3 (sł. Henri-François-Joseph de Régnier)
Invocation op. 8 nr 2 (sł. Henri-François-Joseph de Régnier)
Nuit d'automne op. 8 nr 3 (sł. Henri-François-Joseph de Régnier)
ClaudeDebussy – Pieśni Bilitis (sł. Pierre Louÿs)
Alexander von Zemlinsky – Sześć pieśni do słów Maurycego Maeterlincka op. 13
W cyklach pieśniowych tego recitalu można usłyszeć fantazmatyczny głos kobiety, rozlegający się w wyobraźni mężczyzny: to projekcja ideału żony (Schumann), kochanki (Debussy) i enigmatycznej femme fatale, której tajemnicy nie uda się przeniknąć (Zemlinsky). Coś jednak łączy wszystkie trzy cykle: cień śmierci.
Rok 1840 był dla Schumanna (1810–1856) „rokiem pieśni” (powstało ich wtedy 138) i osobistego szczęścia – po latach starań poślubił Klarę Wieck. To romantyczny paradoks, że skomponowane wówczas cykle pieśni mają wymowę tragiczną. Pieśni cyklu Miłość i życie kobiety do wierszy Adalberta Chamisso przedstawiają etapy miłości: zakochanie, niepewność, oświadczyny, zaręczyny, ślub, ciążę, macierzyństwo, wdowieństwo.
Zbiór Pieśni Bilitis (1894) Pierre’a Louÿsa jest apokryfem, ogłoszonym jako przekład liryki antycznej. Pieśni Bilitis (1897–1898) są wyrazem zmysłowej i pogańskiej natury Debussy’ego (1862–1918). Jednak pastoralne i erotyczne sceny ustępują na końcu pejzażowi zimowemu: świat idylli zostaje odczarowany.
Słuchając Sześciu pieśni op. 13 (1910–1913) Alexandra von Zemlinsky’ego (1871–1942) można mieć wrażenie, że tak pisałby Mahler, gdyby dane mu było żyć dłużej. Atmosfera tego cyklu wiele zawdzięcza magii wierszy Maeterlincka, utrzymanych w konwencji zagadkowej ballady – mowa tu o związku miłości i śmierci, o władaniu przeznaczenia, o głębi tego, co skryte przed ludzkim intelektem. Tę tajemniczą stronę świata, niby na płótnach Gustawa Klimta, reprezentują kobiety.
Program dopełniają pieśni Hugo Wolfa (1860–1903), m.in. arcydzielne Nocne oczarowanie, i Alberta Roussela (1869–1937) z impresjonistycznego okresu jego twórczości.
Marcin Trzęsiok
UWAGA! Przy zakupie biletów na 5 koncertów Festiwalu Katowice Kultura Natura obowiązuje 40% zniżki, 4 koncerty - 30% zniżki, 3 koncerty - 20% zniżki (promocja dotyczy biletów normalnych na koncerty: w dniach: 11.05, 12.05, 13.05, 14.05, 15.05, 17.05, 19.05)
Najbliższe koncerty

Festiwal Katowice Kultura Natura / Arkadia romantyczna / Kameraliści NOSPR / Schubert
Sala kameralna
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Wygnanie z raju miłości / Bostridge / Giorgini / Schubert
Sala koncertowa
Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Natura i miłość / Recital fortepianowy: Seong-Jin Cho
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Orientalne marzenia i polskie wiosny / NOSPR / Kuan
Sala koncertowa
Kup bilet

Noc muzeów / Dźwięki maszyn / Zwiedzanie specjalne "NOSPR na miarę" / trasa dostępna dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich
NOSPR




Noc muzeów / Dźwięki maszyn / Prezentacja organowa
Sala koncertowa