"Rhapsody in Deep Blue". O komponowaniu muzyki przez sztuczną inteligencję / Sławomir Wojciechowski spotkanie online - NOSPR
"Rhapsody in Deep Blue". O komponowaniu muzyki przez sztuczną inteligencję / Sławomir Wojciechowski / spotkanie online
Bezpłatne wejściówki mogą Państwo zarezerwować wypełniając formularz lub telefonicznie — tel. +48 32 73 25 321 lub 319.
Swój pierwszy kwartet smyczkowy komputer pisze w 1957 roku. Już dwadzieścia lat później tworzy dość udane imitacje dzieł wielkich klasyków. Dziś stawia sobie bardziej ambitne cele. Potrafi na przykład zrozumieć "emocjonalną temperaturę" naszych czasów i na dowód tego pisze piosenkę, która w 48 godzin od premiery trafia na szczyty list przebojów. Mamy więc do czynienia z niewątpliwie inteligentną i użyteczną maszyną, której jednak coraz częściej zaczynamy się obawiać. Czy sztuczna inteligencja jest w stanie konkurować z ludźmi w obszarach kreatywności, sztuki, kultury, i czy to ona właśnie będzie komponować arcydzieła XXI wieku?
Sławomir Wojciechowski (ur. 1971) — jeden z najciekawszych polskich kompozytorów współczesnych. Jego utwory wykonywane były na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, we Włoszech, na Ukrainie i w Turcji, przez takie zespoły, jak Radio Sinfonieorchester Stuttgart pod dyrekcją Manfreda Trojahna, Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Szymona Bywalca i zespoły kameralne: Zementwerk, Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Orkiestrę Muzyki Nowej, Smash Ensemble, Lux:nm, Plus-Minus Ensemble, KammerensembleN, Kwartet Śląski, NeoQuartet oraz m.in. przez Mika Svobodę, Wernera Taube i Wu Wei’a.
Absolwent Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie teorii muzyki i nowych mediów u Matthiasa Hermanna oraz kompozycji w klasie Marka Stroppy. Wcześniej przez dwa lata (1995-97) studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Umiejętności doskonalił na kursach i seminariach muzycznych prowadzonych m.in. przez Helmuta Lachenmanna, Briana Ferneyhougha, Karlheinza Stockhausena, Klausa Hubera, Louisa Andriessena, Pawła Szymańskiego i Irvina Ardittiego.
Jako wykonawca („ad hoc-spieler” na niekonwencjonalnych instrumentach) występował z wieloma niemieckimi zespołami, m.in. z orkiestrą radiofonii SWR, Kölner Philharmoniker, Bamberger Symphoniker. Uczestniczył też w nagraniu opery Helmuta Lachenmanna Das Mädchen mit den Schwefelhölzern (realizacja partii taśmy) w Staatsoper w Stuttgarcie (2001).
W 2007 współorganizował Festiwal „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. Publikował teksty m.in. w „Ruchu Muzycznym” i „Glissandzie”, współpracuje też z Polskim Radiem. Pracuje jako wykładowca w Studiu Muzyki Elektronicznej na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.
Rozwijaj z nami online
Wydarzenie zorganizowane w ramach projektu "Kulturalne wybory młodzieży" realizowanego przez NOSPR we współpracy z Instytutem Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w ramach projektu "Bardzo młoda kultura"
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2019-2021
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR