Recitale mistrzowskie / Duety słowiańskie - NOSPR
Recitale mistrzowskie / Duety słowiańskie
Stanisław Moniuszko
Do Niemna (sł. Adam Mickiewicz)
Niepewność (Adam Mickiewicz)
Grajek (sł. Antoni Kolankowski)
Złota Rybka (sł. Jan Zachariasiewicz)
Poleć, pieśni, z miasta (sł. Edmund Wasilewski)
Niemen i Wilija do Litwinek (sł. Antoni Edward Odyniec)
Duettino (sł. Adam Mickiewicz)
Naprzód ciebie wspomina (sł. Adam Mickiewicz)
Pierwsze wrażenie (sł. Ludwik de Perthées)
Aleksander Dargomyżski
Минувших дней очарованья/Minuwszych dniej oczarowanja/ Minionych dni oczarowania
(sł. A.Delwig)
Девицы, красавицы/Diewicy krasawicy /Dzieweczki ślicznotki (sł. Aleksander Puszkin)
Что мне до песнeй/Czto mnie do piesniej /Gdzież mi do pieśni (autor nieznany)
Cesar Cui
Последние цветы/Posliednije cwiety /Kwiaty ostatnie op. 19 nr 5 (sł. Aleksander Puszkin)
Тучки небесные/ Tuczki niebiesnyje Chmurki niebiańskie op. 19 nr 6 (sł. Michaił Lermontow)
Так и рвётся душа/Tak i rviotsia dusza /I wyrywa się dusza op. 3 nr 3 (sł. Aleksiej Kolcow)
***
Antonín Dvořák
Cigánské melodie / Cygańskie melodie:
Má píseň zas mi láskou zní / Moja pieśń rozbrzmiewa miłością… op. 55 nr 1
Aj! Kterak trojhranec můj / Aj, gdy zadźwięczy triangiel …op. 55 nr 2
Když mne stará matka zpívat / Gdy stara matka uczyła mnie śpiewać… op. 55 nr 4
Struna naladěna / Struna nastrojona …op. 55 nr 5
Široké rukávy a široké gatě / Szerokie rękawy… op. 55 nr 6
Moravské dvojzpěvy / Duety morawskie (sł. ludowe)
A já ti uplynu/A ja ci odpłynę op. 29b nr 1
Veleť, Vuku/ Leć ptaszyno op. 29b nr 2
V dobrým sme se sešli/ W zgodzie się spotkaliśmy op. 29b nr 4
Slavíkovský polečko malý/ Slawikowskie poletko małe op. 29b nr 5
Holub na javoře/ Gołąb na jaworze op. 32 nr 2
Prsten/ Pierścień op. 32 nr 4
Zajatá / Schwytana op. 32 nr 8
Zelenaj se, zelenaj/ Zieleń się zieleń op. 32 nr 5
Trzeci koncert duetów wokalnych w wykonaniu Jadwigi Rappé i Urszuli Kryger wypełnią duety słowiańskie. W swych duetach, tak jak i pieśniach ze Śpiewnika domowego, chciał Stanisław Moniuszko trafić pod strzechy. Stąd prostota i łatwość, czasem też ckliwość, ale szlachetna. Kompozytor wybierał na ogół teksty wysokich lotów, by w polskich domach upowszechnić polską poezję. Aleksander Dargomyżski (1813–1869) był „łącznikiem” między Michałem Glinką – którego znał i który wywarł nań wielki wpływ – a Potężną Gromadką, która z kolei wysoko ceniła twórczość Dargomyżskiego (Cezar Cui i Mikołaj Rimski -Korsakow dokończyli jego operę Kamienny gość). Dargomyżski podróżował na Zachód, co pozwoliło mu docenić walory kultury rosyjskiej, której niezatarte ślady nosi także jego liryka wokalna. Cezar Cui stoi dziś w cieniu innych kompozytorów Wielkiej Piątki (Potężnej Gromadki). Był jednak twórcą istotnym a przy tym wpływowym intelektualistą, który pisał o organicznej jedności prozodii i melodii w wokalnej muzyce rosyjskiej. Komponowane w latach 1875–1881 Duety morawskie Antonína Dvořáka do tekstów ludowych, ujęte w kilka opusów, spotkały się z żywym zainteresowaniem (m.in. Johannesa Brahmsa), które otwarło przed mało wówczas znanym Dvořákiem bramę kariery. [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR