Recitale mistrzowskie / Rosyjska kameralistyka wokalna - NOSPR
Recitale mistrzowskie / Rosyjska kameralistyka wokalna
Anton Rubinstein
Angiel / Anioł op. 48 nr 1 (sł. Michaił Lermontow)
Romans op. 48 nr 3 (sł. M. P. Aleksejew wg Thomasa Moore’a)
Narodnaja piesnia / Piosenka ludowa op. 48 nr 4 (sł. anonim)
Gornyje wierszyny / Górskie szczyty op. 48 nr 5 (sł. Michaił Lermontow wg Johanna Wolfganga von Goethego)
Tucza / Chmura op. 48 nr 8 (sł. Aleksander Puszkin)
Biezzabotnost’ pticzki / Beztroska ptaszyna op. 48 nr 9 (sł. Aleksander Puszkin)
Wieczer w ijunie / Czerwcowy wieczór op. 48 nr 11 (sł. Denis Dawydow)
Piotr Czajkowski
Wieczer / Wieczór op. 46 nr 1 (sł. Iwan Surikow)
Szotłandskaja ballada / Szkocka ballada op. 46 nr 2 (sł. Aleksiej Tołstoj)
Slozy / Łzy op. 46 nr 3 (sł. Fiodor Tiutczew)
W ogorodie, wozle brodu / W ogrodzie, przy brodzie op. 46 nr 4 (sł. Iwan Surikow wg Tarasa Szewczenki)
Minuła strast‘ / Minęło uniesienie op. 46 nr 5 (sł. Aleksiej Tołstoj)
Rasswiet / Świt op. 46 nr 6 (sł. Iwan Surikow)
Mikołaj Rimski-Korsakow
Pan / Pan op. 47 nr 1 (sł. Apołłon Majkow)
Pesnya pesen / Pieśń nad pieśniami op. 47 nr 2 (sł. L. A. Mej wg Biblii)
Gornyj klucz / Górskie źródło op. 52 nr 1 (sł. Apołłon Majkow)
Angel i demon / Anioł i demon op. 52 nr 2 (sł. Apołłon Majkow)
Dymitr Szostakowicz
Iz Jevrejskoj Narodnoj Poezii / Z żydowskiej poezji ludowej op. 79. 11 Pieśni na sopran, alt, tenor i fortepian
Płacz ob umierszem mladence / Płacz po umarłym dziecku
Zabotlivyje mama i tiotia / Troskliwe mama i ciocia
Kołybielnaja / Kołysanka
Piered dołgoj razłukoj / Przed długą rozłąką
Priedostiereżenije / Ostrzeżenie
Broszennyj otiec / Porzucony ojciec
Piesnia o nużdie / Pieśń o nędzy
Zima / Zima
Choroszaja żyzń / Piękne życie
Piesnia diewuszki / Pieśń dziewczyny
Sczastje / Szczęście
Program koncertu składa się z rosyjskich cykli duetów lirycznych (w przypadku Szostakowicza jest to nawet trio wokalne), w całości lub w wyborze. Twórczość Antona Rubinsteina (1829–1894) wychodzi powoli z cienia. Był w Rosji figurą arcyważną – nie tylko znakomity choć konserwatywny kompozytor, ale też organizator (założyciel Konserwatorium Muzycznego w Sankt-Petersburgu) i „ideolog” (sprzeciwiał się nacjonalizmowi Potężnej Gromadki). Jego Duety op. 48 (1852) są proste, bo przeznaczone do muzykowania domowego. Odznaczają się pięknem melodii i głębią wyrazu, do czego przyczynia się dobór wybitnej poezji. Duety Piotra Czajkowskiego, w porównaniu z Rubinsteinowskimi rozbudowane, powstały krótko po śmierci Iwana Surikowa (1841–1880), którego wiersze Czajkowski cenił za „szczerość uczuć”. Teksty Surikowa przeważają, uzupełnione poematami Aleksieja Tołstoja i Fiodora Tiutczewa (drugi utwór to szkocka ballada Edward – ta sama, która zainspirowała Brahmsa do napisania fortepianowej Ballady d-moll op. 10 nr 1). Dwa drobne opusy duetów Mikołaj Rimski-Korsakow napisał w roku 1897. Był to jego „rok pieśni”. W porównaniu z Czajkowskim bardzo powściągliwa liryka wokalna Rimskiego-Korsakowa cechuje się klarownością i pogodą. W cyklu Z pieśni żydowskich (1948) Dymitr Szostakowicz dał bezpośredni wyraz swej fascynacji kulturą żydowską i jej muzyką, tak często pobrzmiewającą w jego twórczości. Cykl powstał w okresie antysemickiej propagandy stalinowskiej. Premiera miała miejsce dopiero w 1955 roku. [MT]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR