Recitale mistrzowskie / Piotr Sałajczyk / Zarębski nieznany - NOSPR
Recitale mistrzowskie / Piotr Sałajczyk / Zarębski nieznany
Juliusz Zarębski –
Fantaisie polonaise D-dur op. 9
Les roses et les épines op. 13 - wybór:
nr 1 Andante con moto
nr 2 Presto con fuoco
nr 4 Allegro molto quasi presto
Sérénade burlesque D-dur op. 20
Barcarolle As-dur op. 31
Impromptu – caprice. Morceau de concert G-dur op. 14
Valse sentimentale As-dur op. 17
Tarantelle a-moll op. 25
Mazurka de concert c-moll op. 8
Berceuse As-dur op. 22
Grande polonaise Fis-dur op. 6
Życie kompozytora i pianisty Juliusza Zarębskiego (1854-1885), urodzonego i zmarłego w Żytomierzu, przemknęło jak meteor. Kształcił się w Wiedniu i Petersburgu. Podbijał sale koncertowe całej Europy, przykuwając uwagę także swymi eksperymentami, grywał bowiem na fortepianie z dwoma klawiaturami. Darzył go podziwem sam Franciszek Liszt. W roku 1880 objął Zarębski stanowisko profesora w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Ze świata zabrała go gruźlica. Twórczość Zarębskiego zamyka dzieło wielkie – Kwintet fortepianowy g-moll (1885). Ale także kompozycje wcześniejsze odznaczają się wysokimi walorami, zwłaszcza cykl Róże i ciernie (ok. 1882), w którym odnalazł własny ton. Większość utworów Zarębskiego stoi pod znakiem Chopina (nawiązania ludowe, styl salonowy) i Liszta (nowoczesna harmonika, wirtuozeria, efekty brzmieniowe wytyczające już drogę ku impresjonizmowi).
[Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
Sala koncertowa

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR