Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recitale mistrzowskie - NOSPR

Recitale mistrzowskie

Niedziela
18:00
Wykonawcy
Miklós Perényi – wiolonczela
Benjamin Perényi – fortepian
Krzysztof Korwin-Piotrowski – prowadzenie koncertu
Program

Ludwig van Beethoven – Sonata wiolonczelowa C-dur op. 102 nr 1

Zoltán Kodály – Sonata wiolonczelowa op. 4

Ferenc Liszt – Walc Mefisto nr 2 (oprac. Istvan Lantos)

Robert Schumann – Adagio i Allegro As-dur op. 70

Johannes Brahms – II Sonata wiolonczelowa F-dur op. 99 

 

Recital legendarnego węgierskiego wiolonczelisty składa się z kilku arcydzieł literatury wiolonczelowej, którym towarzyszą utwory niby mniejsze, ale nie mniej znakomite. Sonata C-dur op. 102 nr 1 Ludwiga van Beethovena należy do dzieł późnych, w których Beethoven szukał niestandardowych rozwiązań formalnych i wyrazowych (jest tu głębia, ale nie brak też wyrafinowanego dowcipu). Tylko dwie części – obie szybkie, ale każda poprzedzona obszerną introdukcją w wolnym tempie. Sonata F-dur op. 99 (1886) Johannesa Brahmsa powstała rok po jego ostatniej symfonii. To muzyka pełna pasji (co widać w określeniach części środkowych: adagio affettuoso – w niezwykłej tonacji Fis-dur – i allegro passionato), napisana z wielkim rozmachem, jakby młodzieńcza, choć przecież także dzieło dość późne. Sonata op. 4 (1910) Zoltána Kodálya łączy inspiracje folklorem węgierskim i francuskim impresjonizmem. Ujęta, nietypowo, w dwie części (część pierwotnie otwierającą cykl autokrytyczny kompozytor wycofał), tworzy dzięki temu ciekawą narrację – od recytatywu, przez formę sonatową, po taneczny finał z kodą, w której powraca recytatyw. Adagio i Allegro op. 70 (1849), skomponowane na róg i fortepian, otrzymało szatę wiolonczelową pod piórem samego Roberta Schumanna. II Walc Mefisto Ferenca Liszta powstał wpierw w wersji orkiestrowej (1881), potem pojawiły się różne transkrypcje. Jest to muzyka nowatorska i zjawiskowa, zapowiadająca już modernistyczny przełom. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski
S3Abonament
202512:00
dyrygentka Tabita Berglund

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00
Zespół Orkiestry Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Tomasz Stańko Experience

JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko

Sala kameralna

Brak biletów
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202501:00

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala kameralna

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202521:00

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:30

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Barokowy evergreen: Cztery pory roku
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30
Martyna Pastuszka

Barokowy evergreen: Cztery pory roku

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading