Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recitale mistrzowskie - NOSPR

Recitale mistrzowskie

Niedziela
18:00
Wykonawcy
Miklós Perényi – wiolonczela
Benjamin Perényi – fortepian
Krzysztof Korwin-Piotrowski – prowadzenie koncertu
Program

Ludwig van Beethoven – Sonata wiolonczelowa C-dur op. 102 nr 1

Zoltán Kodály – Sonata wiolonczelowa op. 4

Ferenc Liszt – Walc Mefisto nr 2 (oprac. Istvan Lantos)

Robert Schumann – Adagio i Allegro As-dur op. 70

Johannes Brahms – II Sonata wiolonczelowa F-dur op. 99 

 

Recital legendarnego węgierskiego wiolonczelisty składa się z kilku arcydzieł literatury wiolonczelowej, którym towarzyszą utwory niby mniejsze, ale nie mniej znakomite. Sonata C-dur op. 102 nr 1 Ludwiga van Beethovena należy do dzieł późnych, w których Beethoven szukał niestandardowych rozwiązań formalnych i wyrazowych (jest tu głębia, ale nie brak też wyrafinowanego dowcipu). Tylko dwie części – obie szybkie, ale każda poprzedzona obszerną introdukcją w wolnym tempie. Sonata F-dur op. 99 (1886) Johannesa Brahmsa powstała rok po jego ostatniej symfonii. To muzyka pełna pasji (co widać w określeniach części środkowych: adagio affettuoso – w niezwykłej tonacji Fis-dur – i allegro passionato), napisana z wielkim rozmachem, jakby młodzieńcza, choć przecież także dzieło dość późne. Sonata op. 4 (1910) Zoltána Kodálya łączy inspiracje folklorem węgierskim i francuskim impresjonizmem. Ujęta, nietypowo, w dwie części (część pierwotnie otwierającą cykl autokrytyczny kompozytor wycofał), tworzy dzięki temu ciekawą narrację – od recytatywu, przez formę sonatową, po taneczny finał z kodą, w której powraca recytatyw. Adagio i Allegro op. 70 (1849), skomponowane na róg i fortepian, otrzymało szatę wiolonczelową pod piórem samego Roberta Schumanna. II Walc Mefisto Ferenca Liszta powstał wpierw w wersji orkiestrowej (1881), potem pojawiły się różne transkrypcje. Jest to muzyka nowatorska i zjawiskowa, zapowiadająca już modernistyczny przełom. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AUKSO x Marcin Masecki
Orkiestry gościnne / Mój Karnet
202519:30

AUKSO x Marcin Masecki

Sala koncertowa

Kup bilet
NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
S3Abonament
202512:00
Tine Thing Helseth

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading