Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Recital mistrzowski - NOSPR

Recital mistrzowski

Sobota
19:30
Wykonawcy
Piotr Pławner – skrzypce
Marek Toporowski – klawesyn
Program

Johann Sebastian Bach

Sonata h-moll BWV1014

Sonata A-dur BWV 1015

Sonata E-dur BWV 1016

Sonata c-moll BWV 1017

Sonata f-moll BWV1018

Sonata G-dur BWV 1019

 

Sonaty skrzypcowe Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) powstały prawdopodobnie w Cöhten ok. 1723 roku. Są napisane w konwencji sonaty triowej – z dwoma głosami melodycznymi (skrzypce i górny głos klawesynu) oraz głosem basowym. Bach wprowadzał do nich poprawki w Lipsku (szósta sonata ma aż trzy wersje), gdzie uprawiał muzykę kameralną na potrzeby Collegium Musicum, którego był dyrektorem w latach 1729-1737 oraz 1739-1741. Dwugodzinne koncerty odbywały się co tydzień, przez cały rok, w najbardziej znanej kawiarni w mieście, której właścicielem był Gottfried Zimmermann.

Pierwszych pięć utworów utrzymanych jest w stylu sonatadachiesa (czyli „kościelnej”), o układzie części: wolna – szybka (fugowana) – wolna – szybka (taneczna, o charakterze koncertującym). Wyróżnia się sonata ostatnia, w ostatniej wersji pięcioczęściowa.

Wartość muzyczna tych utworów jest nieoceniona – tym większa, że z twórczości kameralnej Bacha zachowało się stosunkowo niewiele. Szczególną uwagę zwracają części wolne, w których partia skrzypiec, wyłamując się z konwencji sonaty triowej,  ma rolę wiodącą. Najwybitniejszy z synów Bacha, Carl Philip Emmanuel, w roku 1774 pisał w liście do pierwszego biografa lipskiego kantora, Johanna Nikolausa Forkla: „6 Triów klawesynowych należy do najlepszych dzieł mojego drogiego zmarłego ojca. Nadal brzmią one świetnie i sprawiają mi wiele radości, choć powstały ponad pięćdziesiąt lat temu. Zawierają Adagii, które nawet dziś nie mogłyby zostać napisane w bardziej śpiewny sposób”.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AYO - MAMI WATA TOUR
Koncerty gościnne
202419:30

AYO - MAMI WATA TOUR

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia
Koncerty organowe / Mój Karnet
202412:00

Co łączy róg alpejski z organami? / Torlontano / Di Lernia

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading