Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Paul Lewis / Festiwal Katowice Kultura Natura - NOSPR

Paul Lewis / Festiwal Katowice Kultura Natura

Sobota
19:30
Wykonawcy
Paul Lewis – fortepian
Program

Johann Sebastian Bach - Partita nr 1 B-dur BWV 825

Ludwig van Beethoven - IV Sonata fortepianowa Es-dur op. 7

***

Fryderyk Chopin -

Walc a-moll op. 34 nr 2

Walc f-moll op. 70 nr 2

Walc Des-dur op. 64 nr 1 Minutowy

Carl Maria von Weber -

II Grande Sonate As-dur op. 39

UWAGA! Z powodu choroby 13 maja br. nie wystąpi Piotr Anderszewski!
 

Zapraszamy na pierwszy w Polsce, długo oczekiwany koncert jednego z najwybitniejszych pianistów swojej generacji Paula Lewisa!

Jan Sebastian Bach (1685-1750) pozostawił trzy zbiory dzieł klawesynowych w gatunku suitowym: sześć suit francuskich, sześć suit angielskich oraz sześć partit, skomponowanych w latach 1726-1730 i umieszczonych potem w pierwszym zbiorze Clavierübung (1731). Partita B-dur BWV 825 nosi znamiona stylu francuskiego (m.in. punktowane rytmy courante, bogata ornamentyka sarabandy). Nie stroni od efektów wirtuozowskich, zwłaszcza w finałowym Gigue, wykorzystującym technikę krzyżowania rąk. Układ formalny – tradycyjny: po preludium seria pięciu tańców – odpowiada zasadzie unitas in varietate („jedności w różnorodności”).

Pierwsze tria, kwartety, koncerty i symfonie Ludwika van Beethovena (1770-1827) stoją pod znakiem Haydna i Mozarta. Inaczej z sonatami fortepianowymi: Beethoven, wirtuoz i rewolucjonista, od początku znajduje tu swą własną drogę. IV Sonatę Es-dur op. 7 (1796) określił w pierwodruku mianem sonata grande. O jej randze świadczy osobny numer opusowy – przypadek u wczesnego Beethovena wyjątkowy. Panuje tu iście symfoniczny rozmach, choć zarazem fakturę najwyraźniej „podpowiada” fortepian. A muzyka ta, wzburzona w części pierwszej (Czerny nie bez racji twierdził, że to właśnie ta wczesna kompozycja zasługiwałaby na przydomek Appassionata, bardziej nawet niż Sonata f-moll op. 57), w Largo con gran espressione otwiera bramy romantycznej wypowiedzi lirycznej: szlachetnej, pełnej i wstrząsającej. Allegro (z molowym triem) łączy charaktery tańca i scherza: pierwotnie była to jedna z bagatel, później włączona do sonaty. Finał spogląda wstecz – w stronę klasycznej równowagi, jakby Beethoven chciał zatrzeć swe własne ślady i po raz ostatni wpisać się w idiom Mozartowski.

Walce Fryderyka Chopina (1810-1849) to świadectwo najwyższej sublimacji, jaką ten gatunek muzyki mieszczańskiej i salonowej osiąga pod palcami genialnego artysty. Dwa walce w tonacji molowej – a-moll op. 34 nr 2 (1831) i f-moll op. 70 nr 2 (1841; wydany pośmiertnie) – wypełnia aura melancholii. W Walcu Des-dur op. 64 nr 1 przejawia się Chopinowski humor: utwór kończy się nim zdążymy się wsłuchać na dobre.

Carl Maria von Weber (1786-1826) zapisał się w historii muzyki jako autor pierwszej opery romantycznej Wolny strzelec (1821) – notabene podziwianej przez Chopina, który oglądał ją na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie. Był jednak Weber także pianistą, i to wyśmienitym, o czym świadczą dwa dość popularne wciąż dzieła: Zaproszenie do tańca (1819) oraz Konzertstück f-moll (1821). Rzadziej wykonuje się  Grande Sonate As-dur op. 39 (1814-1816). Tymczasem Julius Benedict, uczeń Webera uznał ją za „największą i najdoskonalszą kompozycję mistrza, ze względu na oryginalność formy, głęboki patos i poetyckość uczuć”. Aurę tę zawdzięcza ta kompozycja okolicznościom biograficznym: miłości do śpiewaczki Caroliny Brandt, z którą Weber wkrótce (w roku 1817) się ożeni.

[Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty.
Koncerty gościnne
202418:00

Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon

Sala kameralna

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
S1Abonament
202419:30
dyrygent Łukasz Borowicz

NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Orkiestry gościnne / Muzyka dawna
202419:30
zdjęcie grupowe orkiestry

Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202417:00

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata
Koncerty gościnne
202420:30

Stanisław Słowiński: Symfonia czterech stron świata

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30
Jose Manuel Albán-Juárez z talerzami

JazzKLUB / Oberek na jazzowo / Jose Manuel Albán-Juárez

Sala kameralna

Kup bilet
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Koncerty przyjazne sensorycznie: „Pianissimo” i „Espressivo”
202419:30
skrzypaczka na estradzie NOSPR

"Pianissimo" / koncert sensoryczny

Sala kameralna

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
202418:00

Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku

NOSPR

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy
S2Abonament
202419:30

NOSPR / Hermus / Wielcy symfonicy i Śpiewacy norymberscy

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202410:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading