Orkiestra Muzyki Nowej / Koncertująco w niskich rejestrach - NOSPR
Orkiestra Muzyki Nowej / Koncertująco w niskich rejestrach
Marta Śniady – <<<st)i(ll<<<
Wojciech Ziemowit Zych – Drogi powietrza. Splątane echa Koncert podwójny na flet kontrabasowy C, klarnet kontrabasowy B, amplifikację przestrzenną i orkiestrę kameralną w rozmieszczeniu przestrzennym (prawykonanie)
***
Georg Friedrich Haas – „…” Koncert podwójny na akordeon, altówkę i zespół kameralny (pierwsze wykonanie w Polsce)
Krzysztof Wołek – Various Forms of Friction na wiolonczelę i zespół instrumentalny (prawykonanie)
Czas trwania koncertu - c.a. 95 min.
Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca Artysta - Rezydent II edycja
Koncert Orkiestry Muzyki Nowej wypełnią trzy prawykonania (w tym jedno polskie) trzech form koncertujących. Najstarszy spośród prezentowanych kompozytorów, Georg Friedrich Haas (1953) zaliczany jest do grona spektralistów. To co najbardziej typowe dla jego muzyki rozgrywa się w przestrzeni najmniejszej – dominują mikropolifonie i mikrointerwały obecne zarówno w Koncercie podwójnym jak i wcześniejszych jego utworach. Odmienne podejście do muzycznego czasu, jego spowolnienie i swoiste odrealnienie buduje formę, w której nadrzędną cechą jest barwa – raz połyskująca, innym razem ciemna i mroczna.
Z kolei inspiracją do napisania Koncertu wiolonczelowego Krzysztofa Wołka (1976) była teza, że wszelka sztuka wymaga tarcia i konfliktu. Relacja ta obecna jest zarówno między aktorami i reżyserem, aktorami względem siebie, jak i kompozytorem a wykonawcą. Idea ta znakomicie się wpisuje w muzyczną formę koncertującą. W Koncercie „tarcie” jest warunkiem zaistnienia dźwięku na instrumencie, jest obecne między solistą a orkiestrą czy między różnymi elementami dzieła. Utwór został napisany z myślą o jego pierwszym wykonawcy Jakobie Kullbergu.
Rówieśnikiem Krzysztofa Wołka jest Wojciech Ziemowit Zych (1976), pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, piszący niemal wyłącznie muzykę instrumentalną. W prawykonanym tego wieczoru podwójnym koncercie uwagę zwraca nietypowy dobór instrumentów solowych – fletu kontrabasowego i klarnetu kontrabasowego, determinujący brzmienie utworu.
[Magdalena Stochniol]
Najbliższe koncerty

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Sala kameralna


{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Sala kameralna
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi
Sala warsztatowa NOSPR


JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji
Sala kameralna
Brak biletów




