Orkiestra Muzyki Nowej / Koncertująco w niskich rejestrach - NOSPR
Orkiestra Muzyki Nowej / Koncertująco w niskich rejestrach
Marta Śniady – <<<st)i(ll<<<
Wojciech Ziemowit Zych – Drogi powietrza. Splątane echa Koncert podwójny na flet kontrabasowy C, klarnet kontrabasowy B, amplifikację przestrzenną i orkiestrę kameralną w rozmieszczeniu przestrzennym (prawykonanie)
***
Georg Friedrich Haas – „…” Koncert podwójny na akordeon, altówkę i zespół kameralny (pierwsze wykonanie w Polsce)
Krzysztof Wołek – Various Forms of Friction na wiolonczelę i zespół instrumentalny (prawykonanie)
Czas trwania koncertu - c.a. 95 min.
Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca Artysta - Rezydent II edycja
Koncert Orkiestry Muzyki Nowej wypełnią trzy prawykonania (w tym jedno polskie) trzech form koncertujących. Najstarszy spośród prezentowanych kompozytorów, Georg Friedrich Haas (1953) zaliczany jest do grona spektralistów. To co najbardziej typowe dla jego muzyki rozgrywa się w przestrzeni najmniejszej – dominują mikropolifonie i mikrointerwały obecne zarówno w Koncercie podwójnym jak i wcześniejszych jego utworach. Odmienne podejście do muzycznego czasu, jego spowolnienie i swoiste odrealnienie buduje formę, w której nadrzędną cechą jest barwa – raz połyskująca, innym razem ciemna i mroczna.
Z kolei inspiracją do napisania Koncertu wiolonczelowego Krzysztofa Wołka (1976) była teza, że wszelka sztuka wymaga tarcia i konfliktu. Relacja ta obecna jest zarówno między aktorami i reżyserem, aktorami względem siebie, jak i kompozytorem a wykonawcą. Idea ta znakomicie się wpisuje w muzyczną formę koncertującą. W Koncercie „tarcie” jest warunkiem zaistnienia dźwięku na instrumencie, jest obecne między solistą a orkiestrą czy między różnymi elementami dzieła. Utwór został napisany z myślą o jego pierwszym wykonawcy Jakobie Kullbergu.
Rówieśnikiem Krzysztofa Wołka jest Wojciech Ziemowit Zych (1976), pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, piszący niemal wyłącznie muzykę instrumentalną. W prawykonanym tego wieczoru podwójnym koncercie uwagę zwraca nietypowy dobór instrumentów solowych – fletu kontrabasowego i klarnetu kontrabasowego, determinujący brzmienie utworu.
[Magdalena Stochniol]
Najbliższe koncerty

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
Sala koncertowa

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR