Orkiestra Muzyki Nowej / Koncertująco - NOSPR
Orkiestra Muzyki Nowej / Koncertująco
Barbara Kaszuba – Ptasi Koncert na skrzypce, orkiestrę i głosy ptaków /CD/ (wersja na orkiestrę kameralną)
Igor Strawiński – Koncert Es-dur ‘Dumbarton Oaks’ na orkiestrę kameralną
Jakub Opałka – Afterglow. Koncert skrzypcowy nr 2 (prawykonanie)
Czas trwania koncertu to ok. 75 minut
Utwór Tomasza Jakuba Opałki Afterglow. Koncert skrzypcowy nr 2, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Forma koncertu i technika koncertująca, choć najbardziej kojarzone z barokiem i klasycyzmem, nie straciły nic ze swojej aktualności w twórczości kompozytorów współczesnych. Czując potencjał, wynikający z jednej strony z relacji między solistą a orkiestrą, drugiej zaś z nowych właściwości materiału muzycznego, twórcy chętnie podejmują ten gatunek, nierzadko go modyfikując.
Ptasi koncert Barbary Kaszuby (1983), młodej i utalentowanej skrzypaczki i kompozytorki, powstał z inspiracji śpiewem ptaków, czego zewnętrzny wyraz odnaleźć można choćby we włączeniu w skład zespołu instrumentalnego glinianych ptaszków. Inspiracje „ptasie” obecne są również w powstałym bezpośrednio po tym utworze, Chatting birds na kwartet smyczkowy (2008).
Nie lada gratką dla wielbicieli muzyki najnowszej jest prawykonanie II Koncertu skrzypcowegoAfterglow Tomasza Jakuba Opałki (1983). Po raz pierwszy z gatunkiem koncertu przeznaczonego na ten instrument Opałka zmierzył się w 2013, pisząc L.A.Concerto, inspirowane dźwiękowymi i wizualnymi wrażeniami z pobytu w Los Angeles. W II koncercie skrzypcowym koncepcja sięga także w stronę zmysłowego postrzegania różnych zjawisk. W komentarzu do utworu czytamy: „Afterglow ma wiele znaczeń; od poświaty poprzez wieczorną zorzę powodowaną przez wsteczne rozproszenie skupionego światła o mniejszej długości fali i w następstwie efektowi czerwonego lub różowego światła docierającego do ziemskiego obserwatora, aż po uczucie błogości w pewnych stanach…”.
Zamykający koncert Dumbarton Oaks (1938) powstał w tzw. neoklasycznym okresie twórczości Igora Strawińskiego, co widoczne jest m.in. w nawiązaniach do barokowego modelu koncertu. Strawiński wprost mówił o inspiracji wynikającej z koncertów brandenburskich Jana Sebastiana Bacha, choć trudno mówić o tym, by któryś z tematów był dosłownym cytatem z utworów Mistrza z Eisenach. Trzyczęściowa budowa Dumbarton Oaks, polifoniczne faktury, a także kunsztowny i wyrafinowany charakter tematów wskazuje, że mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym.
Magdalena Stochniol
Najbliższe koncerty
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR