Święta i zbrodniarz. Teatr muzyczny - NOSPR
Święta i zbrodniarz. Teatr muzyczny
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Pierwotnym zamierzeniem kompozytora, Piotra Tabakiernika było napisanie opery o czterech świętych - Świętej Teresie z Ávili, polskiej Matce Teresie od św. Józefa, patronce Zagłębia, Edycie Stein czyli św. Teresie od Krzyża oraz tzw. małej Teresce z Lisieux - od Dzieciątka Jezus.
Ostatecznie pomysł skrystalizował się w koncepcję stworzenia opery poświęconej tylko jednej z nich – jak podkreśla sam kompozytor, w dokładnie 150. rocznicę urodzin. Właśnie w 1873 roku urodziła się francuska karmelitanka bosa, Teresa Martin, późniejsza święta Kościoła katolickiego. Kompozytor zrezygnował z pozostałych świętych, na rzecz postaci tyle nietuzinkowej co kontrowersyjnej – Jacques’a Fescha.
Ten młody Francuz prowadził w połowie XX wieku bardzo hulaszcze życie. Podczas jednego z młodzieńczych „wybryków”, napada na bankiera, a podczas ucieczki zabija policjanta, za co zostaje aresztowany. Ponad trzy i pół roku spędzone w więziennej celi staje się czasem jego głębokiego nawrócenia. Pisze wówczas dziennik, dziennik duchowy „Za pięć godzin zobaczę Jezusa". Przedłużające się śledztwo i proces zakończą się wyrokiem śmierci. Egzekucja zostanie wykonana 1 października – dokładnie w dniu, w którym obchodzone jest w KK wspomnienie Św. Teresy z Liesieux.
Właśnie ich zapiski– Jacques’a Fescha i Teresy Martin stały się kanwą teatru muzycznego „Mała” Piotra Tabakiernika. Kompozytor sam napisał libretto, po lekturze ogromnej ilości tekstów, w którym starał się pokazać związki między tych dwojgiem. Choć dzieli ich niemal wszystko – czas i wybór drogi życiowej, to łączy coś nadprzyrodzonego. Sam Fesch wskazywał na obecność Św. Teresy na drodze jego nawrócenia.
Scenariusz jest opowieścią snutą wokół odosobnienia Teresy za murami klasztoru i Jacques’a za murami więzienia. W ich role wcielą się aktorzy - Bartosz Mazur i Małgorzata Mikołajczak w rolach utkanych z dziesiątek oryginalnych wypowiedzi i tekstów napisanych na nowo. Aktorom, niejako w roli muzycznych cieni, towarzyszą sopran i puzon. Całości towarzyszyć będzie zespół instrumentalny oraz chór, którego partie bogato nawiązują do psałterza.
Tabakiernik komponowanie muzyki zaczął od szeregu prób czytanych z aktorami, aby tworzyć ją niejako organicznie, mając za podstawę warstwę tekstową i akcję teatralną. Muzyka jest bardzo oszczędna w środkach. „W kontekście materii muzycznej, coraz bardziej skłaniam się ku spojrzeniu w mikro-skali. Interesuje mnie szczegół, detal” – mówi o swojej muzyce kompozytor. Stąd muzyka bardzo repetytywna, minimalistyczna, wysubtelniona przez dobór brzmień, użycie mikrotonów czy rozszerzonych technik wykonawczych.
Alexandra Kozowicz
Czas trwania ok. 60 min.
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet odkrywcy” lub dowolny, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Patroni medialni
Najbliższe koncerty
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 1-3
Sala kameralna
Kalejdoskop / Wszystko w rękach smyczków / klasy 4-6
Sala kameralna
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna