Orkiestra Muzyki Nowej - NOSPR
Orkiestra Muzyki Nowej
Andrzej Kwieciński – super [P|PE(s)]
Marek Grucka – Une Charogne et L’Éternité (sł. Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud) (prawykonanie)
Tristan Murail – Treize couleurs du soleil couchant (pierwsze wykonanie w Polsce)
Czas trwania koncertu ok. 65 min.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Utwór Super [P|PE(s)] na skrzypce i orkiestrę kameralną Andrzeja Kwiecińskiego (1984) zainspirowany został platformową grą komputerową Super Mario Bros, której głównym bohaterem jest hydraulik Mario. Inspiracja ta przekłada się wprost na rozwiązania w utworze: flety grają bez główek, klarnety bez ustników, a tradycyjny zespół instrumentalny zostaje uzupełniony o pipes, czyli rury. Komputerowe inspiracje zauważalne są również w uproszczonej melodyce i „połamanej” rytmice, przypominające nieco zręcznościowe gesty podczas obsługi konsoli komputerowej.
Z kolei źródłem inspiracji dla powstania pieśni Une Charogne et L'Éternité na sopran, tenor i orkiestrę Marka Grucki (1989) był kontrast estetyczny między wierszami francuskich symbolistów: Padliny Charlesa Baudelaira oraz Wieczności Artura Rimbauda. Teksty są przyporządkowane głosom, odpowiednio tekst Padliny jest zawarty w partii tenora, a Wieczności w partii sopranu. Teksty te przeplatają się dążąc do „pojednania” w epilogu. Utwór posiada jednoczęściową budowę, składającą się wewnętrznie z nakładających się na siebie ogniw, natomiast w warstwie harmonicznej dominują współbrzmienia kwintowo-sekundowe.
Treize couleurs du soleil couchant na flet, klarnet, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę Tristana Muraila (1947) jest jednym z najczęściej wykonywanych utworów tego kompozytora. W utworze Murail po raz pierwszy wykorzystał technikę modulacji pierścieniowej. Kompozycja posiada formę trzynastoczęściową: po wstępnej sekcji skoncentrowanej wokół dźwięku e, Murail przeprowadza słuchacza przez różnego typu brzmienia, przechodząc od ciemnego do jasnego, wręcz połyskliwego i nasyconego, w kulminacji dochodząc do jaskrawego rozbłysku, a następnie do stopniowego przygaszania barwy.
Magdalena Stochniol
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR
