Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Orkiestra Muzyki Nowej - NOSPR

Orkiestra Muzyki Nowej

Niedziela
18:00
Dyrygent
Wykonawcy
Ashot Sarkissjan – skrzypce
Łucja Szablewska – sopran
Andrzej Marusiak – tenor
Paweł Hendrich – realizacja warstwy elektronicznej
Program

Andrzej Kwieciński – super [P|PE(s)]

Marek Grucka – Une Charogne et L’Éternité (sł. Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud) (prawykonanie)

Tristan Murail – Treize couleurs du soleil couchant  (pierwsze wykonanie w Polsce)

Czas trwania koncertu ok. 65 min.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

 

Utwór Super [P|PE(s)] na skrzypce i orkiestrę kameralną Andrzeja Kwiecińskiego (1984) zainspirowany został platformową grą komputerową Super Mario Bros, której głównym bohaterem jest hydraulik Mario. Inspiracja ta przekłada się wprost na rozwiązania w utworze: flety grają bez główek, klarnety bez ustników, a tradycyjny zespół instrumentalny zostaje uzupełniony o pipes, czyli rury. Komputerowe inspiracje zauważalne są również w uproszczonej melodyce i „połamanej” rytmice, przypominające nieco zręcznościowe gesty podczas obsługi konsoli komputerowej. 

Z kolei źródłem inspiracji dla powstania pieśni Une Charogne et L'Éternité na sopran, tenor i orkiestrę Marka Grucki (1989) był kontrast estetyczny między wierszami francuskich symbolistów: Padliny Charlesa Baudelaira oraz Wieczności Artura Rimbauda. Teksty są przyporządkowane głosom, odpowiednio tekst Padliny jest zawarty w partii tenora, a Wieczności w partii sopranu. Teksty te przeplatają się dążąc do „pojednania” w epilogu. Utwór posiada jednoczęściową budowę, składającą się wewnętrznie z nakładających się na siebie ogniw, natomiast w warstwie harmonicznej dominują współbrzmienia kwintowo-sekundowe. 

Treize couleurs du soleil couchant na flet, klarnet, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę Tristana Muraila (1947) jest jednym z najczęściej wykonywanych utworów tego kompozytora. W utworze Murail po raz pierwszy wykorzystał technikę modulacji pierścieniowej. Kompozycja posiada formę trzynastoczęściową: po wstępnej sekcji skoncentrowanej wokół dźwięku e, Murail przeprowadza słuchacza przez różnego typu brzmienia, przechodząc od ciemnego do jasnego, wręcz połyskliwego i nasyconego, w kulminacji dochodząc do jaskrawego rozbłysku, a następnie do stopniowego przygaszania barwy. 

Magdalena Stochniol

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Jeff Mills presents Tomorrow Comes The Harvest
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Jeff Mills presents Tomorrow Comes The Harvest

Sala koncertowa

Kup bilet
FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie
Koncerty zewnętrzne
202418:00

FISZ EMADE TWORZYWO Symfonicznie

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading