Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Orchestra of the Age of Enlightenment / Masa'aki Suzuki - NOSPR

Orchestra of the Age of Enlightenment / Masa'aki Suzuki

Środa
19:30
Wykonawcy
dyrygent
Orchestra of the Age of Enlightenment, Chorus of the Age of Enlightenment, Anna Dennis (sopran), Robin Blaze (kontratenor), Jeremy Budd (tenor), Ashley Riches (baryton)
Program

Johann Sebastian Bach

Msza h-moll BWV 232: Sanctus

Oratorium na Boże Narodzenie:

Fallt mit Danken, fallt mit Loben BWV 248 (IV)

***

Ehre sei dir, Gott, gesungen BWV 248 (V)

Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben BWV 248 (VI)

Zarówno Msza h-moll BWV 232, jak i Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248 mają wspólne korzenie. Powstały w Lipsku jako efekt starań Bacha o tytuł kompozytora elektora saskiego i króla polskiego Augusta III. Gdy po śmierci Augusta II Mocnego w lutym 1733 roku w Saksonii ogłoszono półroczną żałobę Bach zyskał wolny czas, by stworzyć zarówno łacińską mszę, jak i szereg okolicznościowych kantat dedykowanych różnym członkom rodziny królewskiej. Materiał tych świeckich kantat (BWV 213, 214, 215) kompozytor wykorzystał rok później w swoim Oratorium na Boże Narodzenie.

W jego czasach i środowisku za mszę uważano opracowanie muzyczne jedynie dwóch pierwszych części – Kyrie i Gloria. W takiej wersji późniejsza Wielka Msza h-moll została wykonana w Dreźnie w Sophienkirche w lipcu 1733 roku w 8 niedzielę po Trójcy św. Hipoteza, jakoby zagrano ją także na Wawelu podczas koronacji Augusta III nie znajduje potwierdzenia w źródłach. Dalsze części mszy (w tym Sanctus) Bach dokomponował w 1749 roku bez związku z jakimś konkretnym mecenasem czy okolicznością, traktując całą mszę jako część swojego muzycznego testamentu. Samo Sanctus, w pierwotnej wersji różniące się nieco od tego z mszy, powstało już na Boże Narodzenie 1724 roku. Składa się z imponującego, homofonicznego otwarcia, po którym na słowach Pleni sunt coelli rozpoczyna się skoczna fuga w trójmiarze. Pełnoobsadowa, koncertująca Hosanna kontynuuje metrum poprzedzającego odcinka i powraca da capo po Benedictus, zgodnie z tradycją utrzymanym w zredukowanej obsadzie (tu tenorowa aria z instrumentem obligato).

Oratorium na Boże Narodzenie wykonano po raz pierwszy w lipskich kościołach św. Tomasza i Mikołaja na przełomie 1734 i 1735 roku. W odróżnieniu od pasji i innych oratoriów dzieło to nie stanowi zwartej całości, lecz w swej istocie jest cyklem sześciu kantat przeznaczonych do wykonania podczas różnych świąt bożonarodzeniowego okresu liturgicznego od 25 grudnia do 6 stycznia. Części IV-VI przypadają na święto Obrzezania Pańskiego (1 stycznia), pierwszą niedzielę Nowego Roku i Epifanię (Trzech Króli). Każda z tych trzech kantat posiada podobną, wieloczęściową formę rozpoczętą chórem i zwieńczoną chorałem, pomiędzy którymi wykonywane są arie przeplatane recytatywami i wystąpieniami ewangelisty. Całe oratorium stanowi szczytowe osiągnięcie warsztatu kompozytorskiego Bacha i może być porównywane z najlepszymi Händlowskimi dziełami tego gatunku. [Piotr Wilk]

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading