Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Orchestra of the Age of Enlightenment / Masa'aki Suzuki - NOSPR

Orchestra of the Age of Enlightenment / Masa'aki Suzuki

Środa
19:30
Wykonawcy
dyrygent
Orchestra of the Age of Enlightenment, Chorus of the Age of Enlightenment, Anna Dennis (sopran), Robin Blaze (kontratenor), Jeremy Budd (tenor), Ashley Riches (baryton)
Program

Johann Sebastian Bach

Msza h-moll BWV 232: Sanctus

Oratorium na Boże Narodzenie:

Fallt mit Danken, fallt mit Loben BWV 248 (IV)

***

Ehre sei dir, Gott, gesungen BWV 248 (V)

Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben BWV 248 (VI)

Zarówno Msza h-moll BWV 232, jak i Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248 mają wspólne korzenie. Powstały w Lipsku jako efekt starań Bacha o tytuł kompozytora elektora saskiego i króla polskiego Augusta III. Gdy po śmierci Augusta II Mocnego w lutym 1733 roku w Saksonii ogłoszono półroczną żałobę Bach zyskał wolny czas, by stworzyć zarówno łacińską mszę, jak i szereg okolicznościowych kantat dedykowanych różnym członkom rodziny królewskiej. Materiał tych świeckich kantat (BWV 213, 214, 215) kompozytor wykorzystał rok później w swoim Oratorium na Boże Narodzenie.

W jego czasach i środowisku za mszę uważano opracowanie muzyczne jedynie dwóch pierwszych części – Kyrie i Gloria. W takiej wersji późniejsza Wielka Msza h-moll została wykonana w Dreźnie w Sophienkirche w lipcu 1733 roku w 8 niedzielę po Trójcy św. Hipoteza, jakoby zagrano ją także na Wawelu podczas koronacji Augusta III nie znajduje potwierdzenia w źródłach. Dalsze części mszy (w tym Sanctus) Bach dokomponował w 1749 roku bez związku z jakimś konkretnym mecenasem czy okolicznością, traktując całą mszę jako część swojego muzycznego testamentu. Samo Sanctus, w pierwotnej wersji różniące się nieco od tego z mszy, powstało już na Boże Narodzenie 1724 roku. Składa się z imponującego, homofonicznego otwarcia, po którym na słowach Pleni sunt coelli rozpoczyna się skoczna fuga w trójmiarze. Pełnoobsadowa, koncertująca Hosanna kontynuuje metrum poprzedzającego odcinka i powraca da capo po Benedictus, zgodnie z tradycją utrzymanym w zredukowanej obsadzie (tu tenorowa aria z instrumentem obligato).

Oratorium na Boże Narodzenie wykonano po raz pierwszy w lipskich kościołach św. Tomasza i Mikołaja na przełomie 1734 i 1735 roku. W odróżnieniu od pasji i innych oratoriów dzieło to nie stanowi zwartej całości, lecz w swej istocie jest cyklem sześciu kantat przeznaczonych do wykonania podczas różnych świąt bożonarodzeniowego okresu liturgicznego od 25 grudnia do 6 stycznia. Części IV-VI przypadają na święto Obrzezania Pańskiego (1 stycznia), pierwszą niedzielę Nowego Roku i Epifanię (Trzech Króli). Każda z tych trzech kantat posiada podobną, wieloczęściową formę rozpoczętą chórem i zwieńczoną chorałem, pomiędzy którymi wykonywane są arie przeplatane recytatywami i wystąpieniami ewangelisty. Całe oratorium stanowi szczytowe osiągnięcie warsztatu kompozytorskiego Bacha i może być porównywane z najlepszymi Händlowskimi dziełami tego gatunku. [Piotr Wilk]

Najbliższe koncerty

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie zespołu Mama Terra na scenie

JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji

Sala kameralna

Brak biletów
Cory Henry Solo Experience
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Cory Henry Solo Experience

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading