Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Yaron Traub / Bartłomiej Duś / 100. rocznica śmierci Claude’a Debussy’ego - NOSPR

NOSPR / Yaron Traub / Bartłomiej Duś / 100. rocznica śmierci Claude’a Debussy’ego

Niedziela
12:00
Wykonawcy
dyrygent
NOSPR
Yaron Traub – dyrygent
Bartłomiej Duś – saksofon
Marcin Majchrowski – komentator
Program

Claude Debussy

– Six Epigraphes Antiques (instr. Ernest Ansermet)

– Rapsodia na saksofon i orkiestrę

– Gigues i Iberia z cyklu Images

Claude Debussy (1862–1918) był jednym z największych wizjonerów muzyki, wrażliwym nie tylko na naturę (inspiracji szukał, jak malarze impresjoniści, w plenerze), lecz także na dźwięki nowoczesnego miasta i pogłosy przeszłości, którą potrafił stylizować jak nikt inny.

Sześć epigrafów antycznych (1914, zinstrumentowane przez Ernesta Ansermeta w 1939), w oryginale przeznaczonych na fortepian na cztery ręce, opiera się na muzyce skomponowanej przez Debussy’ego do Pieśni Bilitis (1898). Te instrumentalne utwory wykonano po raz pierwszy przy okazji scenicznej recytacji wierszy przyjaciela Debussy’ego, Pierre’a Louÿsa, naśladujących – w formie zręcznego apokryfu – starożytną poezję lesbijską (Bilitis była rzekomo kochanką Safony). Sześć muzycznych kaligrafii nosi tytuły: I. Na przywołanie Pana, boga letniego wiatru, II. Na nagrobek bez imienia, III. Na noc, aby była przychylna, IV. Na tancerkę z saggatami [talerzykami palcowymi], V. Na Egipcjankę, VI. Na podziękowanie porannemu deszczowi. Jest to seria wysublimowanych erotyków. W ostatnim ogniwie zasmucony poeta kreśli coś na piasku, samotny – wszystkie kurtyzany odeszły…

Kiedy w roku 1904 Elise Boyer Hall wykonywała w Paryżu saksofonowy Chorał z wariacjami Vincenta d’Indy’ego, Debussy miał uczucia mieszane („był to widok dość zabawny – dama w różowej sukience, grająca na tym niezgrabnym instrumencie”). Ale wieloletnim (od 1895 roku) naleganiom owej upartej i szczodrej Amerykanki Debussy w końcu uległ – napisał dla niej Rapsodię (1901–1911). Co prawda orkiestracji ukończyć nie zdołał, więc kiedy w roku 1919 wdowa po kompozytorze wysłała manuskrypt do Ameryki, sporządzeniem wersji ostatecznej zajął się Jean Roger-Ducasse. Do Pierre’a Louÿsa kompozytor pisał tak: „Saksofon jest zwierzęciem stroikowym, o którego zachowaniu wiem niewiele: czy faworyzuje romantyczną słodycz klarnetu czy może nieco rubaszną ironię sarusofonu, kontrafagotu?”. Choć pisana na zlecenie, Rapsodia jest dziełem w pełni udanym, w stylu orientalizującym (Debussy rozważał dla niej określenia: „orientalna”, „mauretańska”, „arabska”).

Images (Obrazy) to mistrzowski tryptyk symfoniczny. Gigues (1909–1912; w instrumentacji pomagał André Caplet) – wykorzystujące rytmy tytułowego, starego tańca szkockiego i cytujące angielską pieśń marynarską The Keel Row – to przejaw „anglomanii” Debussy’ego. Iberia jest, być może, najwspanialszym muzycznym obrazem Hiszpanii, choć „jedynie” na prawach folklore imaginaire, gdyż Debussy na drugą stronę Pirenejów nigdy się nie wybrał. Trzy jej ogniwa (1906–1908) noszą tytuły: I. Ulicami i zaułkami, II. Aromaty nocy, III. Poranek dnia świątecznego.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

Siła blachy, potęga manuałów
Koncerty organowe / Mój Karnet
202519:30
organy NOSPR

Siła blachy, potęga manuałów

Sala koncertowa

Kup bilet
Kwartet Śląski / Panufnik / Elgar / Vaughan Williams / Wielka Brytania – wielka muzyka
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202518:00

Kwartet Śląski / Panufnik / Elgar / Vaughan Williams / Wielka Brytania – wielka muzyka

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Jackson / Ciepliński / W osobliwym ogrodzie kosmicznych spekulacji
S3Abonament
202512:00
Andrzej Ciepliński

NOSPR / Jackson / Ciepliński / W osobliwym ogrodzie kosmicznych spekulacji

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Jamie Cullum (koncert przeniesiony)
Koncerty gościnne
202520:00
Zdjęcie Jamiego Culluma

Jamie Cullum (koncert przeniesiony)

Sala koncertowa

Słynna Serenada z filmu Miloša Formana
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
instrumenty na sali koncertowej NOSPR

Słynna Serenada z filmu Miloša Formana

Sala koncertowa

Brak biletów
Inauguracja instalacji dźwiękowej Lines autorstwa Andersa Linda
202513:00
zdjęcie instalacji muzycznej

Inauguracja instalacji dźwiękowej Lines autorstwa Andersa Linda

Foyer NOSPR

JazzKLUB / Laborka, czyli wizytówka jazzowego Krakowa (koncert odwołany)
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:00
Grupowe zdjęcie zespołu

JazzKLUB / Laborka, czyli wizytówka jazzowego Krakowa (koncert odwołany)

Sala kameralna

JazzKLUB / Kosmonauci / Emocjonalne melodie, złożone rytmy
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Kosmonauci

JazzKLUB / Kosmonauci / Emocjonalne melodie, złożone rytmy

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka świata
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka świata
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka świata / klasy 4-6

Sala kameralna

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading