Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Yaron Traub / Bartłomiej Duś / 100. rocznica śmierci Claude’a Debussy’ego - NOSPR

NOSPR / Yaron Traub / Bartłomiej Duś / 100. rocznica śmierci Claude’a Debussy’ego

Niedziela
12:00
Wykonawcy
dyrygent
NOSPR
Yaron Traub – dyrygent
Bartłomiej Duś – saksofon
Marcin Majchrowski – komentator
Program

Claude Debussy

– Six Epigraphes Antiques (instr. Ernest Ansermet)

– Rapsodia na saksofon i orkiestrę

– Gigues i Iberia z cyklu Images

Claude Debussy (1862–1918) był jednym z największych wizjonerów muzyki, wrażliwym nie tylko na naturę (inspiracji szukał, jak malarze impresjoniści, w plenerze), lecz także na dźwięki nowoczesnego miasta i pogłosy przeszłości, którą potrafił stylizować jak nikt inny.

Sześć epigrafów antycznych (1914, zinstrumentowane przez Ernesta Ansermeta w 1939), w oryginale przeznaczonych na fortepian na cztery ręce, opiera się na muzyce skomponowanej przez Debussy’ego do Pieśni Bilitis (1898). Te instrumentalne utwory wykonano po raz pierwszy przy okazji scenicznej recytacji wierszy przyjaciela Debussy’ego, Pierre’a Louÿsa, naśladujących – w formie zręcznego apokryfu – starożytną poezję lesbijską (Bilitis była rzekomo kochanką Safony). Sześć muzycznych kaligrafii nosi tytuły: I. Na przywołanie Pana, boga letniego wiatru, II. Na nagrobek bez imienia, III. Na noc, aby była przychylna, IV. Na tancerkę z saggatami [talerzykami palcowymi], V. Na Egipcjankę, VI. Na podziękowanie porannemu deszczowi. Jest to seria wysublimowanych erotyków. W ostatnim ogniwie zasmucony poeta kreśli coś na piasku, samotny – wszystkie kurtyzany odeszły…

Kiedy w roku 1904 Elise Boyer Hall wykonywała w Paryżu saksofonowy Chorał z wariacjami Vincenta d’Indy’ego, Debussy miał uczucia mieszane („był to widok dość zabawny – dama w różowej sukience, grająca na tym niezgrabnym instrumencie”). Ale wieloletnim (od 1895 roku) naleganiom owej upartej i szczodrej Amerykanki Debussy w końcu uległ – napisał dla niej Rapsodię (1901–1911). Co prawda orkiestracji ukończyć nie zdołał, więc kiedy w roku 1919 wdowa po kompozytorze wysłała manuskrypt do Ameryki, sporządzeniem wersji ostatecznej zajął się Jean Roger-Ducasse. Do Pierre’a Louÿsa kompozytor pisał tak: „Saksofon jest zwierzęciem stroikowym, o którego zachowaniu wiem niewiele: czy faworyzuje romantyczną słodycz klarnetu czy może nieco rubaszną ironię sarusofonu, kontrafagotu?”. Choć pisana na zlecenie, Rapsodia jest dziełem w pełni udanym, w stylu orientalizującym (Debussy rozważał dla niej określenia: „orientalna”, „mauretańska”, „arabska”).

Images (Obrazy) to mistrzowski tryptyk symfoniczny. Gigues (1909–1912; w instrumentacji pomagał André Caplet) – wykorzystujące rytmy tytułowego, starego tańca szkockiego i cytujące angielską pieśń marynarską The Keel Row – to przejaw „anglomanii” Debussy’ego. Iberia jest, być może, najwspanialszym muzycznym obrazem Hiszpanii, choć „jedynie” na prawach folklore imaginaire, gdyż Debussy na drugą stronę Pirenejów nigdy się nie wybrał. Trzy jej ogniwa (1906–1908) noszą tytuły: I. Ulicami i zaułkami, II. Aromaty nocy, III. Poranek dnia świątecznego.

Marcin Trzęsiok

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading