NOSPR / Stefan Asbury / Dni Zoltána Kodálya - NOSPR
NOSPR / Stefan Asbury / Dni Zoltána Kodálya
Bedřich Smetana – Poemat symfoniczny Wełtawa z cyklu Moja Ojczyzna (ca. 12’)
Leoš Janáček – Koncert skrzypcowy Wędrówka duszyczki
Zoltán Kodály – Koncert na orkiestrę (50. rocznica śmierci kompozytora) (ca. 19’)
Koncert transmitowany będzie na żywo w Programie 2 Polskiego Radia w audycji Filharmonia Dwójki.
Poemat symfoniczny Wełtawa (1874) – drugie ogniwo sześcioczęściowego cyklu Moja ojczyzna Bedřicha Smetany (1824-1884) – ewokuje w muzycznych obrazach bieg nurtu największej czeskiej rzeki. Zanotowane w partyturze sugestie mówią, kolejno, o jej pierwszym i drugim źródle (oraz odbiciu promyka), o ich połączeniu w temacie Wełtawy, o polowaniu w lesie, o wiejskim weselu, o rusałkach igrających w świetle księżyca, o zamku, o wodospadach Św. Jana i o zaporze, o pokonaniu tychże przeszkód przez Wełtawę, i – triumfalnie – o Wyszehradzie.
Koncert skrzypcowy „Wędrówka duszyczki” (1926) dopiero od roku 1988 pojawia się z rzadka w programach koncertowych. Jest przykładem późnego stylu Leoša Janačka (1854-1928) – oszczędnego, fragmentarycznego, lecz niezwykle intensywnego. Fragmentaryczność należy tu rozumieć dosłownie: dzieło pozostało nieukończone, choć pewne partie weszły w skład innych partytur. Mamy jednak rozproszone w trzech źródłach szkice, które można złożyć w stosunkowo niewielką, jednoczęściową kompozycję. Zostały też zagadkowe notki programowe, umieszczone w konkretnych miejscach rękopisu: „w postaci ludzkiej”; „droga dusza wcielona w każdą ludzką istotę”; „bez duszy, aż do końca”; „instrumenty wymierają”.
Pisząc sławny dziś Koncert na orkiestrę (1943) Béla Bartók szedł w ślady swego kolegi – kompozytora, etnomuzykologa i pedagoga – Zoltána Kodálya (1882-1967), który swój Koncert na orkiestrę napisał w latach 1939-1940, także na zamówienie amerykańskie (z okazji 50-lecia Chicago Symphony Orchestra). Dzieło Kodálya zakrojone jest skromniej, ale nie ustępuje Bartókowi pod względem walorów muzycznych. Odległym wzorem jest tu barokowe concerto grosso, z jego zasadą przeciwstawiania grup instrumentalnych, ale formę tę wypełnia treść nowoczesna, z wyraźnymi odniesieniami do folkloru.
[Marcin Trzęsiok]
PARTNER
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR
