NOSPR / Simone Young / Elena Bashkirowa - NOSPR
NOSPR / Simone Young / Elena Bashkirowa
Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Marcinem Majchrowskim, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.
Prawykonanie poprzedniego, XX Koncertu fortepianowego Mozarta odbyło się 11 lutego 1785 roku w wiedeńskim Haus zur Mehlgrube. Na rękopisie kolejnego, w tonacji C-dur, kompozytor zanotował „nel febbraio 1785”, z czego można wyciągnąć wniosek, że zabrał się do pisania jeszcze w tym samym miesiącu. W katalogu dzieł ukończonych figuruje pod datą 9 marca, wszystko więc wskazuje, że utwór powstał w niespełna cztery tygodnie. Jedno z najbardziej „operowych” dzieł instrumentalnych Mozarta, z rozmarzonym, cudownie śpiewnym Andante i wyrazistym dialogiem fortepianu z orkiestrą w Allegro vivace assai, doczekało się prawdziwej popularności dopiero w XX wieku. Sam Mozart cenił je wszakże na tyle wysoko, by jeden z jego motywów wykorzystać później w 40. Symfonii. Bruckner nie dorównywał wielkiemu klasykowi ani spontanicznością, ani wiarą we własne możliwości. Swoją III Symfonię, olśniewającą nowatorstwem i złożonością konstrukcji, przerabiał aż sześciokrotnie. Opublikował ją dopiero w 1890 roku, siedemnaście lat po ukończeniu wersji pierwotnej, odrzuconej przez Filharmonię Wiedeńską jako „niewykonalna”. Czas zweryfikował obydwa arcydzieła: owoc spontanicznego geniuszu Mozarta i plon nieśmiałego geniuszu Brucknera.
[Dorota Kozińska]
Najbliższe koncerty

Kameraliści NOSPR / Ysaÿe / Enescu / Kameralnie, ale z symfonicznym rozmachem
Sala kameralna
Kup bilet
Kwartet Śląski / Panufnik / Metcalf / Somervell / Wiadomość z Walii i angielski klarnet
Sala kameralna
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Kup bilet