Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Paweł Kotla - NOSPR

NOSPR / Paweł Kotla

Niedziela
12:00
Dyrygent
Wykonawcy
Valentina Igoshina – fortepian
Krzysztof Tomczyk – róg
Marcin Majchrowski – komentator
Program

Sergiusz Rachmaninow –  

Rapsodia na temat Paganiniego op. 43 na fortepian i orkiestrę 

Scherzo d-moll na orkiestrę
 

Paul Dukas

Villanelle na róg i orkiestrę 

Scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika

 

Scherzo d-moll na orkiestrę (1888) jest pierwszą symfoniczną próbą kompozytorską Sergiusza Rachmaninowa (1873-1943). Czternastoletni twórca wzorował się na scherzu ze Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna, uzyskując znakomity efekt „muzyki elfów” – ulotnej i ruchliwej, z eksponowaną sekcją instrumentów dętych drewnianych, ewokującą świat nadprzyrodzony.

Tematem Rapsodii na temat Paganiniego op. 43 (1934) jest ostatni z kaprysów (w oryginale także poddany wariacjom) na skrzypce solo Niccolò Paganiniego – ten sam, który wcześniej wariacyjnie opracowali m.in. Brahms i Liszt, a później Lutosławski. Rachmaninow stworzył dzieło monumentalne i wirtuozowskie, nasycając je melancholią i poczuciem tragizmu. Stąd cytat ze średniowiecznej sekwencji Dies irae, będący zresztą swoistą wizytówką tego twórcy.

Scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika (1897) inspirowane zostało balladą Johanna Wolfganga Goethego. Opowiada ona o młodzieńcu, który zaklął miotłę, by nieustannie napełniała wiadro wodą. Nie wiedział jednak, jak ją powstrzymać. Przerażony, doczekał powrotu mistrza, który rozwiązał problem za pomocą właściwego zaklęcia. Dla Goethego była to opowieść o zagrożeniach związanych z technicznym opanowaniem natury. Paul Dukas (1865-1935) przedstawił tę historię w manierze buffo, tworząc jedną z najbardziej efektownych partytur w historii muzyki. Villanelle (1906) powstała na potrzeby Konserwatorium Paryskiego jako utwór egzaminacyjny. Jednak doskonałe połączenie pastoralności, liryzmu i wirtuozerii sprawiło, że utwór ten wszedł na stałe do repertuaru koncertowego. [Marcin Trzęsiok]  

  

Najbliższe koncerty

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202501:00

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala kameralna

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202521:00

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:30

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Barokowy evergreen: Cztery pory roku
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30
Martyna Pastuszka

Barokowy evergreen: Cztery pory roku

Sala koncertowa

Brak biletów
NOSPR / Alsop / Finał sezonu: Tytan
S1Abonament
202519:30

NOSPR / Alsop / Finał sezonu: Tytan

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Efekt Chopina / Koncert polskich uczestników XIX Konkursu Chopinowskiego
Koncerty specjalne
202518:30
zdjęcie fortepianu na sali koncertowej NOSPR

Efekt Chopina / Koncert polskich uczestników XIX Konkursu Chopinowskiego

Sala koncertowa

Kup bilet
MARCUS MILLER EUROPEAN TOUR SUMMER 2025
Koncerty gościnne
202519:00
Diego Garcia Marquez

MARCUS MILLER EUROPEAN TOUR SUMMER 2025

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading