Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Paweł Kotla - NOSPR

NOSPR / Paweł Kotla

Niedziela
12:00
Dyrygent
Wykonawcy
Valentina Igoshina – fortepian
Krzysztof Tomczyk – róg
Marcin Majchrowski – komentator
Program

Sergiusz Rachmaninow –  

Rapsodia na temat Paganiniego op. 43 na fortepian i orkiestrę 

Scherzo d-moll na orkiestrę
 

Paul Dukas

Villanelle na róg i orkiestrę 

Scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika

 

Scherzo d-moll na orkiestrę (1888) jest pierwszą symfoniczną próbą kompozytorską Sergiusza Rachmaninowa (1873-1943). Czternastoletni twórca wzorował się na scherzu ze Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna, uzyskując znakomity efekt „muzyki elfów” – ulotnej i ruchliwej, z eksponowaną sekcją instrumentów dętych drewnianych, ewokującą świat nadprzyrodzony.

Tematem Rapsodii na temat Paganiniego op. 43 (1934) jest ostatni z kaprysów (w oryginale także poddany wariacjom) na skrzypce solo Niccolò Paganiniego – ten sam, który wcześniej wariacyjnie opracowali m.in. Brahms i Liszt, a później Lutosławski. Rachmaninow stworzył dzieło monumentalne i wirtuozowskie, nasycając je melancholią i poczuciem tragizmu. Stąd cytat ze średniowiecznej sekwencji Dies irae, będący zresztą swoistą wizytówką tego twórcy.

Scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika (1897) inspirowane zostało balladą Johanna Wolfganga Goethego. Opowiada ona o młodzieńcu, który zaklął miotłę, by nieustannie napełniała wiadro wodą. Nie wiedział jednak, jak ją powstrzymać. Przerażony, doczekał powrotu mistrza, który rozwiązał problem za pomocą właściwego zaklęcia. Dla Goethego była to opowieść o zagrożeniach związanych z technicznym opanowaniem natury. Paul Dukas (1865-1935) przedstawił tę historię w manierze buffo, tworząc jedną z najbardziej efektownych partytur w historii muzyki. Villanelle (1906) powstała na potrzeby Konserwatorium Paryskiego jako utwór egzaminacyjny. Jednak doskonałe połączenie pastoralności, liryzmu i wirtuozerii sprawiło, że utwór ten wszedł na stałe do repertuaru koncertowego. [Marcin Trzęsiok]  

  

Najbliższe koncerty

Warsztaty twórcze dla dzieci w ramach projektu NOSPR na miarę
Przystanek Poranek
202512:00

Warsztaty twórcze dla dzieci w ramach projektu NOSPR na miarę

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Molęda / Gośka Isphording / Niespodzianki i synkretyzmy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Molęda / Gośka Isphording / Niespodzianki i synkretyzmy

Sala koncertowa

Anthony Strong / gościnnie: Dorota Miśkiewicz, Julia Pietrucha, Magda Steczkowska z towarzyszeniem Big Bandu Śląskiego
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Anthony Strong / gościnnie: Dorota Miśkiewicz, Julia Pietrucha, Magda Steczkowska z towarzyszeniem Big Bandu Śląskiego

Sala koncertowa

GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"
Zewnętrzny organizator koncertu
202516:00

GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"

Sala koncertowa

Kup bilet
GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Quantum Trio / Rytuał energii
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie zespołu Quantum Trio

JazzKLUB / Quantum Trio / Rytuał energii

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Stabrawa / Tarcholik / Jadamus / Śpiew we trzech
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
zdjęcie koncertmistrza NOSPR Piotra Tarcholika

Stabrawa / Tarcholik / Jadamus / Śpiew we trzech

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Childress / de la Salle / Uwertura świtu
S2Abonament
202519:30

NOSPR / Childress / de la Salle / Uwertura świtu

Sala koncertowa

Brak biletów
Pierwszy koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202512:00

Pierwszy koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
Drugi koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202517:00

Drugi koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading