Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Paweł Kapuła - NOSPR

NOSPR / Paweł Kapuła

Niedziela
12:00
Dyrygent
Wykonawcy
NOSPR
Varvara – fortepian
Marcin Majchrowski – komentator
Program

Camille Saint-Saëns  -
„Bachanalia”  z opery „Samson i Dalila” (ca. 7')
II Koncert fortepianowy (ca. 23')

kompozytorzy Grupy Sześciu - Les mariés de la tour Eiffel (ca. 21')

 

Uwaga! Centrum Edukacji Muzycznej zaprasza na cykl zajęć umuzykalniających dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat, których rodzice lub opiekunowie przebywają na poranku symfonicznym NOSPR! Więcej informacji

Czasem warto zbić słuchacza z tropu – na przykład Bachanaliami w ostatniej scenie opery SamsonDalila (1877), tuż przed wprowadzeniem protagonisty do świątyni Dagona. Asymetryczne metrum, zmysłowa linia melodyczna i „dzika”, oparta na skalach arabskich harmonia – tworzą dobitny kontrast z determinacją upokorzonego Samsona, który za chwilę poprosi Boga, by przywrócił mu siły, pomógł skruszyć kolumny i pogrzebać pod gruzami znienawidzonych Filistynów.

Równie intrygującą formę przybrał II Koncert fortepianowy (1868) Camille’a Saint-Saënsa (1835-1921). Solowa introdukcja budzi skojarzenia z Bachowską fantazją. W drugiej części nieoczekiwanie pojawia się dowcipne Allegro scherzando, zapowiadające uciechy późniejszego Karnawału zwierząt. Finałowe Presto przeradza się w ognistą tarantellę. Koncert zyskał z czasem ogromną popularność, choć na przykład Zygmunt Stojowski skwitował go z przekąsem, że: „zaczyna się jak u Bacha, a kończy jak u Offenbacha”.

Trudno jednak o partyturę dziwaczniejszą niż Wesele na wieży Eiffla (1921), balet z absurdalnym scenariuszem Jeana Cocteau, do którego muzykę miał skomponować Georges Auric. Nie starczyło mu czasu, więc zaprosił do współpracy pozostałych członków Grupy Sześciu – z wyjątkiem Dureya, który wymówił się chorobą. W opinii Poulenca stworzyli gniota, w którym broni się tylko uwertura Aurica. Odmiennego zdania był Milhaud, który 45 lat po premierze doglądał pierwszego nagrania Wesela. Radosny wybryk pięciorga przyjaciół dostał nowe życie, choć wciąż nikt nie wie, o czym właściwie jest ten balet.

Dorota Kozińska

Najbliższe koncerty

Pierwszy koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202512:00

Pierwszy koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
Drugi koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202517:00

Drugi koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
NOSPR / Humala / Koncert sylwestrowy / Oscarowa noc filmowa
Koncerty specjalne
202518:00

NOSPR / Humala / Koncert sylwestrowy / Oscarowa noc filmowa

Sala koncertowa

Brak biletów
NOSPR / Maksymiuk / Poranek noworoczny
Koncerty specjalne
202612:00

NOSPR / Maksymiuk / Poranek noworoczny

Sala koncertowa

Brak biletów
Nigel Kennedy String Trio
Zewnętrzny organizator koncertu
202619:00

Nigel Kennedy String Trio

Sala koncertowa

Kup bilet
Kuba Badach: Jazzy Christmas
Zewnętrzny organizator koncertu
202617:00

Kuba Badach: Jazzy Christmas

Sala koncertowa

Brak biletów
Kuba Badach: Jazzy Christmas
Zewnętrzny organizator koncertu
202620:00

Kuba Badach: Jazzy Christmas

Sala koncertowa

Brak biletów
Kameraliści NOSPR / Basowi wirtuozi
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202619:30
grupa kontrabasów NOSPR

Kameraliści NOSPR / Basowi wirtuozi

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Balatsinos / Tracz / Opała / Arie i bachanalia
S3Abonament
202612:00

NOSPR / Balatsinos / Tracz / Opała / Arie i bachanalia

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Laureaci konkursu Jazz Juniors 2025 - Symbiosis 5 / Jazz przyszłości
JazzKLUB / Mój Karnet
202619:30

JazzKLUB / Laureaci konkursu Jazz Juniors 2025 - Symbiosis 5 / Jazz przyszłości

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading