NOSPR / Mikhail Tatarnikov / Adrien La Marca - NOSPR
NOSPR / Mikhail Tatarnikov / Adrien La Marca
Benjamin Britten – „Cztery interludia morskie” z opery „Peter Grimes” (15')
William Walton – Koncert na altówkę i orkiestrę (27')
Siergiej Rachmaninow – II Symfonia (46')
Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Marcinem Majchrowskim, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.
Jeszcze przed premierą Petera Grimesa (1945) Benjamin Britten (1913-1976) postanowił wyodrębnić z tkanki opery cztery interludia orkiestrowe i opublikować je pod postacią suity. Po przeniesieniu interludium Storm z połowy I aktu na koniec cyklu otrzymał dzieło dramaturgicznie skończone. Każdy z tych przerywników oddaje atmosferę konfliktu w osadzie rybackiej metaforą morza. Tak mistrzowsko skonstruowaną środkami muzycznymi, że gdy zasugerowano Brittenowi, by ze względów praktycznych rozbudował jedno z interludiów, kategorycznie odmówił: „Poczułem się jak architekt, któremu w ukończony gmach katedry kazano wbudować dodatkową kamienną belkę”.
Podobnym brakiem zrozumienia wykazał się Lionel Tertis, słynny angielski altowiolista, dla którego William Walton (1902-1983) napisał swój Koncert (1929). Rękopis odrzucony przez kapryśnego wirtuoza trafił do rąk samego Hindemitha, który dokonał prawykonania pod batutą kompozytora. Sukces utworu stał się zarzewiem przyjaźni między obydwoma twórcami, dał też do myślenia Tertisowi, który wkrótce zrewidował swój stosunek do modernistycznego stylu Waltona.
Siergiej Rachmaninow (1873-1943), sam nie wierzył w swój talent symfoniczny. Zniechęcony porażką I Symfonii, nad Drugą (1907) pracował w pocie czoła i poprawiał ją przez pół wieku, mimo doskonałego przyjęcia wersji pierwotnej. Współcześni wykonawcy słusznie do niej wracają: utwór odsłania wspaniałą inwencję melodyczną Rachmaninowa i jego mistrzostwo w operowaniu wielką formą.
Dorota Kozińska
Najbliższe koncerty

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Kevin Chen
Sala koncertowa

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Sala koncertowa

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Sala kameralna


{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Sala kameralna
Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi
Sala warsztatowa NOSPR



